:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Wednesday, July 8, 2009

Sukanya Hati..

Sukanya hati aku hari ini.. keputusan PPSMI telah diumumkan.. dan aku sebagai salah seorang bakal yang bergelar guru sains (fizik) amat2 la berbesar hati dengan keputusan kerajaan itu.. kesian tengok bangsa sendiri yang semakin lama semakin turun prestasinya.. mungkin jika kerajaan mengembalikan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa melayu, pelajar lebih berminat utk mempelajari sains dengan lebih mendalam [isy, asal skema ayat ni!]..

Tidak salah pengajaran sains dalam BI.. bagi aku, biarlah ianya dimulakan dengan peringkat yang lebih tinggi.. maksud aku bermula dengan pelajar2 yang berjaya memasuki matrik atau tingkatan 6 yang amik aliran sains.. peringkat ini, mereka adalah golongan terpilih utk meneruskan pengajian ke peringkat U.. so, susah senang nya belajar Sains dalam BI mereka akan tempuhi jugak.. aku tak kata orang masuk matrik tu pandai2 belaka.. nanti kan ade orang kata aku ni riak pulak =)

Berbanding jika PPSMI dimulakan dengan darjah 1.. peringkat ni, budak2 belum fikir pun lagi nak belajar.. kanak2 ni lebih kepada dunia dia.. dunia seronok2.. gi sekolah pun dalam fikiran still nak main.. cikgu yang kat depan jea syok ngaja, budak kat belakang ntah pape.. dengar ke tidak.. semua kanak2 camtu.. berada dalam dunia seronok dia lagi.. lebih2 kalu orang kurang kemampuan yang menghantar anak ke sekolah.. mereka hidup susah, kurang sumber pembelajaran (contoh dictionary, buku latihan dsb), lagi la tak minat nak belajar Sains..

Sudah cukup untuk membebel..

Pendek kata, keputusan kerajaan pada hari ini wat hati aku gembira.. dalam fizik, memang term2 nya banyak dalam BI.. malah, rumus2 pun banyak dalam Bi.. tapi aku rase, lebih senang difahami dalam BM berbanding dalam BI.. susah tau nak ngaja dalam BI.. tengok microteaching aku sem lepas pun aku hafal ayat nak ngaja.. haha.. pecah rahsia.. tak pe la, asalkan dah dapat A untuk subjek tu =)

So, nanti nak praktikum aku dah tak payah nak fikir2 dah boleh fluent tak speaking sebab dah boleh ngaja dalam BM.. tengok la.. bukan sahaja budak yang tak minat nak belajar dalam BI, cikgu pun duk susah hati jugak nak ngaja dalam BI ni.. *_*

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online