:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Tuesday, July 7, 2009

Sebuah Coretan..

Aku terbaca dalam blog salah seorang sahabat bloggers aku.. dari incik.. jangan tertipu yea, dia ni pompuan tau.. dalam blognya, dia menceritakan tentang penulisan Ustaz Hasrizal atau kite lebih kenal webnya sebagai saifulislam.. pesanan ringkas Ustaz Hasrizal, 'Tuliskan pengalaman itu, demi anak-anakmu..' Tertarik utk aku nak share satu kisah.. kisah hidup ku sebenarnya..

Sejak masuk sem baru, ramai yang tanya, 'bes tak kawen?', 'ape perasaan bile kawen ni?', 'banyak tanggungjawab tak? contohnya ape?' dan macam2 lagi la.. pastu, bile aku tengok kawan2 ku yang dah ade pilihan hati, tinggal utk nak merancang ke jinjang pelamin, aku akan tanya, 'akak bile lagi?', 'rancangnya bile?' dsb.. ada yang still tiada jawapan.. ade yang jawab, 'lambat lagi..'.. sebenarnya aku nak share tentang word 'lambat lagi..' nih..

*************************************************************************************

Setahun sebelum kawen..

Tahun 2009 kami dikahwinkan, so setahun sebelum berkahwin adalah tahun 2008.. sebenarnya, tahun 2008 ni langsung tiada bayangan utk kami kawen tahun 2009.. langsung tiada perancangan yang ditulis.. perancangan rapi yang aku maksudkan.. contohnya tak der rancang merisik, pertunangan apatah lagi akad nikah.. setengah orang, rancang 2009 utk kahwin, tahun 2008 bertunang.. atau merisik pertengahan 2008, bertunang akhir 2008 dan berkahwin pertengahan 2009.. bagi kami, nothing.. tak der langsung bayangan..

Sebabnya, tiada 'kelulusan' dari pihak atasan.. proposal dihantar, tapi selalu di reject.. hikhik.. reject 100% tanpa ada perbincangan.. harapan secara zahirnya langsung tak der peluang utk terlaksana, TAPI kami mengharapkan harapan secara 'tidak zahir' yang akan termakbul.. means DOA.. doa la pada ALLAH banyak2 kerana DIA lah perancang terbaik.. contohnya dari kisah aku sendiri, setiap kawan yang tanye, 'anim bile nak kawen?', aku akan cakap tahun depan la [2009].. sebenarnya, jawapan aku sangat2 bergantung pada kuasa ALLAH.. tak pernah terfikir pun yang betul2 dapat KAWEN tahun 2009 sebab langsung tak de bayang pelamin pun.. Maha Suci ALLAH..

Kata-kata sebagai doa.. nak eja dalam arab takut tersalah eja.. ye, betul.. memang setiap kata2 kite adalah doa.. berwaspada lah utk setiap perkataan yang terpancul dari bibir mulut kamu.. oleh kerana 'kata-kata' itu selalu disebut, alhamdulillah, akhirnya termakbul.. doa kami termakbul.. so, nanti kalu orang tanye kamu bile nak kawen, jawab la, hujung tahun ni insya ALLAH, ataupun kalu rase terlalu dekat masenye, insya ALLAH tahun depan.. sebut lah banyak kali dengan rase rendah diri pada Tuhan agar 'kata-kata' yang disebut ketika berbicara itu akan dimakbulkan..

Nak berwalimah bukan senang.. bukan senang secara rohani dan jasmani.. aku lebih nak tekankan kepada rohani.. nak berkahwin bukan tanpa niat, ada niat, malah perlu disertai dengan doa sekali.. kami tau yang prposal utk berumah tangga selalu direject, tapi kami sering berdoa, 'ya ALLAH, percepatkan lah jodohku dengan cara yang baik..' Takut jugak andai ditakdirkan dengan cara 'tidak baik', memalukan keluarga.. nauzubillah.. dan semestinya bile orang tanye aku, 'senang tak nak kawen ni?' dan aku akan jawab 'susah dan berdoa la banyak2'..[ayat tak der skema camni ye..]

Keyword yang aku nak tekan kan di sini adalah doa.. betapa aku rasakan yang rahsia doa sangat2 istimewa.. berdoa la bersungguh2.. sebut lah hajat.. andai kamu nak dijodohkan cepat, berdoa la.. bukan setakat menunggu utk diberi 'kelulusan'.. jika ianya melibatkan mak ayah, berdoa supaya dilembutkan hati, dibuka kan hati agar menerima proposal kite.. dan ianya tidak tamat di situ sahaja.. berdoa la yang kamu dan bakal suami/isteri menjadi pasangan terpilih utk masuk ke Syurga, kekal bahagia sehingga akhir hayat bukan setakat cucu sahaja dan diberi kebahagiaan dunia akhirat..

See.. jika dilihat keseluruhan perenggan di atas ni semuanya aku tekankan pasal doa kan.. mesti korang terfikir, banyak nya nak kene doa.. so, kene duduk lama2 ke atas tikar sejadah?.. jawapan aku, ya.. duduk la kamu lama2 atas tikar sejadah itu.. berdoa lah dengan rasa rendah diri kerana kite terlalu lemah di sisi-NYA.. merancang itu dan ini, kesudahannya perancangan DIA yang terbaik.. jika boleh mengalirkan air mata kerana rasa diri terlalu hina disisi TuhanMu, kamu orang yang hebat! Itu antara doa2 sebelum kawen.. doa lepas kawen lain pulak ayatnya.. tak kan semua aku nak ajar kan.. pandai2 kome le nak mengayat di depan ALLAH ye..

p/s: entri ni tidak tertakhluk kepada utk kawen sahaja, tapi utk apa2 sahaja.. hajat utk nak berjaya, dapat anak dsb.. keywordnya, nak apa2, minta dengan tuannya dan tuannya adalah ALLAH.. DIA pemilik segala2nya..


4 Comments:

Tengku Puteri said...

Btul 2 akak..sy stuju..doa tu penghubung antara pencipta dan hambanya..maka doa lah yg mampu mengubah takdir kta..

miraaaaie said...

anemmmm
org slalu j sebut 'tanak la kawennn...'
nk trk balik nk trk nalikkkk
nak kawennn....huhuuu

Mami Hadeef said...

To Farhah:

Betul.. akak stuju dik.. maka, banyakkan berdoa dlam sehari..

To Miraaaaie:

Haha.. itu la yg salah tu.. cepat tarik balik eh.. anim klik blog mira dok bulih.. bakpe ek?

-orang biasa- said...

salam ziarah..
saya saje jalan2..dan terjumpa blog ni yang memang best..
insyaALLAH moga bermanfaat buat semua..
betul la kan, DOA n DOA n DOA...
sebab hati dan segala itu milikNYA..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online