:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, April 19, 2009

Mengapa Aku Mesti Memaafkan Dia..

Hari ini hari tidur sedunia untuk anim.. tahniah diucapkan.. start bangun pukul 11.00 pagi [ish, anak dara sapo la ni..] dan ke hulur ke hilir macam orang tak betul then tidur balik kul 1.30 sampai 5.30 petang.. mood study makin lame makin sayu pergi meninggalkan diri ini.. sungguh.. saya penat.. saya capet nak menghadapi hari demi hari sehingga berakhirnya semester 6 ni.. 11 minggu lecture yang tiada langsung cuti dan seterusnya bersambung dengan exam yang tiada gap untuk study week.. bila fikir2 balik, baik anim ke pesta buku.. tapi fikir kali kedua, malas laa nak berasak2 dengan ramainya orang.. dun like.. macam PC fair yg penuh dengan manusia2.. ohoho..

Semalam tengah2 study, anim jadi banyak memikirkan apa yang tak sepatutnya difikirkan.. [memang luar dari syllabus pun..].. kenangan di SMAASZA dulu satu persatu ligat bermain di kepala.. of course la kenangan pahit dan manis.. kenangan manis bersama kawan2 yg cukup memahami diri ini dan bersama bakal suami.. kenangan pahit?? uhh.. sungguh tak terkira.. kenangan dipulaukan.. dihina..dingumpat oleh orang sane sini.. sungguh terseksa.. terseksa kerana bukan salah anim tapi anim jadi mangsa.. terseksa kerana kita mahu menutup aib orang, tapi kita yang dituduh macam2..

Tak berakhir dengan sekolah, zaman U pun anim menghadapi perkara yang sama.. tapi anim syukur, setiap kesabaran yang anim cuba didik dalam hati, ALLAH sentiasa 'membayar' dengan lumayan lebih dari kesabaran yang ciput tu.. sungguh, ALLAH Maha Mengetahui segalanya.. setiap dugaan yang diterima anim akan berfikir, ALLAH yang menghantar dugaan ini dan kenapa mesti aku mengeluh sedangkan seribu nikmat sudah yang diberi oleh-NYA pada aku..

Tapi apa yang pasti, ALLAH Maha Mengetahui segalanya.. dan DIA juga yang mengaturkan cara hidup anim begitu dan begini.. dan syukur ke hadrat Illahi, penderitaan dan penyeksaan yang diuji itu ALLAH mengakhirirnya dengan mengurniakan bakal suami yang amat2 memahami dan baik hati..thanks pada MOhd Zubir Abdul Rahman kerana disaat anim jatuh, terasa diri terlalu hina, dia bantu anim untuk berdiri semula..

Kenapa anim mesti memaafkan orang yang pernah mengata pada anim itu dan ini.. kenapa anim mesti memaafkan orang yang menghina anim itu dan ini.. kenapa anim mesti memaafkan orang yang memfitnah anim itu dan ini? kenapa??

Sebabnya..
mulia sangat ke anim sampai tak nak maafkan orang.. mulia sangat ke anim sampai tak mampu nak memulihkan silaturrahim.. dan mulia sangat kah anim sampai mendidik hati supaya sentiasa bermusuh dengan orang yang perah membuat kesalahan dengan kita.. memang.. memang susah untuk kita nak memaafkan dia.. susah untuk kita melupaakan segala apa yang dia kata pada kita dan paling susah kita nak membersihkan nama kite dek kerana orang memfitnah kita..

tapi..
anim bukan dijadikan oleh ALLAH dari air yang suci.. malah air mani yang sekeji2 itu anim terbentuk.. dan terbentuknya anim sama seperti orang lain.. tiada sebab untuk anim nak bina satu halangan yang anim TAK perlu untuk memaafkan mereka sebab kita adalah serupa dan sama,. kejadian kita dari setitis air yang betul2 hina.. betul kan??

Perit untuk mengimbau kembali kenangan pahit yang dulu.. mendengar masalah2 kawan2 di U ni, anim terfikir.. "korang tak pernah rasa macam aku rasa dulu.." dipulaukan oleh kawan2 sehingga seorang sahaja yang sudi berkawan.. kerana dia sahaja yang tau segala2 nya.. dek kerana salah faham, terlalu cepat menafsir itu dan ini menyebabkan anim tertanggung semuanya.. salahkah untuk anim menutup keaiban seorang yang bergelar ustaz.. apa yang pasti, ALLAH Maha Mengetahui..

Dan alhamdulilllah.. ALLAH membuka hati orang yang pernah memfitnah, menghina, dan mencaci anim dulu.. terlalu banyak anim terima mesej dan emel dari kawan2 yang salah menafsir itu dan ini tentang anim dulu.. mengapa mesti anim memaafkan dia?? sebab mereka telah cuba menjernihkan sesuatu yang keruh.. mereka cuba untuk menjalin silaturrahim yang dulunya sudah terputus.. mengapa anim mesti sombong pada mereka sedangkan terbukanya hati mereka untuk meminta maaf adalah aturan dari ALLAH jua.. betul kan??

Anim memang rasa bersyukur sebab disaat orang mengata anim itu dan ini, ALLAH menghantar seorang hambanya untuk menceritakan perkara yang betul.. baik di sekolah atau pun di U..dan anim pasti dia bukan mahu menjadi dulang dua muka..tetapi hanya menyampaikan apa yang mereka salah menafsir pada diri ini.. dan terima kasih tak terhingga pada mereka [i think 2 orang yang betul2 berjasa..] dan ingatlah, kamu bukan menjadi dulang dua muka, tapi ALLAH jadikan kamu penyebab untuk menjernihkan keadaan..

Apa yang anim dapat tengok pada situasi keadaan di U.. maaf andai terkasar.. kerana kita rasa diri kita terlalu betul la kita merasakan orang lain salah.. sebaik mana orang itu kita tetapkan menganggapnya buruk.. mulia sangat ke kita sampai nak menghukum orang itu sedemikian rupa?? dan special thanks pada Norasyikin Nasri.. dia lah sahabat anim dari sem 1 sampai sekarang dan sampai akhir hayat insya ALLAH.. dia betul2 menjadi cermin dalam sebuah persahabatan.. teguran yang membina dan nasihat yang berguna yg diberikan.. di saat anim jatuh terduduk mengenangkan orang mengumpat itu dan ini, menghina itu dan ini, dia datang memberi seribu kali sokongan.. dan apa yang selalu cakap, "dorang tak tau anim.. tak yah layan laa orang camtu.."

Rasanya dah panjang sangat dah ni.. tetiba rasa nak luahkan apa yang terbuku dihati.. sebab demam kan hari ini, so rasa nak melegakan apa yang terbeban.. oke.. salam kemaafan diminta andai ada terkasar bahasa.. terguris hati dan perasaan dek kerana entri yang begitu panjang ini.. dan anim ingat kata2 seorang penceramah..

"ingat kebaikan orang pada kita jangan ingat kejahatan orang pada kita dan jangan ingat kebaikan kita pada orang.."

Mengingati kejahatan orang pada kita akan membuatkan kita akan sentiasa berdendam dan mengingati kebaikan kita pada orang akan membuatkan kita sentiasa berperasaan ego dan tinggi diri dek kerana pernah berjasa.. namun, ingatlah kebaikan orang pada kita, itu akan menjernihkan apa yang sudah menjadi keruh.. oke??

13 Comments:

Hamba Ilahi said...

salam ukhwah. kemuliaan kadang2 diukur melalui kaca mata majazi manusia dan mengenepikan pandangan hakiki Ilahi......
yang megerti ialah ci pembuat meskipun seribu onar penipuan dicipta namun detik hatinya tak bisa dicairkan andai penipuan itulah sandarannya.


memaafkan ialah perkara yang paling mulia diranjang mahasiswa kerana manusia sudah tidak bisa memuliakan kalimah meminta maaf...
permulaannya datang dari manusia yang memaafkan...mulianya hati saudari....

kim salam pada sahabat anda yang memberi seribu seri kemuliaan u saudari.norasyikin....
meski pun tak menegnali namun kagum kerana cermin saudari sememangnya cermin yang membiaskan bayangan cinta ukhrawi...

ANIEMZ said...

salam ukhuwwah juga.. thanks kerana memberi komen tentg entri yg di post kan ini.. pening membaca ayat yang ditulis.. tapi setelah menyelongkar blog saudara, patut laa.. pemidato dan pembahas UPSI rupenya.. patot ayat yang dikarang memang POWER.. hehe..

thanks a lots atas pandangan saudara.. semoga kita tergolong dalam golongan yang diredhai ALLAH.. insya ALLAH.. gud lak for exam..

waa said...

comeyyyyyy,
seriously,u touched me laa.

he he


*one thing i really jealous about u,..bila kahwin,insha Allah kita orang perempuan akan terlindung dari segala mak nenek fitnah2 nih.dan anim dah tak lama nak masuk dalam linkungan 'pelindung' tu.ambe bila xau.huhu...but then,back to the first place,selagi boleh,maruah diri kena usaha lindung habis-habisan.that's the key...


one more thing,u sound really matured when ur writing style like this.heh.i like!=)

ANIEMZ said...

hehe.. waa, bes tak gi pesta buku?? terasa nak gi, nak cari buku Men from the Mars, Women from the Venus.. ke terbalik tajuk tu, tak berapa ingat, tapi like that la.. huhu..

haha.. anim memang matured pun [mode perasan], tapi saje tak nak tunjuk.. kuang3.. I touched U?? ohoho.. lame dah I touched U.. mase salam2, kan dah touch.. kui3..

waa said...

ohh,..tau buku tu.wa ade hok pdf version.nok ke?

Raihah Rosli said...

wah... pjg btul n3 ni....
tk pe tdo siang byk... msti mlm nnti cover :)
tahnianh nim!
anim mmg kuat...
sbb tu Allah uji sebegitu...
buat kn mnusia jd lbih matang...
membina kunci kesabaran dan mnjadi kan kita pemaaf...

shahid said...

salam..
ni anim yg post komen tu kn??
trima kasih..
doakn kbahagiaan kami ya..
hm..zubir 2nd yr..ana 1st yr..
xbrapa rapat..
tp insyaAllah sling mengenali sbb sama2 medic..
kirim salam ana kpd dia ya =)
smoga nti pun bbahagia dgn zubir..insyaAllah

ummuabdullahsyaakir said...

anim,utk perenggan pertama di awalan ayat tu...eem jgn dibuat slps kawin yea-hehe
Biladah brumahtngga nnt,MAAF yg akn jdi prktikal antra kita suami isteri.Klu xada tolak ansur,hancrlah rmhtngga tu.

ANIEMZ said...

To Raihah:
Anim bukan seorang yang kuat.. tapi anim membina kekuatan dari ujian2 yang ALLAH bagi.. alhamdulillah, akhirnya ujian ALLAH itu menghasilkan satu benteng yang mampu utk anim mendidik hati supaya sabar..

gud lak for exam..

To Shahid:

Iye.. anim yang post komen kat blog saudara.. semoga berbahagia dengan amalina ye.. tau shahid first dan zubir ade gitau kawan mase DQ.. kalu zubir tak kuar DQ dulu, mesti dia pun same2 first year jugak dgn shahid.. huhu.. kalu tak der aral, kami sampai la rumah amalina mase majlis korang nanti..

To Ummuabdullahsyaakir:

Hehe.. itu la akak.. teruk bebeno anim ni kalu tidur.. kalah baby.. hehe.. betul tu..kalu fikir kan balik, MAAF sukar utk dilafazkan di mulut, tetapi manis jika MAAF itu dididik dari hati dan seterusnya memberi kerelaan kepada mulut untuk dilafazkan.. betul kan..hehe

ANIEMZ said...

To Waa:

Waa.. nok PDF buku tu.. huhu..lame doh nak cari pasal buku tu..

Anonymous said...

betul tuh anim...

saya setuju...=)

kita slalu nak salahkan org laen,tapi,bila cermin balik diri kita, kita neh betul sngat ke?

kita selalu nak cyter bnda buruk pasal org laen, tapi, jarang nak cyter benda baek psal org laen...

bila kita senyap,org cakap kita moody,tapi bukan ke kita digalakkan diam jika kata2 itu boleh menyakitkan ati org?

thankz anim..ia banyak membantu...

bila jadi camni, itu bukan satu kehilangan,krn,kita belajar erti kehidpn...

ANIEMZ said...

to anonymous:

mcam saye kenal siapakah itu.. huhu..nway, yg baik jadikan pengajaran, yg buruk jadikan sempadan.. betul apa yg awak cakap.. suke bile awak kata "kite selalu cakap pasal keburukan org, tp jarang cakap pasal kebaikan orang.." sebab ape, sebab kite terlalu rase ego, tak nak orang lain hebat dari kite.. oke..

sekadar pandangan..utk diri sendiri yg menaip ini =)

Anonymous said...

ye ker?haha..

suka la baca komen dari Hamba Ilahi tuh....sangat matang =)

untuk saudari norasyikin, ciri2 sahabat yang baik ada pada kamu...

sahabat yang baik,tidak akan sesekali menceritakan perkara buruk sahabatnya pada org laen...

saya pon beruntung gak cik anim..sebab sahabat baek saya sntiasa ada bersama sy,ketika saya ssh,rs dipinggirkan n etc...always call me to make sure im ok..

haha...

=)

gud lak exam...=P

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online