:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Friday, April 3, 2009

Luahan Hati..

Sebelum anim memanjangkan entri ini, ingin anim memperkenalkan seseorang merangkap sebagai bakal suami.. Encik Mohd Zubir bin Abdul Rahman.. so, sekarang ni ade 2 orang penulis blog ni.. zuhane tu mewakili Zubir dan Aniemz tu mewakili anim.. huhu.. sebenarnya, bukan luahan ape pun.. saje nak membazirkan masa yang sungguh jeles dengan diri ini.. hikhik.. baru sebentar tadi terbaca blog seorang akak ni.. juga bakal pengantin cuma tarikhnya lewat 2hari dari anim.. terbaca luahan hatinya dan anim tertarik untuk meluahkannya jugak di blog sendiri.. ngeh3..[men tiru2 orang..] =D

Teringat akan satu emel yang dikirim oleh bakal suami..

" i still remember, it still fresh in my mind. one day, i heard about ur name from my friend during chitchat. i dono y i become so eager 2 know who u r. i try to find u. i wana know u. that time, i'm a shy person. i dono how to ask my friend about u. luckily,one day, when i was walking passing teachers' room, i heard somebody called hanim or anim. i can't hear it clearly. but my instinct said that it is u..when first i look at u, i saw mole on ur right cheek. and then, few days later, i saw u again but i quite confuse why the mole is on left cheek.am i looking at the wrong person??? i dono....cont"


[nota: sampai sekarang tak ter'continue' pun story tu.. penat den tunggu =P my bakal usben selalu menggunakan BI dalam emelnya dan me?? membalas dalam BM sahaja.. bukan apa, ingin memartabatkan bahasa ibunda.. alasan bagi orang yang tak reti BI.. huhu]

Sebenarnya, saat kami meluahkan perasaan hati mahu mendirikan rumah tangga, tak ketinggalan jugak ade sesetengah membangkang.. kami bukan saja2 mau kawen.. bukan sebab tengok orang lain kawen, kami pun nak kawen.. ohh.. tidak.. banyak sebabnya kenapa kami mendirikan rumah tangga di usia muda ni..

Kami satu sekolah dulu.. SMAASZA.. sekolah yang banyak melakar kenangan antara kami.. kenangan hati.. huhu.. kami tidak pernah satu kelas pun.. ade hikmahnya.. tak blajo laa kami kalu satu kelas.. story dalam emel tu adalah perasaan bakal suami pada anim waktu kami tingkatan 3.. tapi kami tak laa macam budak sekarang.. bercinta dalam sekolah.. berbalas itu dan ini.. antara kami tak pernah ada sesi luahan perasaan pun.. tak pernah berbalas barang atau berbalas senyuman.. berbalas mata ada.. camne tu? hehe..

Anim?? Sejak tingkatan 2 lagi dia jadi secret admire anim.. memendam perasaan sampai la habis SPM.. dalam waktu kami 5 tahun di SMAASZA, seingat anim hanya 6 kali je kami pernah betegur sapa [kire tu sebab detik2 bermakna =P ].. kami bertegur sapa ade sebabnya.. pasal duit lawatan, pasal kertas jawapan exam, pasal asemen Add Math, pasal surat cinta seseorang pada dia [jeles sungguh mase tu.. I yg minat dia, tapi jadi penyampai pulak antara kawan anim dengan dia..tapi peluang..hikhik..].. also pasal lawatan mase form 5 dan satu lagi I forgot..

Cerita yang panjang akan diceritakan kemudian.. kesimpulannya, kami membuat keputusan bukan atas dasar perasaan tapi atas dasar akal dan hati.. betapa susahnya untuk kami menjaga hati.. sejak lepas SPM 2004 dan sehingga kini.. sedihnya sebab setiap hari akan ade dosa yang ditambah walaupun sekadar mengingatinya apatah lagi membalas mesej dsb.. kadang2 terfikir, jalan ini juga sudah ditetapkan oleh-NYA cuma atas kerasionalan seseorang itu untuk bertindak..

Mengambil faktor sudah 5 tahun 'declare', kami 'bermati-matian' berjuang untuk hidup atas jalan yang diredhai-NYA.. kami tau tiada istilah couple dalam ISLAM.. pernah kami putus, tapi kurang dari 3 hari, kami berhubung kembali.. perasaan sayang itu sudah tebal dalam hati apatah lagi sejak umur 14 tahun, dia dalam hati anim.. so, start tahun lepas [lebih kurang bulan 4 jugak..] kami decide untuk terus terang pada mak ayah..

Alhamdulillah, sebelah anim tak banyak membantah.. mak dan ayah bersetuju.. sebelah dia memang banyak dugaan.. maklum lah, pengajiaannya dalam perubatan masih jauh.. sisa tahun untuk dia menghabiskan belajar masih banyak.. masakan seorang ibu mahu melepaskan anaknya yang tidak bekerja untuk menanggung anak orang lain.. berkat doa kami, pertolongan adik beradik dan termasuklah ayahnya, akhirnya emak nya bersetuju.. restu mak ayah perlu diperolehi sebelum melangkah ke alam perkahwinan ini..

Pernah dia meluahkan perasaannya pada anim.. malu pada ALLAH atas sebab dosa yang dilakukan.. menghafal ayat2 suci Al-Quran and at the same time, melakukan dosa.. apa yang menjadi pengajaran buat kami.. Zubir bekas pelajar Darul Quran.. so, start dia Darul Quran, dia couple.. balasan dari Allah, 6 bulan dia di DQ, dia ditimpa kemalangan.. parah yang amat.. kaki kiri patah, lengan patah, ulang bawah mulut patah dan tulang bawah mata pun patah.. 1 hari koma..

Perasaan anim? hanya ALLAH sahaja yang tau.. 11 hari dia di HUSM, anim bertindak ambil tiket bas dari Seremban ke Kota Baharu.. waktu itu anim di kolej matrikulasi negeri sembilan.. takut untuk berjumpa dengan mak ayahnya.. dan bila berjumpe dengan mak ayah, mak dia melayan anim seperti anaknya.. dan Zubir? hanya terbaring sahaja di ats katil =P .. teringat kata2 kak shahibul, bumi DQ bumi 'cash'.. sape yang buat dosa akan terima balasannya.. aan inilah 'cash' dari ALLAH untuk zubir.. 3 bulan berjalan guna tongkat.. terseksa dia dengan azab di dunia..

Sepanjang dia di DQ, sekali je kami berjumpa dan makan.. itu pun sekejap sahaja.. Maha Kuasa Pencipta, balasannya sungguh berat.. zubir terima dengan redha.. atas nasihat Dr, zubir kene rehat 6 months.. dan disebabkan itu, atas kerelaan hati, dia terpaksa menarik diri dari Program Tahfiz Al-Quran.. sayang sangat bile dia kuar dari DQ sebab waktu itu dia dah hafal 12 juzuk.. dan terkubur la cita-citanya untuk bergelar Dr Mohd Zubir bin Abdul Rahman Al-Hafiz..

Allah nak tunjuk akan kekuasaan-NYA.. tapi kami manusia yang teramat lemah.. kami tak der kekuatan utk berpisah.. bukan tak mau cuba, pernah mencuba tetapi resultnya 'fail'.. =] mungkin ikatan hati terlalu kuat.. tapi bukan ikatan hati yang tak suci kami mahukan, ikatan hati yang suci kami nak.. atas dasar itu, kami sedaya upaya untuk berkahwin awal.. bukan sebab gatal, bukan sebab saje suke2, bukan sebab ikut orang lain, tapi sebab mahu menjaga hati.. dan niat zubir setelah berkahwin, dia ingin menghafal balik ayat2 Al-Quran yang sudah dilupainya.. dan sokongan anim untuknya, supaya dia dapat menghafal sampai 30 juzuk.. walaupun tiada dapat iktiraf atas dunia, insya ALLAH iktiraf di akhirat sudah ada..

Itu la disebalik perkahwinan kami.. dugaan yang teramat berat untuk kami terima sebelum mendapat kelulusan berkahwin dari mak ayah.. yang tu akan dicerita kemudian laa ye.. dah panjang sangat dah ni..


13 Comments:

lynn md noh said...

erm..lebih kurang je jalan cite kite dek..
akak pon knal die mase tingkatan 3.
xsekelas n berhubung atas dasar kerja je..
tahu die suke akak pon sbelum datang jordan..
nak dekat 2 tahun gak la usaha nak mintak restu mak ayah nii..
belah die mmg xde masalah..t
p belah akk la susah..atas alasan belajar n duk jauh..die sekarang keje kat Malaysia..
huhu..
moga hati kita tabah n kuat..
dan sama2 mendapat MARDHATILLAH Dalam pernikahan ni..

Mami Hadeef said...

hehe.. yela kak..my mom pun selalu doa supaya dipermudahkan semuanya.. dan sntiasa memujuk hati saya,"tak pe, derita dulu sebelum kawen, lepas kawen nanti dapat bahagia.."

syukur dpt ibu yg memahami.. same la akak.. dia start 'cucuk' mak dia sejak matric lagi, tp mungkin mak dia ingt main2.. then, tahun lepas baru serious.. dan serious tu laa klimaks pada hubungan ni samada putus atau nikah..

tak pe la akak.. dia dah kerja.. same umur ke? cepat dia habes blaja.. pape pun, semoga kite dikuatkan hati ye kak..

lynn md noh said...

die tua setahun..
amek course suveyor..
kejap je xsame cam medic..
hehe..alhamdulillah trs dapat keje lepas grad..rezeki nak kawen..
same la..akk pon thn lepas sblom dapat jumpe mama n baba tu..penentu segalanye..
naseblah mama akak lg cepat memahami dari ayah akak..boleh gak jadi org tengah pujuk ayah akak slow2..

tulah..Mungkin ada hikmah semua ni berlaku..buat kite lebih menghargai pasangan kite ..kuatkan lagi tautan hati lepas lalui pelbagai halangan samada sekarang dan masa akan datang..

wearelearningparents said...

aniem..ape2 hal yg berlaku, akk tetap sokong dgn kawan2 yg nak kahwin awal...kita perlu optimis. islam x pernah halang malah galakkan, dan setiap perkahwinan tu, tentu akan ada ujiannya, tp setiap ujian, tentu ada jalan penyelesaiannya...

akk still sedang mencari my Mr. Right..hehe. x jumpa2...maybe sedang membina diri menjadi llk soleh kot...

Mami Hadeef said...

To layyinan:
oo..patut la.. ingt kan same umur.. em, yela.. betul la akak.. buat kite lebih menghargai pasangan kite ..kuatkan lagi tautan hati lepas lalui pelbagai halangan samada sekarang dan masa akan datang.. nanti kalu ade selisih faham ke ape lepas kawen, kite akan lebih ingat bukan senang dulu kite nak kawen dengan dia.. hehe..

To Kak Ruby:
Hehe... yela kak ruby.. mr Right kak ruby tengah membentuk muslim sejati.. dah tibe masanya, akan hadir la dalam hidup kak ruby nanti.. huhu..

ye.. anim setuju.. seblum kawen or lepas kawen memang akan ada ujian.. tengok pada diri kite sejauh mana kite boleh bersabar dengan semua tu.. dan Allah tak kan uji hamba-NYA jika DIA tau hamba DIA tak mampu untuk hadapi.. ape yang penting.. bergantung sepenuhnya pada -NYA..

ummuabdullahsyaakir said...

Alhmdulillah Allah bukakn jaln utk anim n bakl suami lps dugaan yg kalin tempuh.Insya Allah klu bantu agama Allah,Allah akn bantu balik kt,cept @lmbt.Berkhwin kn slh satu cabgn agama,klu kt lakukannya bmkna kt dh smpurnakn sparuh agama tu..dh tak lma dh..anim blh joni akk pulak..hehe

Mami Hadeef said...

ALhamdulillah kak.. sampai sekarang doa saya tak henti mintak Allah mempermudahkan segalanya.. dan sehingga ke hari ni, perjalanan urusan untuk kawen ni rasa sangat dipermudahkan.. alhamdulillah..

p/s: sebenarnya anim tak leh pun wat ujian HIV kat sini.. kne balik Trg wat kat sane.. alhamdulillah, ALLAH mudahkan dan buka pintu hari nurse tu supaya bg kebenaran..

NajwaHaryani said...

Salam anim.. sedih baca luahan hati ni.. trus create account nk comment untuk anim.. terdetik insaf dalam diri.. Kekadang kita tak sedar apa yg kita buat terutamanya dalam bercinta.. Dan kadang2 kita yang merancang tp DIA yang menentukan dan apa yang kita harapkan tk semesinya kita akan dapat.. Takut kan :) Buat adik anim.. Semoga dipermudahkan segalanya.. Teruskan perjuangan kalo itu yang terbaik untuk kita.. Tahniah buat anim and zubir...

Mami Hadeef said...

To Kak Najwa:
Mekaseh akak.. akak pun dah tak lame.. abg mie tgh kumpul duit tu sekrang.. tahun depan bulih la pegi Selama lagi.. makan gulai lemak cili padi akak masak.. huhu..

Mami Hadeef said...

To Kak Najwa again:
lupe nak tambah.. akak pun dijemput tau.. nanti anim suh abg mie bagi kad.. jemput la datang kenal Trg.. nanti senag sikit majlis sambut menantu.. hehe.. akak pun dah lame nk datg kenal nge famili kami kan??so, jemput la datg knduri pada 6/6/09 nanti ye..

NajwaHaryani said...

insyaALLAH anim.. kalo tkde hal and akak sihat akak gi nnt..teringin nk gi sana.. 6/6 yea.. lagi dua bulan.. tak lama lagi tu.. hehe.. btol ke abg mie kumpul duit kawin.. dia kata nk kumpul duit bli lense baru.. hehe.. macam2 je dia.. tkpela.. janji dia bahagia.. :)

Mami Hadeef said...

To Kak Najwa:
hehe.. ade2 je dia tuh.. dah minat dia bab2 camera ni, tak leh disangkal.. kadg2 anim suke tengk bile dia dapt ape yg dia nak.. sungguh appreciate.. kalu camera tuh, setiap sudut rumah dia amik gmbr =D .. pastu edit..huhu..

A'ah.. memg dh dekat, tapi kad tak siap2 agi =(

NajwaHaryani said...

hehe.. dia mmg jaga barang2 dia.. kita lak tkt nk sentuh.. kang kena marah silap haha.. tkpe.. pahni anim kawin blh tgkp gmba banyak2.. tkyh panggey cameraman.. abg mie dh expert dh.. akak pon ske minat dia yang ni.. jd minat sama..

tkpe.. nnt siap la.. jangan risau yea.. ;)

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online