:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Tuesday, September 1, 2009

Kata Ayah..

"sekarang mikir nok mati jah.. doh tu02 ken0 banyok wat sedekah jariah, amal ibadat.."


Itu kata2 my FIL.. sangat terasa...means bukan dia kata ke aku.. itu ma (my MIL) yang sampaikan.. kadang2 aku terfikir, kenapa kita yang muda kurang untuk mengingati MATI walhal MATI bukan datang kepada golongan yang tua sahaja.. budak yang lahir baru seminit pun kalu dah dijemput Tuhan akan mati jugak.. pakcik tua yang berumur 90an kalu masih diberi peluang untuk hidup, panjang je umurnya..

Cuma, kadang2 aku terfikir kenapa sesetengah manusia atas bumi Tuhan ini jarang untuk mengingati Allah sedangkan Allah tidak pernah melupakan hamba-NYA.. kalu la Allah lupa pada hamba-NYA, boleh bernafas ke kita?

Sekarang aku dalam mode geram.. geram kepada 'insan' yang telah berjaya mencuri duit orang dalam rumah ni.. bukan duit aku yang hilang, tapi duit housemate aku.. dan ensiden tu membuatkan aku rase rumah ni tak selamat.. waduhh!! aku dah la pegang duit sewa rumah untuk setiap bulan.. ya ALLAH, lindungilah segala harta yang aku ada.. sesungguhnya semua itu milik-MU..

Bile aku tengok keadaan politik kt negara ni, siyes aku rase macam *@#$% je.. sangat2.. nampak sangat rasuah yang itu, rasuah ini demi untuk dapat pangkat dunia.. aisy..makan duit orang sesuka hati.. menganiyai orang tak tentu hala.. sedarkah mereka yang ALLAH Maha Melihat segala-NYa.. kalu Allah itu bagi nampak pahala & dosa, sure punye sume orang nak kutip pahala dan nak tinggal dosa..

Tapi sebab pahala dan dosa itu tak nampak, jadi manusia2 sangat lalai dalam mengingati Pencipa alam kita.. hanya yang memilih jalan ALLAH akan 'rasa' manisnya pahala dan pahitnya dosa..


p/s: dah lama aku aku tak berhadapan dengan kes kecurian dalam rumah nie.. hadeh.. bile ade lagi kes cegini this sem betul2 wat aku rase tidak selamat!
p/s 2: aku cakap siyes dalam entri neh.. ngeh3.. sori la.. campur2 sikit hal politik.. lari dari dasar blog aku sebenarnyo..entri ni lebih mengingatkan kepada diri sendiri, apa yang kite buat atas dunia, semua ALLAH pandang oke!


2 Comments:

nurQaseh said...

itulah lumrah alam..biasenya hanya yg tua lbh mengingati mati..

btol la dh x slmat skrg ni..dlm umh sndiri pn rs x slmat..x best la cmni..huhu

Mami Hadeef said...

aniem to nurQaseh:

erm, yela kak nor.. tepat sekali.. yg tua lebih mengingati mati.. bese la, lumrah alam.. [isy,ayat cam kak nor gak je..hikhik..]

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online