:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Wednesday, September 9, 2009

Bila Hubby Berdikari..

Bila hubby berdikari tanpa aku..

First day:

Aku : Abang masak apa hari ni?
Abang : Masak sardin kot..
Aku : Nanti carrot dengan jagung kecik tu abang habis kan ek..
Abang : Banyak sangat.. abang goreng separuh je.. esok kot separuh lagi.. abang nak wat sayur air..

Seketika..

Abang : Aling, kalu goreng sayur, dh letak sos tiram, gula n garam kena letak tak?
Aku : Kena la letak.. sikit2 je tau.. nanti masin..
Abang : Aling, kentang memang lama ke nak empuk?
Aku : A'ah.. lame sikit.. sebab tu kena rebus dulu..

************************************************************************************
Second day..

Aku : Abang masak ape hari ni?
Abang : Abang goreng ayam crispy je dengan wat sayur air.. sardin semalam dah ade..
Aku : Sardin semalam bes tak?
Abang : Mesti la bes [sebab aku tak leh rase kan, so abang amik peluang puji diri sendiri..].. abang wat masam2 sikit sebab tak nak bagi hanyir..

Lepas berbuka..

Abang : Aling, sayur abang tawar la..

************************************************************************************
Third day..

Aku : Abang nak masak ape hari ni?
Abang : Abang wat mee goreng kot.. pastu goreng ayam n telur mata..
Aku : Abang beli mee kuning ke bihun?
Abang : Tak la.. mee goreng sedap..
Aku : Hampeh la abang ni.. bunyi cam mantap je nak wat mee goreng [ayat ni aku tambah dalam blog]..

************************************************************************************

Isnin, Selasa n Rabu.. tiga hari sudah abang kena masak sorang2.. kuang*kuang*kuang.. sila redha la abang dengan takdir Tuhan ek.. nak wat camne, tak mampu den nak nolong.. abang kurang pandai masak, tapi abang rajin untuk nak masak.. kerajinan dia untuk nak tolong aku kadang2 merimaskan jugak.. kui*kui*kui..

Mana tak nya, bile aku suh bukak santan, dia pi baca semua maklumat pasal santan kat plastik tu.. bile aku suh bukak serbuk kari, dia pi baca berapa gram kena letak dalam masakan kari.. aku nak cepat, dia buat lambat2.. lama2 aku hangin.. abang pun merajuk.. ngeh3.. pernah ada kes dia merajuk sampai gi tido.. at last, aku gi pujuk balik dia sebab aku memang tak sempat nak masak sorang2.. alamaknya nanti, berbuka minum air kosong je kan..

Moral of the story [untuk aku]:
  1. Sila bagi petunjuk kepada suami yg ingin belajar memasak.. jangan kedekut ilmu.. hikhikhik..
  2. Jangan hangin2 kalu dia macam2 fiil semasa berada di dapur.. kan dia malas nak tolong, diri sendiri yg rugi..
  3. Bersyukur la dengan kelebihan dan kekurangan suami..

12 Comments:

miraaaiee said...

nem,saya rasa mau kawen
hahhahha...
mane la mr. architect saye duk skg ni...

Mami Hadeef said...

aniem to miraaaiee:

hikhik.. bes ape kawen.. kadang2 boleh buli same2 sendiri time masak... mane u punye mr.architect? aiseh.. camna ini tidak ketemuan sama dia??

Unknown said...

how sweet.. terlalu indahnya alam perkahwinan.

bagi panduan selalu kpd hubby ttg dunia masakan..insyaallah sedikit masa nanti, bakat terpendamnya akan semakin terserlah.. silap haribulan, akan lebih terror dari isteri..

Mami Hadeef said...

aniem to mata hati:

hihi.. yela.. betul2.. suami perlu pandai memasak.. walaupun hanya yg basic je sebab nanti in case isteri g kursus, bersalin, tak de la kebuluran kt rumah.. hihi..

kadang2 dia lebih terer memasak dari saya.. ngeh3..

Maaruf Mohamad said...

"Abang goreng mee"

aku dah terkagum jap dengan ayat zubir yang tu...

tapi tang dia reply "Mee sedap"

hahaha..aku dah gelak guling-guling....terbayang kebengangan ko dengan jawapan tu...memang kepandaian lelaki cakap tak habis macam tu...

best-best....

Mami Hadeef said...

aniem to MBM:

hihi.. yola.. aku pun tersangat kagum ketika itu.. kagum sebab aku tak pandai goreng mee, tetibe dia nak goreng mee.. bile dia dah cakap mee sedap, aku pun pndai goreng.. kuikuikui..

cenOnet ;) said...

comei jek korang..:D
tp lelaki mmg slalu ckp xabes..ha3..:p

Mami Hadeef said...

aniem to tasya:

hikhik.. yela.. selalu cegitu, cakap separuh2.. then, kalu si puan itu tersalah faham, mula la tarik muncung 14 inci.. ngeh4..

abg said...

asal sume org cm perli je.sedih weh.xpe2,pasni jgn terkejut klu tgk Dr jd chef.haha..

Mami Hadeef said...

aniem to abg:

hikhik..oke ape Dr jadi chef.. pastu boleh bukak kedai makan (abg jdi tukang masak), bulih bukak klinik (abg jadi Doc), bukak kedai buku (jual buku resepi abg)..hihi

ambo dio said...

bertuahlah barang siapa dapat suami pandai masak...ringan sket keje...

kan...kan...kan aniem kan...

kepada incik zubir...
ambe kagum ngan deme...
cerdik + pndi msk...
ckup pakej tu...kui3

Mami Hadeef said...

aniem to ambo dio:

ngeh3.. taleh puji2 sgt dia.. kan ade orang crame mulut sebab sengih je manjang.. huahuahua..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online