:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Monday, June 15, 2009

Sambungan entri Menjawab Persoalan

Keropok Segera

Ni perniagaan kedua abang.. lepas tengok keuntungan top up lambat ‘berkembang’, abang pun fikir la jalan lain.. actually, jual keropok ni idea aku.. idea ni datang bile aku tengok koop UPSI jual keropok segera sampai RM 1.50 satu bungkus.. mahal gile.. kalu dekat Trg ni, RM 1 satu bungkus, beli RM 5, dapat 6 bungkus.. so, aku pun tanye abang, kat UIA ada orang jual keropok tak? Keropok segera nih sedap dikenyek2 time2 study.. tapi aku ni jenis tak suka makan sambil study walaupun hanya kerepek, keropok, jajan dsb..

Abang cakap tak der orang jual lagi.. aku apa lagi, tolong abang cari supplier.. contact mana yang nak hantar keropok kat kuantan.. contact2 dapat la no tepon abang li.. keropok dia pun sedap.. tapi sebab dia buat keropok sangat meneliti dan memilih ikan2 untuk dibuat keropok, so kadang2 stok lambat sangat nak dapat.. lagi satu keropok abang li memang sedap dan tak gatal lidah.. abang pun cari supplier lain.. kire 2 supplier la yang hantar keropok kat abang..

Abang pun dengan muka yang sedikit tebal, pi la masuk dalam kedai tanye nak jual tak keropok segera.. hampir semua kedai atas terminal makmur tu jual keropok abang, kat KOOP UIA dan ade jugak kedai2 makan.. abang tolak murah je kat kedai2 tu supaya dengan harapan orang kedai pun jual murah jugak.. aku boleh kata memang untung gile la jual keropok ni.. tapi memerlukan pengorbanan masa dan tenaga yang lebih sikit la..bukan sikit, banyak kot..

Tapi bile duit dah ‘membukit’, abang terasa nak beli kete.. secondhand pun jadi lah.. maka, terbeli la abang sebuah kete kancil secondhand WGA 4583.. abang cakap bile ade kete senang sikit nak gi hantar keropok kat kedai.. tak der la jadik macam Bangla jual karpet.. satu plastic besar kat depan, satu plastic besar kat blakang dan bonceng motor.. aku cakap kat abang, untung apa kalu orang ingat abang ni Bangla, foreigner tuh datang Malaysia jual keropok.. hikhik.. WGA 4583 nih jadi kegunaan lain selain transport untuk hantar keropok..

Nak Hantar Ke Mana?

Sape2 students UIA kuantan especially student perempuan kot femes dengan kete abang nih sebab abang jadi prebet kat sane..=] kancil WGA 4583 ni memang banyak sungguh berjasa pada abang.. ‘makan’ duit abang pun banyak.. asek2 baiki.. asek2 baiki.. kadang2 kete nih diberi lebih perhatian dari aku.. =( .. tapi aku tak kesah pun sebab kerana kete yang banyak berjasa nih abang dapat kumpul duit untuk kawen dengan aku.. mula2 abang menyatakan untuk jadi prebet nih, aku agak tidak setuju.. bukan apa, penat jadi prebet nih, ke hulur ke hilir.. dan aku tau kepadatan jadual belajar abang as a medic student..

Tang celah mana abang jadi prebet? Ni pun ada orang pernah tanye aku..celah masa rehat antara pukul 12.30-2.00, lepas kelas kul 5 sehingga la malam jika ‘permintaan’ melambung2 tinggi.. hehe.. kadang2 kesian kat abang, mase rehat yg tak cukup.. study tak pernah habis, tapi Alhamdulillah ALLAH tolong abang, abang tak pernah fail.. tapi tak pernah jugak dapat distinction.. apa yang membanggakan aku, dalam ranking abang tak pernah melebihi no 40 daripada 150 orang.. erm, memang tak berapa nak tinggi pun ranking abang, tapi aku tak kesah, sebab abang ranking tak berapa nak tinggi sebab abang ‘kerja’..

Orang kata rezeki ALLAH Taala tu melimpah ruah.. kita sebagai hamba yang perlu cari di mana.. since abang jadi prebet nih memang cepat la duit abang dapat dikumpulkan.. masa abang iklan kan kete abang jadi prebet, abang iklan kan no 019 untuk dihubungi.. since no ni dah jadi milik aku, dan sesetengah ‘penumpang’ abang yang tak tau, mereka still hubungi no 019 ni lagi.. bile dorang calling dan dengar suara aku yang cakap, reaksi mereka ada yang terus letak, ade yang tergagap dan ada yang buat steady.. sebab mereka semua kebanyakkan perempuan, so mungkin mereka segan+takut kene marah kot ganggu bakal suami orang [mase tuh].. hehe..aku tak pernah pun nak marah pada sesiapa yang hubungi abang untuk urusan delivery ni.. kalu urusan lain tuh, haha.. jaga2.. so, lain kali jangan la terus letakkan phone andai suara aku yang menyahut nya..

Sebagai pengakhirannya, aku rasa aku dah menjawab persoalan kawan2 aku nih berhubung dengan “Duit zubir blake ke tuh? Cari mane duit banyak gitu?” .. secara jujur dan ikhlasnya, duit mas kawen menggunakan duit abang dan abang tak der bantuan ‘tali hayat’ dari sesiapa pun.. even duit belanja bulanan pun, abang tiada dapat bantuan dari biasiswa ‘pama’ dan betul2 guna duit JPA yang dia ada..

Kepada abang, thanks sayang atas segala pengorbanan ini.. hope suatu hari nanti bile anak2 kita baca, dorang akan tau camne susahnya abang nak kawen dengan aling.. bukan setakat cakap dekat tok ma nak kawen, tapi dengan tangan yang ‘kosong’.. thanks sayang.. thanks yang tidak terhingga..aling tau, as a medic student, bukan senang abang nak agihkan masa untuk ‘kerja’ dan belajar.. semoga ALLAH merahmati abang selalu..

p/s: maaf jika ada terkasar bahasa dan buruk budi bicara..


0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online