:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Thursday, June 4, 2009

Menjawab Persoalan

Entri ni dah lame aku tulis, tapi niat nak pos lepas kawen.. so, kepada kawan aku yang sorang tu, hopefully, aku menjawab persoalan kamu..

*************************************************************************************

“Banyak ngat hantaran.. duit zubir blake ke tuh? Cari mane duit banyak gitu?”

Petang tu aku bersembang dengan kawan aku.. bersembang tentang perkahwinan yang bakal berlangsung.. biasa la kan.. bile bersembang tentang kawen ni soalan yang takkan lari berapa mas kawen, hantaran berbalas berapa, baju pengantin warna apa dsb.. tapi pokoknya petang tu kami bersembang tentang mas kawen.. tambah2 lagi negeri Terengganu n Kelantan jumlah hantaran yang diberi oleh pengantin lelaki disebut masa akad nikah, so jadilah ianya sebagai mas kawen dan totally hak pengantin perempuan.. tapi dah hidup suami isteri, duit tu untuk kegunaan bersama jugak..

So, bile aku menyatakan jumlahnya, kawan aku ni terkezut sikit la.. the interesting question that she asked me ialah “cari mana duit banyak gitu?” .. meh aku nak cite sini.. kat sini aku tak der niat nak sindir sesiapa, nak perli atau nak ape2 yang bersifat mazmumah tuh.. ni untuk tatapan anak2 aku yang dorang perlu tau mak ayahnya nak kawen bukan senang dan niat untuk menjawab persoalan kawan aku..

Top Up Oh Top Up

Nak minta kawen, takkan dengan ‘tangan kosong’ kan? Starting dengan pekerjaan ni la abang kumpul duit sikit2.. seingat aku mase tuh dalam bulan 5 2007, 2 bulan lagi untuk masuk main kampus kat kuantan.. abang cakap nak jual top up la.. tapi jual top up secara ‘top up terus’ ni tak der la banyak untung sangat pun.. ramai yang tanye aku, banyak ke untung jual top up ni.. aku senang je jawab..

“kalau ikutkan memang banyak untung.. tapi sebab ramai tak bayar, so lambat nak balik modal..”

Memang .. memang lambat sangat jual top up ni nak untung.. kadang2 bile abang ngadu kat aku, kawan2 dia tak bayar, aku jadi geram.. bukan kami ni tanggung kome anak beranak, oke? Then, fikir2 balik, geram pun tak kan sudah jugak.. so, halal je la.. pandai2 la jawab kat akhirat nanti.. aku apa lagi, turut membantu abang menjual top up.. sampaikan ada yang panggil aku haniem top up.. main belasah je panggil aku.. mak ayah aku bagi nama nurrul haniem, bukan haniem top up.. hikhik..

Lame jugak la jual top up nih.. aku rasa ada dalam setahun setengah la aku jual top up di kalangan kawan2 upsi ni.. pelanggan setia tok sah nak cakap, memang ramai.. tapi kawan2 aku ni semua bayar.. so, aku tak der kesah la kalu dorang just mesej nak top up RM5, RM10 atau RM30, memang aku akan masukkan..kadang2 suka jugak jual top up ni.. hehe.. bile aku stop jual, semua mengundang kekecewaan di kalangan kawan2.. ada yang cakap, “susah la anim dah tak jual top up sekarang..” Sekarang, abang pun dah tak jual top up..

[To be continued]

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online