:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, October 4, 2009

Zaman Sekarang..

Aku bz sebenarnya.. tapi aku rase nak tulis jugak entri ni.. bukan untuk sesape, untuk aku jua..bila aku memiliki anak yang sudah besar panjang, entri ni akan mengingatkan aku kembali.. sebelum aku tulis panjang, seribu kemaafan aku mohon.. aku tak tunding jari pada sesiapa, dan jika ada yg terasa, bukan niat aku nak berkata begitu.. bunyi cam saspen je kan?? gelak sikit.. haha..


Oke.. aku tunggu bas nak balik ke TM.. [jangan tanye aku dari mana.. haha.. opkos dari Kuantan.. terbabas iman minggu ni.. balik jugek!!].. ade sepasang couple depan aku.. si dara memluk pinggang si jejaka, si jejaka memeluk bahu si dara.. mula2 aku berprasangka buruk.. tapi cepat2 istighfar sebab takut jadi fitnah pulak.. mungkin dah kawen.. aku intai di jari2 manis si dara tadi.. ade sebentuk cincin, tapi gerak hati still cakap itu bukan macam cincin kawen! [jahat sungguh hati neh!hehe..]


Dalam hati lagi, still cakap, mintak2 bukan budak UPSI.. malunya bakal GURU camtu.. tengok2 bile naik bas, si dara tadi duk sebelah aku.. aku? mengambil peluang yang ada.. haha.. sebelum tu, aku tengok akak ni salam cium tangan si jejaka tadi.. waaa,, adegan macam aku dengan abang je sebelum aku naik bas balik TM tengah hari tadi..

Akak: Sem berapa?
Aku: Tahun akhir dah.. sem 7.. akak?
Akak: Akak DP..
Aku: Ooo..
Akak: Amik kos ape?
Aku: Fizik.. akak amik ape?
Akak: Pendidikan Moral..
Aku: Ooo.. saya pun ade sedara amik pendidikan moral.. camne nak cakap ek.. akak yang amik pendidikan moral tu kakak ipar pada asben saya..
Akak: Ooo.. dah kawen ke?
Aku: A'ah.. ni pun baru balik jumpe asben ni.. dari Kuantan.. akak balik rumah jugak ke?
Akak: Tak la.. gi beli barang2..
Aku: Untuk ape?
Akak: Tunang..


So, kome paham2 sendiri la ye.. banyak lagi perbualan aku dengan akak tu.. tapi takkan nak tulis semua.. sedih aku dengar akak tu cakap baru nak tunang.. erm, habes tu, kenapa beraksi macam dah kawen?? siyes aku cakap, aku bertambah malu bile akak tu bakal cikgu.. tambah2 lagi cikgu Moral..


Kepada si dara2 di luar sana, please.. jaga la kehormatan diri anda.. anda akan rasa lebih nikmat bile ianya pertama kali disentuh suami setelah diijabkabulkan.. tolong la malu untuk diri sendiri.. ini tak campur lagi dengan pakaian.. bukan senang kan nak membesarkan anak di zaman sekarang.. walaupun aku tak de anak lagi, aku sentiasa pikir camne cabaran nak membesar anak.. ini baru 2009.. kalu 2019 camne? 2029 lagi camne?


Abang berminat nak jadi cardiothoracic surgeon.. [pakar untuk pembedahan jantung, paru2 n sume2 yg kt dada..] tapi abang nak yg lebih specific, pakar bedah untuk jantung kanak2 sebab abang cakap kat Malaysia hanya ada 7 orang sahaja.. aku tak menghalang, cuma apa yang aku cakap kat abang..


"Abang, kalu abang amik specialist tu, boleh.. tapi mesti nanti abang apply kerja kat IJN kan? abang tak takut ke nak membesar anak dalam KL??"


Aku tak maksud apa2.. tapi tengok sendiri kat KL, kite akan jumpe rambut2 yang 'berkarat', baju baby yg dipakai org dewasa, kain tak cukup inci n others.. kat lain pun ade, tapi kurang lagi berbanding KL tu.. abang balas pandangan aku,


" Membesarkan anak di mana2 sama saja.. cuma, kalu sejak kecil lagi kite didik dia dengan agama, teguhkan agama dalam diri dia, campak je kat mana2, insya ALLAH, dia boleh hidup dengan berpegang pada agama, ingat pada mak ayahnya kalu nak buat mende2 tak elok..cuma jangan terlalu mengongkong.. takut nanti, campak kt mana2 jadi culture shock pulak! sebab ramai mana budak2 sekolah agama, keluar dari sekolah, tudung ke mana, aurat terlepas camtu je.."


Aku tak nak komen banyak sebab ini isu sensitif.. so, keyword aku kat sini, 'pegang teguh pada agama, al-Quran dihati.. insya ALLAH, jika anda duduk di bumi camne sekali pun, anda tidak akan tertewas dengan dugaan dunia..' oke?


p/s; aku bukan budak baik nak cakap hal2 camni.. malah iman aku hanya senipis bawang.. cuma, entri ni hanya mengingatkan untuk diri sendiri bile sudah memiliki anak nanti.. aku rase, ibu bapa sekarang kene berbalik pada yang dulu.. mengahwinkan anak dalam usia yang muda.. tak salahkan? mengahwinkan anak perempuan pada usia yang muda adalah sunnah, membantu anak-anak untuk mengelakkan diri dari melakukan maksiat adalah wajib? [jika tak salah aku dalam ceramah nikah khitbah]



7 Comments:

Anonymous said...

mmg byk skg ni berlaku cmtu...
tapi kalau yang buat tu dr kalangan kurang ilmu agamanya blh fhm gak la...
tapi ada kes tu ilmu agama menggunung tinggi.. dan kes nye lbh truk dr citer puan aniemz ni.. nth la... nk ckp byk2 pun diri sendiri byk kurang...moga menjadi teladan pada semua...
mohon drNya agar jauh dr perkara2 mungkar...

nurQaseh said...

Allah memberikan hidayahNya pd sesiapa yg Dia kehendaki..
sentiasa berdoa pd Allah agar dimatikan dlm iman..amin..

Mami Hadeef said...

Aniem to anonymous:

Betul.. saye setuju.. yang tak besh nye, kalangan2 yang tinggi menggunung ilmu agamanya pandai sorok! hipokrit depan orang dengan title 'tut', tapi belakang, mak aii, lebih teruk dari org yg biasa.. saye pernah jumpe, siyes saya cakap.. geram kan dengan dorang.. kadang2 depan kite dikutuk2 couple, sedangkan dia pun same, cuma tersorok dengan tudung labuh + jubah!

p/s: sorry, emo sikit..

aniem to nurQaseh:

Ye.. itu penting.. doa itu senjata orang mukmin,, jika berdoa sentiasa, 'senjata' lebih tajam, segala kemungkaran insya ALLAH akan terhindar.. amiiinn

missjue said...

setuju dengan semua orang.latar belakang keluarga bukan penentu seseorg itu baik seperti mak ayahnya.latar blkg pendidkan pun sama gak.
kes tudung labuh+jubah, xmau komen ape2.tapi itu realiti yang mata kasar dan mata hati saksikan. xyah guna mikroskop pun dah leh nmpk.
hati membentuk peribadi...*_*

"ilmu tanpa amal sia2, amal tanpa ilmu gila"<<--renung2kan..

Mami Hadeef said...

aniem to missjue:

ye.. setuju =).. pokok pangkal, diri sendiri kene malu untuk diri sendiri.. haha.. ayat berbelit2belit

Kujie said...

Besarkan anak zaman skrg bukannya mudah, mak bapa tak boleh kongkong sgt, tak boleh lepaskan sgt

mcm main layang2.

dan mak bapa mesti berilmu.

Mami Hadeef said...

aniem to kujie:

betul tu akak.. anim amik point akak.. membesarkan anak ibarat macam layang2.. jangan terlalu memegang kuat talinya sehingga ia tak leh buat apa.. dan jangan terlalu longgar ketika memegang tali tu takut nanti ianya terbang jauh dari kite.. thanks akak..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online