:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Saturday, October 17, 2009

Adab Makan Cara Nabi..

Mode tensen buat thesis oke.. bile la thesis aku nak siap =) .. hikhik.. dalam ketensionan tu, aku singgah blog kereta mayat..link nya ada sebelah kanan blog aku.. membaca blog nya membuatkan otak aku kurang tensen.. mcm2 lawak yang dia tulis, dan dalam lawaknya ada pengajaran.. dan, aku terbaca kisah tentang mak dia tercekik tulang..dh lama kisah tu..ini link nya..


Dalam leka membaca entri tu [ayat sekema oke!], aku terbaca penulisannya tentang sunnah Nabi ketika makan.. entri tu mengingatkan aku tentang abang.. setelah kami diijabkabulkan, ayah abang [my FIL] memang menghadiahkan kami satu kitab hadith.. bukan untuk kami sorang, tapi untuk semua anak2nya yang telah berumah tangga.. ayah pesan;

"nanti dh masuk rumah, baca hadith ni tau.. bir, baca hadith utk nurul.."


Tapi, disebabkan lepas kawen tu, kami lambat masuk rumah sewa baru, so, bacaan hadith tergendala [alasan cuma].. bile kami dah start masuk rumah baru, baru abang betul2 'ajak' aku, duduk di depannya, sambil dia pegang kitab hadith warna biru tu.. aku duduk dengar di depan dia, manakala abang akan baca 1 atau 2 hadith.. bergantung pada panjang hadith tersebut..kebiasaannya abang akan baca lepas sembhayang isya'..


Suasana itu membuatkan aku rindu untuk balik ke Kuantan! aku rindu diriku ditarbiyahkan oleh suami sendiri.. terima kasih abang! terima kasih kerana mendidik isterimu ke jalan-NYA.. dan baru2 ni, lepas abang baca hadith, abang ajarkan aku adab makan mengikut sunnah Nabi.. kalu korang nak baca, refer pada sini.. mende yg sama je dengan abang gitau, cuma ada la sedikit penambahan..


Setiap apa yang Nabi ajar, pasti ada sebab dan hikmahnya.. beruntung lah pada mereka yang mengamalkan sunnah Nabi.. cuma, aku nak tambah 1 sunnah Nabi [bukan 1 je kot nak tambah].. tutup kepala anda ketika makan.. kalu lelaki pakai kopiah, kalu perempuan tutuplah kepala dengan apa2 kain pun.. bukan perlu pakai tudung labuh, tapi hanya perlu menutup kepala saja.. boleh guna tuala kecil, bulih guna serkup kepala.. aku juga manusia biasa, lepas kawen, abang ajar aku camtu, tapi disebabkan aku tidak biasa, teramat susah untuk mengamalkannya.. sebab, bile lapar, tengok makanan je terus terkam =)


Patut la mase mula2 abang duk kt rumah aku, abang tanye, 'kat sini makan pakai kopiah tak?'.. aku dh gelak2 kan kat abang.. aku cakap, 'kat sini pakai kopiah mase nak sembahyang, ngaji je..' hihi.. Kadang2 malu dengan abang.. aku dh duduk siap2 depan hidangan, abang datang bawak serkup kepala utk aku =) .. bile dh berjauhan dengan abang ni, kadang2 aku lupe untuk mengamalkannya tapi aku masih mencuba.. cuba la amal sunnah tu, anda bukan saja kenyang, tapi dapat pahala lagi.. Nabi ajar, jangan makanan tunggu kite, tapi biar kite tunggu makanan.. means, jangan lah biarkan makan terhidang dulu, baru nak gi duduk..


Makanlah secara berjemaah, makan secara beramai2.. kalu adik beradik ramai, ajak semua makan sekali.. kalu duduk rumah sewa ramai2, ajak kawan2 makan sekali.. kalu mereka tak nak, itu lain kira.. jangan dipaksa pulak =) .. lagi 1, sunnah Nabi, minum air dengan tangan kanan, jari kelingking berada dibawah [di tapak gelas/cawan].. hikmahnya, kite tau kan, dapat detect jika ada orang santau kita.. [jika air sejuk, dibawahnya panas, sila jangan minum.. anda mungkin disantau!]..


Hebat kan cara hidup Nabi.. waallahu'alam..


p/s: my FIL pesan supaya makan di atas lantai [makan kt bawah].. aku paham maksud FIL aku tu supaya nanti bile kami masuk rumah, tak yah beli meja makan.. tapi aku beli jugak.. bukan sebab aku derhaka, tapi aku pikirkan tentang ayah aku.. ayah aku pernah mengalami patah tulang kaki dan menyebabkan dia tak leh duduk di atas lantai, kena duduk atas kerusi.. untuk aku dan abang, memang kami makan atas lantai.. jarang guna meja makan tu, kecuali jika lepas makan tu nak cepat untuk ke mana-mana.. kalu ade hal penting untuk ke mana2 lepas makan, aku prefer makan kt meja makan sebab kalu makan kt bawah, n tak sempat nak kemas, aku pulak pening kepala nanti tengok rumah berselerak.. hihi..

p/s 2 : betulkan aku jika aku salah..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online