:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, January 31, 2010

Semua ALLAH Dah Tetapkan..

Bila aku merenung kembali detik2 nak kawen dulu, start dengan penetapan tarikh nak kawen, berapa mas kawen, berapa hantaran, majlisnya camne, hati aku buat 1 kesimpulan, semua yang terjadi ALLAH dah tetapkan yang TERBAIK..



Sebenarnya, kalu ikut perancangan MIL, kami akan 'dikahwinkan' bile abang dah habis belajar.. means 2012.. lame lagi kan.. setelah berbincang kedua2 pihak, tarikh nak kawen diawalkan lagi 2 tahun, maknanya tahun 2010.. bile aku tamat saje belajar, kami akan 'dikahwinkan'.. mase tu, aku dah betul2 hepi sebab at least dapat jugak kawen awal 2 tahun dari tahun 2012.. nak tunggu 2012 tu lame weh..



Kami tak pernah pun nak mengimpikan tarikh2 kawen yang comel, yang lawa, yang senang untuk diingati.. tapi, bile nak fikirkan pasal posting cikgu nanti (walaupun suami belum bekerja, insya ALLAH akan dipertimbangkan oleh KPM), kami masih berbincangkan untuk 'dinikahkan' lebih awal lagi.. perancangan MIL nak buat majlis kami pada akhir tahun 2009, tapi keluarga aku mintak pertengahan tahun 2009.. maka, tarikh ditetapkan 06.06.09..



Masa penetapan tarikh tu, tak bincangkan pun lagi dengan tok kadi.. bile ayah aku bincang, 06.06.09 penuh sehingga kena nginjakkan awal 3 hari, jadilah 03.06.09.. padahal, kami tak pernah terpikir pun akan 'dikahwinkan' pada tarikh itu (sesetengah orang dah aim nak tarikh mana2 kan)..



Apa yang membuatkan aku ingat balik rentetan2 kami untuk diijabkabulkan adalah sebab kawan aku mesej tadi.. dia cakap, insya ALLAH majlisnya 14 Feb 2010.. aku sedikit terkejut.. sebabnya, dia pun mengalami masalah sama dengan aku dulu.. Bakal MIL dia nak lewatkan tarikh pernikahan beliau n tunangnya.. rancang bakal MIL dia bulan 6.. kawan aku n tunangnya rancang nak bulan 3..



Bile dibincangkan2 dengan kedua2 pihak, akhirnya bulan 2 jugak yang terpilih.. alasan sebab raye Cina semua adik beradik boleh balik.. so, aku boleh simpulkan di sini, semuanya ALLAH dah tetapkan.. kawan aku baru dapat kelulusan dari pejabat agama hari Ahad minggu lepas.. ade mase 2 minggu je lagi nak setelkan untuk majlisnya..



Tapi, bile semua ALLAH dah tetapkan, dia pegi tempah pakej kawen still available utk dia.. kebiasaanya, musim cuti agak panjang ni ramai kawen, dah penuh dah booking.. pegi jumpe tok kadi tanye masih available tak 14 Feb, tok kadi kate masih kosong.. aku dulu, booking 3 bulan sebelum kawen pun, 06.06 tu dah penuh..



So, bile aku tengok kes dia ni, aku jadi terpikir, kalu ALLAH izinkan, akan terjadi la camtu.. kite ada hak untuk merancang, dan ALLAH juga merancang, tapi perancangan ALLAH yang terbaik.. =)



p/s: kepada kawan2 yang masih merancang untuk kawen, apalagi, dalam masa 2 minggu ni sempat lagi tau nak wat majlis.. ngeh!



2 Comments:

incik said...

slm..akak..tgk kawan dah selamat beranak..x sbr tunggu akak punye turn pulak nnt...=D

HusNa said...

salam aniem..hehe.btul2 sume Allah da tetapkan..kte pn mcm xpcaya lg nak kawin dh. 6.6.10. tarikhnye pn kbtulan.memula nk amik tgh2 cuti skolah, 12.6.10, tp da ramai yg dkat2 umah wat knduri..nnt dtg la k!

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online