:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Thursday, January 7, 2010

HAJI

Kalu aku tulis entri pasal HAJI ni, mesti aku dikira orang cam terlepas flight je kan.. orang gi haji pun dah lama balik, takkan aku baru nak bercerita pasal haji plak.. huhuhu.. tapi yg pasti, ketidakmunculan aku di blog dalam tempoh yang lama tu bukan bermaksud aku gi menunaikan ibadah haji ye..



Baru2 ni, aku dan abang gi Tabung Haji.. nak daftar nama untuk ke Mekah menunaikan haji.. memang niat dah lama nak pergi TH, tapi abang asek balik lambat je dari Hospital, aku maleh nak berkejar2 plak.. lagipun, baru sekarang aku duk dengan abang.. dulu aku asek berulang je kan TM-Kuantan, mane sempat nak gi TH sama2..



So, semangat yang amat aku gi TH.. memang dah tau dah, minimum duit dalam simpanan bank TH mesti RM1300.. aku layak, abang tak.. hahaha.. so, akak tu pun daftarkan dulu nama aku sementara abang gi bank islam wat kuar duit [JPA dah masuk kan, so beliau sedang kaya sekarang].. aku pun tunggu abang kat TH je..



Tengah2 aman aku tunggu laki aku, tetiba ade sorang pakcik ni yang kurang betul agaknya, masuk dalam bank dan selambe badak hisap rokok.. sakit hati sungguh.. lemas aku duk dalam bank tu.. dalam aircond nak hisap rokok.. ikut hati rase nak tarik rokok tu, cucuk dalam lubang hidung dia.. [ohoho, kejamnya aku..]



Bile abang dah sampai, kitaorang terus ke kaunter yg sama sebab akak tu cakap dah tak payah amik nombor giliran lagi.. kuar je penyata, aku terkejut gak sikit sebab tahun aku dan abang akan menunaikan haji adalah pada
2029 M..waaa.. maksudnya umur aku dan abang waktu lebih kurang 42 tahun.. aku pun cakap kat abang, anak sulung kite mesti umur 19 kan.. [kalu anak umur 19tahun, maknanya aku akan beranak tahun ni gak la kan? haha.. semoga dipermudahkan oleh-NYA]..



Dan aku terkejut gak, selang masa pendaftaran haji antara aku dengan abang hanya 17 minit sahaja, tapi beza nombor pendaftaran haji kami lebih kurang 1500 orang.. dalam tempoh mase sekejap, rupenye berduyun-duyun hamba ALLAH yang telah mendaftar nama untuk menunaikan haji.. Allahuakbar!



Sebab aku rase tak puas hati, aku pun cakap kat akak tu..


"akak, nanti buku haji saye nak kuning dah nak tunggu gi haji.. memang tak leh dipercepatkan ke?"



Akak tu senyum kat aku..


"Sebenarnya camni, tahun yg ditetapkan tu adalah mengikut sistem je.. kekosongan yang ada.. sebab ade yg mak ayah dah daftar untuk anak dia kan, sebab tu jadi ramai.. yang sebenarnya, TH akan panggil jemaah haji selepas mereka mendaftar lebih dari 5 tahun dan kurang dari 10 tahun.. kalu kire pertengahan, lebih kurang 8 tahun lagi la awak akan dipanggil.."



Aku balas..


"ooo.. camtu.. kalu tahun 2029M baru dipanggil menunaikan haji, saye gi mintak balik buku haji dengan TH sebab buku saye dah kuning dah waktu tu.. hihi.."



Alhamdulillah.. semoga ALLAH mempermudahkan jalan aku dan suami untuk ke Mekah.. aku dan abang akan dapat menunaikan haji paling cepat 5 tahun dan paling lambat 10 tahun kalu kira start dari sekarang, insya ALLAH..




Aku mengaku gambar tak jelas, tapi nak tepek gak kat blog.. kat atas penyata tu ade tertera tahun kami akan menunaikan haji.. 2029 M..



Bila aku nak baca buku nih?? hihi.. asek ngadap blog je.. tapi baca sekarang pun belum tentu akan melekat dalam otak aku ni untuk jangka masa panjang.. aku kan suke study last minutes.. ngeh3..



4 Comments:

nurQaseh said...

wah dh daftar nk g haji..smoga semuanya dipermudahkan oleh Nya..amin

miss jue said...

bagus perancangan anim dan suami tapi x nak buat umrah dulu ke??
atau dah pergi umrah??
nak sangat pergi sana...

ila said...

slm..kak..ila kna posting kat hsptl kuantan,ampuan afzan tu..dlm hjg bulan 3 insyaAllah..kite jumpe ekk nnt...

ANIEMZ said...

aniem to nurQaseh:

insya ALLAH.. amin =)

aniem to miss jue:

FIL kate baik terus pergi haji.. lagipun, time gi haji tu, lepas selesai kerjakan rukun, kite boleh wat umrah sekali.. kakak anim sempat gak wat umrah 7 kali sementara tunggu flight nak balik malaysia.. =)

aniem to ila:

wsalam.. hepi dia.. otei!! nanti kite jumpe, gi jalan2 ek.. nak tido umah akak pun tak pe.. huhu..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online