:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Friday, January 22, 2010

Pengalaman Amik Darah

Hari Khamis lepas aku terpaksa ke klinik sekali lagi untuk amik darah.. hari selasa lepas masa ke klinik untuk wat buku pink, aku datang waktu petang n tak leh amik darah terus sebab kalu amik darah pun, darah tak leh di transfer terus ke klinik beserah.. disebabkan klinik IM tak nak simpan darah, jadi terpaksa datang amik darah waktu pagi sbb staf dari klinik beserah datang kutip darah pada waktu pagi.. (paham ke aku cite neh?)



Disebabkan mak aku darah tinggi dan ayah kencing manis (pakej lengkap =P ), jadi aku dipaksa untuk berpuasa malam sebelum darah diambil.. puase yang tanpa niat bermula dari pukul 10pm hingga 8am.. huhu.. jalan mudah untuk mengelakkan lapar adalah tido lebih baik .. esoknya, sebelum pukul 8am lagi aku dah tercegat depan pintu klinik.. abang yang hantar, tapi abang terpaksa ke HTAA sebab ada kelas.. so, time balik tu aku jalan lenggang lenggok masuk pagar sekolah.. huhu.. (aku dah mintak permission dulu tau dari pengetua!)



Memang sudah dimaklumkan yang aku kene minum air gula.. sebelum minum tu, darah dh diambil sekali.. mase first amik tu, nasib kene pada salur darah, so darah memang keluar.. then, aku kene minum air gula (glucose kalu tak silap..).. air yg sangat besh ^_~ (kembang tekak aku nak telan.. manis yang amat) .. lepas berjaya minum, aku kene tunggu lagi 2 jam untuk amik darah lagi sekali.. memang lepas minum tu pening2 sikit.. kalu dapat baring, aku rase memang lena.. tapi sebab tak dak katil, so duduk je la atas kerusi sambil sembang2 dengan ibu2 lain..



Time aku nak keluar dari bilik nurse tu, kapas yang aku letak kat tempat cucuk tadi jatuh.. so, apa lagi, menitik2 darah atas lantai.. bagi aku banyak la jugak darahnya dan habis kene lengan baju.. nasib hari khamis pakai baju batik.. dibuatnya aku pakai baju tanah warna putih, tak ke tambah warna kat baju.. dan aksi darah menitik2 ke lantai telah membuatkan patient kedua takut nak amik darah ^_~



Time nak amik darah kali kedua tu, perasaan aku bese je.. tapi tetibe aku teringat sakit yang tadi, so aku jadi cam cuak.. huhu.. nurse amik darah sebelah kanan.. cucuk, tapi tak keluar darah.. ditolaknya dalam lagi jarum, still tak keluar lagi darah.. waaa, sakit la... then, nurse try amik kat area lain plak tapi still lengan kanan pun tak keluar jugak darahnya.. main2 betul la darah ni..



Nurse nak try plak amik darah kat lengan kiri.. dia try cucuk tapi still darah tak keluar.. then, nurse tu cucuk urat yang sama masa amik darah first tadi, sakit woooo.. sebab dah ade bekas cucuk kan sebab tu sakit kot.. nurse tu muke dah lain.. dia pun tukar jarum dari warna hijau ke biru kalu tak silap.. (kalu tak silap).. setiap warna ada maksudnya, abang dah pernah xplain, tapi aku yg lupe.. hoho..



Nurse tu dah banyak kali baca bismillah, selawat n doa mintak2 darah keluar.. tapi bile cucuk, still tak keluar jugak.. masuk yang tu dah 5 kali lengan aku dicucuk.. hebat2.. rase lembik tangan tahan sakit.. kalu hanya dicucuk tak pe, ini bile dah tak keluar, ditolak2 lagi masuk dalam.. adeh.. kali ke6 baru darah keluar.. rase nak menjerit kat situ.. huhu.. itu la pengorbanan seorang ibu.. kalau lah si anak dapat melihat sendiri pengorbanan ibu sejak mengandungkan dia hingga melahirkan dan membesar, aku pasti tiada anak derhaka atas dunia ni.. pengalaman ni membuatkan aku lebih menghargai pengorbanan mak aku.. thanks mok!! luv U..




3 Comments:

Ameena Muktar said...

salam...

betul2...kalau seorang anak boleh tgk bagaimana ssh ibu mengandungkan kita, kita takkan mampu walau sikit pun mengguris hati ibu.

rindu mak ni.....

Mami Hadeef said...

wsalam.. betul2.. akak setuju.. huhuhuhu..

^m@habb@h ini^ said...

slm..akak dah amik darah ea? saya sejak awal pregnant sampai skg lom amik lg darah..akak dah bpe bulan pregnant ye? sy ingatke bile start 3 bulan ke atas amik darah di Hosp..(^^) sbnrnya sy memang takot ngn jarum..bce kisah akak ni lg takot sy nak g cucuk..huhu..takut sesangat...:(

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online