:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, August 22, 2010

38w 0d


alhamdulillah.. alhamdulillah.. alhamdulillah..
akhirnya, sampai jugak tempoh full term of pregnancy.. sangat saspen nak sampai ke tahap ini..
asek susah hati je fikir pasal baby esp. bile mase dia diam jerk..

aku ingat lagi, mase last aku gi wat CTG sekali dengan scan, Doc gitau uri berada di atas tapi depan.. means, bile baby gerak, aku kurang rase.. apatah lagi kalau nak tengok perut aku gerak ke kiri ke kanan.. bile baca je blog mom-to-be yg laen, memang aku betul2 risau la akan baby.. selalu fikir, nape perut aku tak gerak camtu pun?? nape kurang rase baby gerak..

tapi bile wat CTG, alhamdulillah, jantung baby oke je.. dan bile tanye abang, tebal uri ade kot dalam 2 cm.. jadi bile baby gerak, opkos akan kene uri dia dulu.. kalau ade rezeki, aku boleh tengok perut gerak ke kiri n kanan tu, means memang baby betul2 tendang kuat lah..



kalau aku perasan, baby ni akan gerak aktif selama 2 hari.. n hari berikutnya, mesti diam je.. yg diam tu la wat aku risau.. kadang2 sampai nangis aku pujuk baby suh tendang kuat2 T_T .. padahal senanya, dia gerak je.. tapi macam aku gitau la, kalau dia gerak slow memang aku takkan rase sebab kene uri dulu..

dan sebabkan ini la aku sangat susah nak kira fetal kick chart.. tu yg wat aku malas nak tick.. hehe.. bile nak gi KK je, mesti gelabah tick fetal kick chart tu untuk 1 minggu.. kadang2 abang yg ingatkan.. huhu.. abang memang marah aku tak kira baby kick dalam satu hari, tapi nak wat camne, sampai skang aku confuse nak kire cane..

bila dah sampai 38w ni, memang betul syukur lah.. start hari ni aku amalkan ayat al-quran selusuh n doa permudahkan bersalin.. ayat2 ni semua kakak aku bagi.. dari Ustaz Harun Din.. kakak aku memang anak murid Ustaz..

mase kakak aku bagi salinan fotostat tu [mase tu aku 35w], awal2 lagi dia pesan, jangan amal sebelum 38w, dikhuatiri takut bersalin prem baby.. sebab dah ada kes dengan Ustaz, seorang akak ni datang mintak ayat selusuh.. mase tu 4 bulan peknen.. balek2 dia terus amalkan ayat ni, esok tu bersalin.. tapi dah tak der rezeki dia nak jumpa baby.. 4 bulan baby tak leh survive lagi kan.. tapi semua berlaku atas urusan n kehendak ALLAH..

Lepas solat zohor tadi, aku start baca.. baby terus gerak2 laju wei.. perut keras2.. waa.. takut plak aku.. hikhikhik.. tapi dalam hati, dah tak sabar nak jumpa baby.. nak peluk baby.. nak cium baby.. semalam aku ade rase sekejap contraction pain, tapi sekejap je.. lepas tu hilang..
baby, bile baby nak kuar ni??

Senanya lagi, ticker tu bukan ikut LMP, tapi EDD mase scan.. kalau ikut LMP, aku skang 37w 5d.. tak beza pun sangat pun sebab EDD scan 5/9/10.. kalau LMP, EDD 8/9/10.. tapi abang cakap better ikut EDD yg dikira ikut LMP sebab aku punye LMP betul2 kompem.. memang aku betul2 tanda first day period untuk every month.. aku dapat EDD scan tu mase aku wat ultrasound 13w.. senanya, bile dah lepas first trimester, EDD scan dah tak accurate sangat sebab bergantung pada pembesaran baby.. laen baby, laen pembesaran dia..

jadi baby, mama n baba tak sabar dah nunggu awak ni.. cepat lah kuar sayang!


3 Comments:

Anonymous said...

salam..

leh tak nak mintak tolong uploadkan doa2 yang diberi kakak tu?..

leh gak sharing.. :)

Mami Hadeef said...

aniem to anjung seri:

blh je.. insya ALLAH.. dalam mase terdekat ye.. umah saye tade scanner..

Anonymous said...

thanx..
saya ni 1st baby jugak.. tgh pulun cari petua2 dr ibu2 lain.. :)

tak sabar nak tgk baby u nnt..

doakn smua selamat..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online