:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, August 23, 2009

Tahukah Anda?

Tahukah anda? aku memang belum tau.. memang aku sangat jakun.. ngeh3..oke2.. aku ringkas kan.. disebabkan sem ni aku 'ditakdirkan' kena blajo Energy Physics, maka bertimbun2 la asemen yang Dr. R bagi pada kami.. mula2 aku fikir cam nak score subjek ni, tapi makin lama blajo, makin rase 'jauh hati' je.. ahaks.. sebabnya subjek ni banyak nak kena baca n aku sungguh tidak suka! otak aku bukan untuk membaca..

Tahukah anda tentang incinerator? first2 aku dengar, secara jujur aku memang tak tau.. haha.. memang jakun.. dan setelah siapnya asemen pasal incinerator tuh, baru aku tau kewujudannya di Malaysia..

Apa itu incinerator?


Sejenis alat untuk menghapuskan bahan2 terbuang.. rase betul dah kot maksudnya..ayat yg aku buat sendiri tapi maksud yng sama je dalam buku.. aku malas nak copy n paste je sebab ayat dalam BI n aku tau korang maleh nak baca lam BI ni kan?? hihi.. bahan terbuang tu dihapuskan dengan cara pembakaran dalam incinerator.. contoh bahan2 dari hospital [jarum, nyuntik2 tuh n others], mende2 camni kalu dibuang secara manual [maksudnya dibuang begitu sahaja] akan membahayakan.. sebab apa? sebab bahan2 daripada hospital yang telah digunakan itu terkandungnya virus n bacteria.. dilupuskan dalam incinerator ni akan menyebabkan terhapusnya bakteria n virus oke.. tp byk lagi function incinerator neh..

Tapi secara tidak langsungnya, pembinaan incinerator ni ada side effect nya.. kesan dari pembakaran tu akan menghasilkan gas2 yang bahaya tapi debu pembakaran boleh digunakan untuk buat simen, marmar n others.. 2 in one.. ada baik n buruknya.. dan tahukah anda incinerator ni pernah dihasratkan untuk dibina di Broga, Semenyih tapi mendapat bantahan dari semua pendudukan kawasan situ.. sape yg tak bantah tu memang bersedia utk mati! hihi.. sebab gas2 hasil daripada pembakaran tu sememangnya bahaya..


Bagi aku, incinerator ni perlu jugak sebab tanah yang di 'spend' utk nak lupuskan bahan terbuang ni semakin berkurang.. tapi incinerator bersifat 'mesra alam' la.. dan hari ini telah di wujudkan incinerator KAMI dihasilkan oleh Pusat Kualiti Alam Malaysia.. diwujudkan di bukit Nenas, N9.. jangan riso penduduk2 bukit nenas N9 ek, incinerator ni mesra alam punye.. ahaks..kan tak pasal2 e'kau pindah kuar lari dari nogori..


Dan hari ni.. aku kena kaji 1 lagi.. energy resource di Kedah..


Tahukah anda jerami padi di Kedah boleh menghasilkan power?? bukan super power minuman untuk 'kuat' tu eh.. jerami padi yang bagi pandangan aku tak boleh wat ape2 selain daripada kraftangan, rupenye ada potential energy resource di Malaysia.. so, rakyat2 Kedah, hang beli mesin generate power neh letak tepi rumah hang.. balik dari tuai padi, hang letak jerami padi dalam mesin tuh kasi generate letrik.. tak yah mintak letrik dari TNB dah.. haha..


p/s: pasal jerami padi nanti aku tulis dalam entri lain.. aku sendiri pun tak baca lagi.. haha..



3 Comments:

Cha Syazana said...

hoho.. bace sampai hafal pastu tulis sni yer..

Mami Hadeef said...

aniem to syaz:

mane ade.. ayat sendiri tu.. tapi takut jadi maksud lain pulak gune ayt sendiri neh.. elok2 org lain fhm lain, baca yg anim tulis jadi faham lain pulak.. ngeh3..

p/s: tak balik KL ke?

Nur Mudrikah said...

seperti ku tahu ja dr R tu..hehe.

i just got the same esaimen from him. best juga sebab explore menda baru

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online