:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Wednesday, August 19, 2009

Anak..

Lama aku fikir untuk nak taip entri tentang neh.. dan aku pun takut jika entri ni buat sesiapa terasa hati.. tapi sungguh.. tak der niat ape2 pun untuk nak sakitkan hati orang atau nak wat orang terasa.. bunyi cam seyes je kan?? oke.. gelak sikit.. hikhik..

Di bawah ni bukan anak aku.. aku pun tak tau anak sape.. haha.. kredit to google..


Sebenarnya, aku agak sensitif bile orang tanye aku, "anim dah pregnant?" atau orang berjenaka dgn aku, "makan untuk sorang ke dua?" atau ayat2 yang membawa maksud yang sama oke.. tipu bagi pasangan yang sudah berkahwin mereka cakap tak mau anak.. mereka akan sentiasa menanti n menanti.. even orang yang dah ada anak sorang pun, still menunggu zuriat kedua if anak tu dah menjangkau 4, 5 tahun.. betul tak??Statement aku dan abang, "kami bukan tak mau anak cepat...tapi,


1. Kami berdua bukan sudah bekerja kerajaan atau swasta yang gaji lebih Rm 1K sebulan untuk menyara anak yang bakal lahir..

2. Kami berdua masih bergelar mahasiswa/i di IPTA..


3. Kami tiada income yang tetap selain abang buat kereta kancil kesayangannya sebagai kereta sewa yang kadar sewanya RM 5 untuk 1 jam.. bak kata kais pagi makan pagi, kais petang makan petang..


4. Kami berkawen bukan ditanggung+ditaja oleh mak ayah sebab parents kami bukan orang kaya.. Kami belanja guna duit biasiswa (JPA+KPM) yang hanya cukup2 untuk kami berdua dan agak sesak jika bertiga.. setakat ni alhamdulillah, cukup seadanya.. tak de lagi sejarah makan nasi kosong dengan ikan masin.. tapi kalu nasi kosong yg panas+ikan masin, sedap kan?? oke.. sudah mengarut..


Penerangan:


Statement 1: Kami berdua memang tak kerja lagi.. bagi pasangan yang sorang masih belajar n pasangannya dah kerja, fine.. nak pregnant terus tak pe.. tiap2 tahun nak beranak pun tak kesah sebab sekurang2 nya sudah ada income yang tetap dalam sebulan..

Statement 2: Kami masih belajar.. aku berbaki 1 sem lagi just untuk praktikal semester depan, dan abang berbaki 2 tahun setengah lagi dan akan tamat tahun 2012.. tapi kami memilih jalan untuk kawen ketika blaja sebabnya kami tak mau dah couple lame2.. kami kenal sejak 2004.. mengambil mase yg agak lama jika kami menunggu 2 2 habis blaja untuk kawen..

Statement 3: Kereta sewa je income untuk kami dalam sebulan.. selain jualan kepok segera di KOOP UIA.. tapi jual kepok kurang memberangsangkan sebab stok susah nak dapat.. alhamdulillah.. ramai yang sewa kereta abang.. walaupun selalu kena wat iklan, tapi kami tak kesah.. aku tak tau samada makcik cleaner yang koyakkan iklan abang atau ada orang sabotaj..waallahu'alam..

Statement 4: Kami kawen tidak lagi ditanggung+ditaja oleh mak bapak.. aku tau n abang pun pernah cakap, kawan2 dia yang dah kawen sebahagiannya di support oleh mak bapak.. pernah kawan aku cakap, "alah, kawen mase blaja, aku kalu tak cukup, minta la dgn ayah aku.. bukan dah kerja pun.." .. tapi aku tak tau la dia minta ke tak.. cuma, aku rase kalu tak ditanggung sepenuhnya oleh mak bapak, tapi mesti ada sikit.. contoh duit sewa rumah, duit bayar kereta bulanan dsb.. TAHNIAH aku ucapkan pada para suami yang sedang belajar, tapi berusaha untuk menyara isterinya dengan hasil kerjanya.. aku tak puji suami aku sebab aku tau ada jugak suami kawan2 aku yang berusaha cari duit utk support bini dia..

Tapi bagi kami, alhamdulillah.. ayah aku bagi pinjam kete saga lama dia.. ye, kete yg sangat lama sampaikan bile hujan, habis masuk air dalam kete.. bukan ayah aku tak nak bagi kete baru, tapi aku MALU nak trime..cukup la ayah dah tanggung aku sebelum aku kawen n lepas kawen, aku bukan bawah tanggungan ayah.. dan kalu aku trime, aku takut abang rase rendah diri..wlaupun kete tu agak lama, cukup la kete tu boleh bergerak gi mana2..

Cuma, aku kadang2 kesian kat abang.. aku pernah tanye, "abang malu tak bawak kete ni?" jawab abang, "abang tak malu pun sbb bagi abang boleh gerak, oke je..nape, aling malu?" .. ye, aku malu sebab naik kete buruk.. haha.. tapi jawab dalam hati je la.. tak mo abang rase sedih pulak.. abang tambah lagi, "abang dah bese hidup susah.. dulu mase kecik2 abang malu gak kete ayah abang buruk.. tapi bile dah besar, dah boleh fikir sendiri.. wat ape nak malu.. ramai lagi yang tak de kete.. nak gerak pun susah.." oke.. aku diam lagi.. [puan anim! sila bawak2 la insaf kan diri..]

If ada anak dalam mase terdekat, abang tak nak ayah pulak tanggung cucu dia.. abang cakap, abang malu.. sebab tu la kami perlu merancang.. memang masih awal lagi tempoh perkahwinan kami.. kalu tengok bawah pada ticker, baru 2 bulan, 2 minggu n 2 hari tempoh kami diijabkabulkan.. perancangan kami bukan guna implanon, bukan gune pil perancang, bukan gune suntik2 hormon, hanya berserah pada ALLAH.. jika kami ditakdirkan ada anak dalam mase terdekat, yes, ALLAH knows the best.. thanks to abang sebab menjadi seorang suami yang sangat bertolak ansur dalam merancang keluarga..

Memang sangat tidak sabar untuk nak ada anak.. tengok orang lain gelek anak dia, gendong anak dia, dukung anak dia.. tapi tu la.. seperti yang dinyatakan di atas.. ngeh3.. insya ALLAH, planning kami setelah aku habis belajar.. tunggu lepas aku habis belajar kalu ianya nak 'terexcident' pun.. haha.. doakan yang terbaik untuk kami yea..


p/s: entri yang tiada perasaan.. tak de niat yang menyinggung orang lain.. hanya untuk menerangkan kenapa kami tidak merancang utk ada anak dalam masa terdekat.. itu je..
p/s 2: dah planning dengan syaz nak uweks2 tahun depan, dan our babies uwaaa2 tahun 2011.. dengan izin-NYA kami merancang.. ade sape2 nak join tak?? hikhik..


11 Comments:

Cha Syazana said...

sabar anim.. sabar.. nanti kite rancang laa pregnant sama2... akekeke

Mami Hadeef said...

aniemz to syaz:

hihi.. yela2.. meh kite peknen same2.. tgh tahun depan ek kite uweks2 same2.. hihi

Cha Syazana said...

hahaha.. ok set.. semoga baby2 kite kuar tahun 2011 yer.. syaz mmg plan nak buang implanon tahun depan ;)

Insyirah said...

entri ni mcm kne kt batang idung k.no je..^_^
xde niat pn nk skitkn ati anim..statement dh prgnant ke?dh berisi ke?mkn utk brdue ke? itu sume lumrah bg mreka yg dh kawin..org brtanya maknanya org tu doakn anim..

tp bgusla anim post entri ni..at least xde org akn tnye anim soklan yg anim xsuke lg..

ok, papepun akak doakan kbahagiaan animbrpanjangan..amin..

p/s:sori ye kalo wt slh slap..slamat berpose^_^

Mami Hadeef said...

To syaz:

hihi... oke.. set.. dengan izin-NYA.. kita merancg kan?? nak rancg katil bersebelahan gak ke? hikhik..

to kak nor:

alah kak nor.. sikit pun tak kate ke kak nor la..sungguh pun.. actually, ramai yg tanye n sensitif tak bermaksud org tu sakitkan hati anim.. tak pun.. sensitif ni macam hati sedikit terusik.. haha..

alah kak nor neh..anim tak kesah la segala2 yg kak nor guraukan tu.. isk, rase tak sedap hati pulak dah.. kak nor terasa ke?? betul kate k. nor.. orang tanye anim bermakna org doakan utk anim..
tak terfikir pun camtu.. thanks my sis..

p/s: perlu ke entri ni di delete?? waaaa...

ummuabdullahsyaakir said...

Salam anim moga sht n ceria selalu

Emm pun pernah lalui dan rsa apa yg anim rsa dulu..luahan hati anim ni sama mcm apa yg ada dlm hati akk n perncgn kita pun sama..tapi tu masa 1tahun yg lepas.

Sekarang ni akk bukan lagi bertiga tapi akn berempat,klu difikir2kn mmg tak terjngka nk berlaku mcmni..tapi perncangn Allah yg TERBAIK.

Kita cuma merncg,kn tapi apa yg kita rncg tu mgkn dan Insya Allah akn terjadi n berlaku...doa byk2 smuanya dpermudahkn.

Cuma kalau anim ditakdirkn dapt juga ank dlm keadaan anim skrg yg masih tak bersedia,aanim kena teima dgn hati yg Redha ye dik.Insya Allah ada bahagian rezeki utk anak...tu janji Allah.

Apapun moga ceria2 selalu yea..miss u dear ^_^

ummuabdullahsyaakir said...

masa mula2 baca tajuk entri ani akk dh excited..ingtkn anim dah ada......hehehe tipah tertipu ^_^

Mami Hadeef said...

aniemz to ummuabdullahsyaakir:

hihi.. yela akak.. kite serupa ^_~ .. em, anim pun fikir camtu gak.. sebab sekarang ni andai kate ditakdirkan oleh ALLAH dapat anak, memang anim takkan extend sem dah..tak riso la.. cuma, UPSI wat undang2 baru pulak, student pregnant tak leh praktikal.. so, terpaksa merancang betul2 lagi la.. dulu, lepas bulan 8 je, anim n abg dah tarik nafas lega dah if 'terxcident' pun.. lalala..rancg main2 je.. hihi.. dh UPSI gatal nak gubal undg2 baru..

yuhazlina said...

Sabarlah adikku sayang....Hihihi. Sabarkan separuh dari iman...Masamu kan tiba jua...

Mami Hadeef said...

aniem to yuhazlina:

kak yus.. tolong la.. ayat kak yuz sekema.. wat anim gelak dari tadi.. oke, adikmu faham yang kamu sangat cintakan bahasa.. seperti yg dinyatakan oleh mu sbelum ini.. bagus2..

yuhazlina said...

Sapa lagi yang nak pertahankan bahasa ni selain orang macam kyus ni. Payah nak cari tau...

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online