:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Monday, August 17, 2009

Entri Sekaligus..

Komuter Tanjong Malim - Rawang

Satu alternatif baru bagi budak2 UPSI nak turun ke KL gune KTM.. first time aku naik komuter TM-Rawang neh.. bukan first time naik komuter tau.. itu jakun namanya kalu first time dalam hidup naik komuter.. agak excited pada mulanya sebab tak pernah lagi naik komuter dari TM.. so, lepas habes je kelas aku mintak Fana hantar aku ke stesen komuter.. sejak ber'laki' neh, asek susahkan Fana je hantar aku ke stesen bas la, stesen komuter la.. thanks Fana eh.. jasamu dikenang!

Aku ke KL sebab abang aku konvo.. so, memang wajib pergi.. kalu tak, kecik hati abang aku sorang neh.. dia bersusah payah amik gambar mase aku kawen hari tu, tak kan aku tak leh bersusah payah nak tengok dia konvo.. oke stop pasal tujuan ke KL.. aku nak cite pasal Komuter TM neh.. kawan aku cakap, every one hour komuter TM-Rawang.. kalu ikut jadual pelepasan komuter neh, aku boleh naik komuter 4.25 pm... fine, tunggu nak beli tiket punye la lama sebab abang tuh duk uruskan orang yang nak tukar tiket..

Last2 komuter sampai, aku tak sempat beli tiket.. sangkaan aku komuter TM neh macam komuter yg bese2.. berhenti sekejap2 je setiap stesen.. agak kalut jugak la sebab kalu aku terlepas yang neh, aku kene naik yg pukul 5.25pm pulak.. at last, sempat jugak aku beli tiket n naik.. oke.. 4.30 pm, tak jalan lagi.. oke tunggu lagi.. 4.35 pm, tak jalan lagi.. sabar sikit, oke tunggu lagi.. 4.40 pm, still tak gerak2 lagi.. adus.. sabar sudah banyak.. 4.45 pm.. gerak sikit2.. then, aku nampak la ade staf KTM yang angkat bendera hijau tanda boleh jalan.. rupenye komuter TM ni ikut sistem mcm kereta api bese.. haha..

TM-Bangi amik masa 2 jam 15 minit kalu naik komuter.. pendek lagi masa kalu naik bas walaupun harga tiket bas mahal sikit berbanding tiket komuter.. conclusionnya, tobat dah tak mo naik komuter.. pening pale weh nak duk dalam train lama2.. macam2 bau ada.. ngeh3..

Konvo Abang Mie

Abang aku neh konvo Jumaat pagi.. fine, kul 5.30 am aku bangun iron baju aku.. bersiap2 nak gi UM.. yang jadi kalutnya bile abang mie baru tau masuk dewan kul 7.30 am.. mase tu kul 7.20 am.. ahha.. mantap betul la abang aku sorang neh.. dah la waktu pagi traffic jam.. dengan jubahnya tak reti nak pakai.. akhirnya, sampai UM 8.15 am.. nasib la start kul 9.00 am.. orang lain dah siap2 pakai jubah masuk dewan, abang mie siap2 lipat jubah sangkut kat lengan.. otai!!

Then, ada la staff UM kot yang jaga kat situ dan tolong dia pakaikan jubah tu.. selamat.. akhirnya, dengan muka tersengih2 macam kerang busuk, dia masuk dewan untuk amik scroll.. haha..

Balik Kuantan

Habis je abang mie konvo, petang tuh aku gerak balik Kuantan dgn bas.. sebenarnya, bukan planning pun nak jumpe abang last week, tapi atas sebab2 tertentu memerlukan untuk kami jumpe.. nak setelkan hal kereta sewa dsb.. besenya, kalu yang aku plan nak jumpe, memang aku beli tiket siap2.. tapi sebb bukan plan awal2, so tiket on the spot je aku beli.. Trans n Mara habes.. ada pun kul 12 am atau 1 am.. gile ape aku nak duk Pudu sorang2 sampai lewat malam..

So, aku wat keputusan gi beli tiket bas lain, tapi masalahnya kene naik kat Pekeliling.. tibai je la, janji bulih sampai Kuantan.. tengah2 pusing cari tike bas, dengar promoter duk sebut Kuantan kul 6.. aku pun terus gi dekat dgn abang tuh.. dia kata, Kuantan kul 6 naik di Pudu.. aku pun kebas la tiket tuh.. yang herannya, asal RM 30?? isy, besenya RM 22 je.. tapi maleh nak tanye.. tengok syarikat bas, tak pernah dgr pun..

5.45 pm aku turun bawah tunggu bas.. 6.15 pm tak sampai agi.. 6.30 pm, promoter tadi turun bawah jugak then arahkan kami untuk tunggu di pintu mula2 bas nak masuk parking.. tiket kami diambil balik.. konon2 nak cek la berapa tiket yang dah laku.. kami tunggu sana.. 6.45 pm, tak sampai lagi.. then, kami diarahkan lagi tunggu depan bangunan Hospital Bersalin Cina.. sengal yang amat.. jauh gile kena jalan.. untuk diri aku neh, tak kesah sebab hanya bawak handbag n paper beg.. untuk makcik2 yang dah tua, bawak beg besar2, kesian sungguh..

Kul 7.15 pm, promoter tadi cakap bas kat Times Square.. oke... hati dah sonok.. bas dah nak sampai.. 7.45 pm, bas punye hidung pun tak nampak.. agaknya Times Square kat Indon kot bas tu berada time tuh.. geram sangat2.. hati banyak2 sabar.. kul 8.00 pm.. ramai yang dah muke merah.. habis promoter tuh kena sembur.. akhirnya 8.15 pm bas sampai.. then kami naik..bile bas dah penuh, promoter tadi cakap ke driver, bas nih ke Kuantan.. driver cakap, tak, bas ni ke Taiping.. kami muke merah lagi.. hikhik..

Promoter gelak2.. aku bagi cop kat promoter neh dia memang sengal! tak kesian langsung pada penumpang yg memang dah nak 'mati' tunggu bas.. delay 2 jam lebih.. then, aku nampak dia setelkan dengan driver lain, akhirnya bas tu ke Kuantan.. 2 orang pemandu India bawak bas neh.. aku tak sedap hati, baca doa banyak2 akhirnya terlelap.. tibe2 dekat Karak, bas berhenti tibe2.. aku tanye orang sebelah.. jawab dia,

"bas nak jatuh gaung kak!"

Ya ALLAH.. alhamdulillah, aku dipanjangkan umur n still boleh jumpe abang lagi.. lepas dari tu, memang mata pun dah tak leh lelap sampai la kat Kuantan.. dari 8.30 pm start gerak, 1.00 am baru sampai.. perjalanan ke Kuantan 4 jam setengah, kalu ikutkan hanya 3 jam setengah je atau 4 jam.. tobat.. aku takkan naik lagi bas neh.. nama syarikat bas nie Haider Sdn Bhd.. kalu ada staf syarikat neh baca entri aku, harap pertingkat kan service anda.. bukan untuk sape2, untuk kemajuan syarikat anda jugak.. okei??

2 Comments:

miraa said...

gle bapak cabaran
xpasal2 kna jln kaki tunggu kt mtrnity hosp.
cket pny jauh ape..
klu org dah lame hangenn g cmpk je bas tu masuk gaung bkt tinggi tu..
sbb tu i xpndg bus laen.
mara n trans ttp d hatii..huhu

Mami Hadeef said...

to miraa:

haha.. baguih2.. kalu staf trans n mara baca neh, konpom gi cari budak anggun mira.. haha.. sponsor tiket utk setahun.. tu la.. anim pun tak pandg gak bas lain sbb bnyk bas lain yg bermslh.. nak wat camne, cik abg punye pasal, sanggup naik bas tak femes.. hehe