:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Saturday, December 27, 2008

Kicap Kampung

Sebelum anim nak bercerita tentang kicap kampung ni, agak2 apa yang korang fikirkan tentang kicap kampung?? Kicap yang diusahakan oleh orang kampung atau kicap yang asalnya dari kampung atau jenama kicap itu adalah Kicap Kampung atau ringkasan KK..waa.. canggih gitu..

Tapi kicap kampung yang anim maksudkan adalah bukan berwarna hitam.. warnanya sedikit lain dari warna hitam dan ramuannya jauh berbeza dengan ramuan untuk membuat kicap.. rasanya jugak bukan seperti kicap tetapi cara memakan kicap kampung ni sama seperti kicap biasa.. dengan perahan sedikit limau nipis akan menambah kelazatannya..

Untuk mengetahui siapakn pencipta idea asal kicap kampung ni, gambarnya di bawah.. tadaaaa..


Ini adalah Muna atau nama panjangnya ’Eirdina Ilmuna An-Nasireen.. anak kakak anim ketiga.. dia lah pemberi idea asal nama kicap kampung.. nak dijadikan cerita, Muna bertanya pada kakak anim,
”Ummi dah tak makan kicap kampung hari ni..?”

Kakak anim dah pelik dah.. ape dia kicap kampung ni..kalau kicap biasa tuh, Muna akan panggil kicap bukan kicap kampung.. setelah lama fikir, kakak anim tanye lagi..
”Apa kicap kampung tu..?”
”Ala, semalam ummi makan ikan singgang.. ada kicap kampung..”

Kakak anim cuba membayangkan lauk semalam dan kelmarin.. dua hari makan ikan singgang.. dan selain ikan singgang ada satu mangkuk lagi iaitu.....

Korang nak tau apa yang ada dalam mangkuk tu?? Dalam mangkuk tu ada Budu.. hahahahaha.. Dek kerana tak tau nama sebenar apa, si Muna memanggilnya kicap kampung.. adeh.. kesian budak ni masih belajar ..

5 Comments:

Raihah Rosli said...

hehe... beselah budk kecik...
tp kan, dulu org prnh tbaca ttg org pggil budu kicap kampung...

:: Alarmist WuZ eRe :: said...

rasenye name dia
eirdiena `ilmuna kan
tanda ` tu kat i bkn kt e.. rasenye la.. hehe

HANIEM MUSTAPHY said...

Aniem to raihah :

haha.. yela.. budak ni memang byk ckp..ade je idea je nak cakp.. kadg2 kite x sangka dia bulih ckp mcm tu..

Aniem to alarmist :

ade jugak ' kt eirdina.. tgk kt gmbr dia yg excel edukid tu.. ejaan dia 'eirdina 'ilmuna.. rase nya la.. haha.. kalau salah tu, salah typing la..

najwa abdullah said...

by the time anim sebut makan dgn ikan singgang,wa da tau ape bende la kicap kg tuh...=p

HANIEM MUSTAPHY said...

Aniem to Waa :

hehe.. iye lah.. budu??!! satu kenikmatan.. anim kalau makan, budu jadi kuah.. ade fakta tentg budu ni.. nanti anim post kan entri pasal budu..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online