:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Friday, June 25, 2010

Tutup Cite BSP, Buka Cite Baby


Oke.. hari ni aku nak tutup cite pasal BSP yg buat jari aku lenyai2 sebab kene amik darah.. huhu.. belum baca tentang BSP saya?? klik sini.. hari ni kite buka cite pasal baby pulak..

Masuk bilik Doc, dia dah cam muke aku+abang.. so, dia suh abang yg explain sebab apa aku kene GDM.. ampun bang!! aku malukan abang je.. bini bakal Doc dapat GDM mase peknen.. ohhh~~ pastu Doc kata, tak pelik la awak kene GDM sebab ayah aku sendiri pun DM.. ^_~ Pumpangpumpang dengan Doc sekejap je n dia suh aku baring atas katil... waaaa, over excited okeh!!

Siyes la aku sangat berdebar2.. wah baby, mama kamu berdebar tau nak jumpe kamu!! sampaikan blood pressure pun 120/80.. haha.. tak tau nape aku berdebar.. pelik tul mak buyung ni.. termakbul kot doa acik Ila awak ni.. cakap awak ni seorang YB suatu hari nanti.. ^_~

Then, sampai part Doc nak scan, aku pandang screen.. aku kan always muke blur.. nasib abang ada n faham ape yg tertera kt screen tu.. guess what ape yg aku tengok dulu kat screen? aku tengok estimate weight baby.. waahhh~~ patut la mama kamu ni asek sakit pinggang tau.. jalan cam penguin.. pastu, time nak bangun tu cam nenek kebayan kene bertongkat2.. pegang kerusi, pegang meja, pegang sofa atau pegang baba kalau nak bangun dari duduk.. huhu..

anda nak tau berat baby saye?? haha..

Berat beliau adalah 1.66 kg!! sangat berat bagi baby yang berusia 29 minggu okeh..kamu sangat besar sayang.. sampaikan bile Doc letak je alat utk scan tu kat perut mama, nampak kepala kamu je kat screen.. oke, ni gara2 sebab mama dia kene GDM.. sebab tu baby besar.. gerun aku pikir2 balik, 29 weeks ni dah 1.66kg, kalau baby dah range umur 38 - 40 weeks, agak2nya baby berapa dah berat mase tu..

Kalau refer pada sejarah anak2 buah aku, hanya 3 orang sahaja daripada 11 orang yg dilahirkan kurang dari 3kilo.. 2 orang tu twins dengan berat 2.4kg n 2.5 kg, dan sorang lagi 2.9 kg.. dan yg paling berat adalah 4 kilo.. sejarah adik beradik aku pulak, semuanya 3 kilo ke atas.. jadi, ade kemungkinan baby ni 3 kilo ke atas jugak.. tapi sebab aku GDM, ade kemungkinannya baby jadi lebih besar.. takut2..

Oleh itu puan anim, awak kene diet control start hari ni okeh.. huahuahuahua.. seksa tau.. tapi kalau fikir2 tentang berat baby, tak nak la aku sampai 3.5 kg ke atas.. susah wooo nak teran nanti.. dan untuk kes GDM ni, aku tak leh post date.. means, kalau EDD pada 8/9/10, maknanya aku kene bersalin kurang dari tarikh tu.. 8/9 baby tak kuar lagi, maksudnya aku kene induce.. tobat dah peknen anak kedua aku nak jaga makan.. ^_~

Dan ni result ultrasound tadi :

POA : 29 weeks, 2 days
BPD : 31w, 5d (79.1)
HC : 31 w, 1d (284)
FL : 29 w (56.1)
AC : 31 w (271)
FH : +ve
EFW : 1.66 kg

Nak tengok baby?? ni gambarnya..


Abang try mintak gambar muka baby dari pandangan tepi, tapi tak clear.. nak mintak face baby dari depan, memang sah2 takkan dapat sebab dia suke duk menyembam muka camtu dalam perut mama.. suka sujud baby ni.. time scan je, sujud.. time sujud je, mesti mama kene scan.. baby saje je kan tak nak tunjuk muka.. aisshhh!! geram sama awak la.. nanti next 2 weeks mase mama n baba gi scan 3D, tunjuk muka tau.. kami nak tilik wajah awak wahai si bam bam.. huhu..

Sebenarnya, sangatlah terharu dengan layanan Dr Shobi terhadap kami berdua.. mase tengah scan, aku mintak nak print 1 keping gambar scan baby utk wat kenangan.. tapi Dr cakap, mesin ni tak leh.. mesin lama.. aku dah malu gile tahap dewa dah sebab mintak tak dapat.. hihi...pastu, punye la dia excited cakap, kite gi bilik lagi 1.. mase tu kami agak terkejut jugak sampai dia sanggup layan first class gitu.. bilik tu memang gelap sebab tak guna pun.. mesin tu hanya digunakan mase teaching utk students UIA yg buat community health dan takkan digunakan utk orang awam.. mesin ultrasound tu pun siap ada sticker UIA lagi.. Doc siap pesan, simpan gambar tu dalam beg.. nanti org lain tengok pulak.. ^_~

Aku pun excited la sampai layan cegitu.. sampai nak keluar bilik, siap salam dengan Doc lagi.. biar la dia bangsa India pun.. huhu.. ohhh~~ ade ape2 yg tertinggal ke pasal baby?? mesti korang nak tau gender kan?? alhamdulillah, baby dengar kata baba dia.. sebab baba dia suh kangkang luas2 kan.. huhu.. mase Doc scan celah kangkang dia, Doc pun stop jap suh abang tengok sendiri.. abang senyum2, aku je yg blur sebab tak jelas sangat..

Then, doc pun tunjuk 'tuttt' baby.. aku pun senyum2.. dalam hati 'alhamdulillah'.. sebab Doc tu non muslim, tak der la dia nak sebut insya ALLAH.. tapi besar kemungkinan tu ade la.. nak tau gender baby kami?? oke, fahami ayat ini..

"awak nampak biru la hari ni.." [ayat yg direka2, tak der kene mengena pun dgn scan taadi..]

p/s: syukur ya ALLAH.. selayak2nya kami memanjatkan kesyukuran atas kurniaan ini.. terima kasih kerana memberi kami peluang untuk mendidik amanah mu ini.. kami sedar, amanah ini adalah pinjaman -Mu untuk kami..tapi kami mohon ya ALLAH.. berilah kami peluang untuk mendidik anak ini sehingga dia dewasa, memahami pengertian IMAN dan ISLAM.. menjadi khalifah atas muka bumi-MU, memperjuangkan agama suci-MU.. KAU sebaik2 pencipta.. kami mohon, jadilah zuriat kami ini seorang yg taat pada perintah-Mu, menjadikan sunnah Rasulullah sebagai jalan hidupnya, diberi kesihatan yg baik, kesempurnaan pada wajah dan akhlaknya, ketinggian budi pekertinya dan kehormatan yang tinggi kepada kedua ibu bapanya..amiiiinnn...






5 Comments:

CaHaYa^KetEnaNGan said...

syukur..akhirnya dapat tahu gak jantina baby..so bleh shopping sakan la baju baby ya!akak pun belum scan lagi even kandungan dh 7 bulan..eii bestnya suami doc-to-be..terus2 doktor tanya kat suami kenape..so lepas ni anim kena la jage makan..kan baby besar pulak..tak leh lahir normal then kena czer pulak..

Unknown said...

your baby is boy???
erm... blh la aunty jue pk2 nk pos hadiah apa bila awak lahir nanti =)
[budget cm duit berkepuk2 je..]

Mami Hadeef said...

aniem to cahaya^ketenangan:

syukur.. dah tau jantina, lega sikit time nak beli barang.. cume, kalau 2D scan ni tak jelas sgt, takut jugak tertukar ke.. tunggu wat 3D scan la, baru betul2 confirm.. akak bile lagi nak scan? tu la, takut jugak anak besar sgt.. takut kene c-sect nanti..

aniem to miss jue:

Kata baby; "aunty jue, sebab tu saye nak mama gitau kat org saye ni laki, sebab rase mcm aunty jue nak bagi present je.. hihi"

kata mama kt baby; "ish budak tau.. kalau nak pun hadiah, cover2 la sikit.. hikhikhik.."

alya said...

askum aniem..
firstly congratz 4 d happy news..
sy suka bc blog aniem..xpe kan jd followers?hope aniem n bby chat slalu n bby yg cute pun nnt jd anak yg soleh utk kedua perents..

Mami Hadeef said...

aniem to alyafara:

wsalam.. mekasih.. ish, tak marah la awak jadi follower saye.. suke ape.. hihi.. amiin.. moga doa awak untuk saye n baby dimakbulkan ALLAH.. =)

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online