:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Wednesday, June 23, 2010

Ibu Mengandung Kene Diet.. Seksa tau!

Cerita minggu lepas sudah basi.. jadi biar aku tulis cerita yg fresh2 gitu pada hari ni.. yg pasti minggu lepas aku kene minum air gula yg sangat besh! rase nak bagi 5 star untuk air gula itu.. sememangnya aku sudah dimaklumkan pun kene minum air gula pada 28 weeks n 32 weeks atas sebab faktor ayah aku kencing manis, dan mak aku darah tinggi.. kakak aku gak besh.. mengandung anak 4 orang tak pernah2 minum air gula sebab dia tak gitau history pada nurse.. ohhh~~ ibu2 mengandung2 di luar sana, sila jangan buat cam kakak aku... anda mengundang risiko pada diri sendiri =D

Pagi tadi aku dapat call dari KK.. ingatkan nak gitau result oke, padahal hampeh.. huahuahua.. nurse tu terus2 terjah gitau hari isnin ni aku kene wat BSP.. anda tau apa itu BSP??? BSP itu adalah Blood Sugar Profile.. tau camne ianya dilaksanakan?? darah anda akan diambil sebanyak 4 kali pada hari yg sama.. nak tau bile darah di ambil? pada pukul 8 pagi, 12 tengah hari, 6 petang n 9 malam.. anda kene berpuasa 2 jam sebelum darah diambil.. menarik kah?? sila gelak pada mak buyung ini.. hahahaha..

Terus.. buku pink aku menambah lagi koleksi warna.. warna warni gitu sangat comel.. buku ni aku akan simpan walaupun kertas2nya dah jadi kuning.. bile anak dah besar, aku tunjuk buku pink sambil cakap, "tengok la rekod mama mengandungkan kamu.. sila jadi anak soleh ye.. kalau tak, mama akan suh baba cucuk kamu sebanyak mana mama kene cucuk semasa mengandungkan kamu dulu.. " haha.. tak gune punye mama.. nak balas dendam pada anak.. orait tak abang??

Oleh sebab aku nak balik kampung pada hari ahad ni, so, aku n abang gi la KK tadi mintak tukar tarikh.. pumpangpumpangpumpang dengan nurse2 yg baik gitu, akhirnya dia bagi jugak aku buat BSP esok n refer pada Doctor pada hari Jumaat... insya ALLAH, maybe hari Jumaat akan di scan kot.. waaa, tak sabar nak tau gender baby.. sebenarnya, result MOGTT aku tak der la tinggi [abg cakap!].. dan kalau buat BSP pun ade kemungkinan lagi utk dapat result normal dengan syarat, aku mesti la diet..

Tau camne seksanya ibu mengandung ni kene diet?? asal bukak mulut nak suap makanan, "dah la tu ling.. banyak dh makan.." aku pun muka sadis.. asal nak ngunyah kerepek2 je, " dah la tu ling.. takkan nak kene cucuk insulin dulu baru nak diet.." dan,, yg paling terkesan dalam jiwa aku abang cakap, "kalau tak sayang kat anak, makan la banyak2 pun.." aaauuuwwww, terguris hati I... perut pun lapo cegitu je.. sabor2.. sampai aku tanye abang, "abang, pas bersalin blh minum air manis tak?" ni semata2 sebab aku terliur air horlick mase iklan dalam TV.. ='(


Ni buku pink saya.. buku pink anda camne?? huhu..

Aku bajet ingatkan terus dapat sticker merah.. kalau dapat sticker merah, buku pink aku dah jadi ala2 trafic light gitu.. tapi tak besh dah sebab dah di cop GDM.. GDM tu Gestational Diabetes Mellitus.. maksud senang difahami adalah aku kene kencing manis semasa mengandung.. gerun2..anak first pun dah macam2 penyakit.. skang, aku dah nampak hikmahnya mengapa ALLAH 'senang'kan untuk aku masa awal2 peknen dulu tanpa ada sebarang alahan pun.. rupe2nye, akhir2 peknen ni macam2 penyakit aku kene.. semoga ALLAH melindungi aku n baby sehingga selamat bersalin..

p/s: balik dari KK terus dapat ceramah free dari abang... mcm2 dia gitau kesan GDM pada baby.. takut2..








7 Comments:

HuRuN^AiN said...

Jaga kesihatan baik2 anim...bersabar sikit je lg.lps beranak nnt,makan la best2..tp tunggu hbs pantang la.hehe =)

Mohd Zubir bin Abdul Rahman said...

slm..dh lame sgt x komen blog isteri tersayang ni..tp ni bkn nk komen,tp nk bebel.huhu..nk wt cmne, tiap2 hari suh alg jg mln,tp alg ckp baby nk mkn..time blk kg,lg la..kdg2 smpai 2 3 kali tmbah..my mum just senyum n ckp xpe,anim mkn utk 2 org..last2,dh dpt sticker hijau.byk plak la kne follow up.tkt pn ade fkr ke complication of GDM..cyg,pliz2 jage mkn.diet same2 dgn abg.hehe

Mohd Zubir bin Abdul Rahman said...

ops saloh plok..sticker kuning la..sticker hijau 2 dh lame.huhu

CaHaYa^KetEnaNGan said...

salam..sabar yer..akak pun minum air gula..masa kandungan 16 minggu..alhamdulillah..negative..btul ckp suami tu..jge makan yer..cian kat suami and anak dlm perut tu..hope baby anim sihat2..takde apa2 masalah..

Unknown said...

anim, take extra care of your health and your baby. dgr ckp Dr zubir ye... demi kebaikan. pe2 pun semoga sihat sentiasa.

Mami Hadeef said...

aniem to hurun^ain:

hihi.. tu la.. kene sabar banyak jugak tu kak nadiah.. lagi 10 weeks lagi dah nak jumpe baby.. plus 40 hari pantang.. huhu..

aniem to Mohd Zubir:

wsalam syg.. hihi.. yela.. nanti aling dengar kata abg.. walaupun kadang2 ade gak curi2 makan blakang abag.. hihi.. nanti nak kene balik kampung, abg kene ingatkan alg selalu la jgn mkn byk2..ye, nanti kite diet same2..

aniem to Cahaya^Ketenangan :

wsalam.. mekasih akak.. tu la, terkejut gak tengok result MOGTT.. lebih 0.5 dari border line.. =(

aniem to miss jue:

ye.. dah terlbih extra dah ni.. huhu.. sebb terlebih extra la asik fikir makan utk 2 org.. pasni kene fikir makan utk sorang dah la.. hihi

mama salmi said...

samelah kita..ni pun saya stat today kena buat bsp jgk..tgh cari info dlm tenet..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online