:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Tuesday, March 17, 2009

3 Tabung..

Sebenarnya mende ni dah lame belajar dalam subjek Parenting, tapi hari ni baru bercadang utk nak tulis dalam blog.. baru ni, lect ade sebut pasal menabung.. so, untuk mendidik anak2 supaya bijak menabung, sediakan 3 tabung untuknya..

Tabung pertama:
dikenali sebagai tabung pendidikan.. dia akan menggunakan duit dari tabung itu untuk membeli barang2 keperluan dia macam pen, buku dsb.. sebenarnya duit tu pun dari mak ayah mereka jugak kan?? tujuannya untuk mengajar bahawa setiap apa yang diingini biarlah dari hasil titik peluh sendiri [menabung pun titik peluh gak ke =) ] dan tidak mengharapkan bantuan mak ayah..

Tabung kedua:
dikenali sebagai tabung sedekah.. duit dari tabung ini akan digunakan untuk anak2 bersedekah.. untuk mengajar dia yang perlunya kongsi suka duka, kesenangan dan kesusahan dengan orang lain.. jika kita ada lebih, kongsi dengan yang lebih memerlukannya.. dan tibe2 aku terfikir.. anak2 kecil dia belum nampak akan ganjaran yang Allah beri jika kita bersedekah.. kita hanya bulih mengajarkannya yang jika bersedekah Allah akan bagi pahala dan anak2 kecil tidak mampu lagi untuk memahami apa itu pahala..

sebagai cadangan la, jika anak2 sanggup mengeluarkan duit dia untuk bersedekah, apa kata kita belikan dia sesuatu barang yang sama harga dengan jumlah duit yang dia keluarkan untuk bersedekah.. so, bulih laa cakap sebagai ini hadiah dari kite untuknya kerana bersedekah, tetapi hadiah Allah lebih besar dari hadiah ini.. so, mungkin dorang lebih memahami atau itu termasuk dalam high level thinking?? hehe..

Tabung ketiga:
dikenali sebagai tabung masa depan.. duit yang disimpan akan digunakan untuk keperluan di masa hadapannya.. so, nanti ade laa sedikit simpanan walaupun hanya seratus dua kan..

Memang bagus untuk dipraktikkan pada anak2.. didikan untuk jimat berbelanja.. hehe.. maklum laa.. gawat sekarang ni..

2 Comments:

Anonymous said...

salam,anim..info yg menarik ni.terima ksih yea.utk bakal pngantin ni pn dh kena mula menabung juga yea:)

Mami Hadeef said...

aniemz to ummuabdullahsyakir:

itu la akak.. tapi tu bukan anim yang tulis.. bakal suami.. hehe.. em, UIA ade kos Parenting.. bagus gak kan.. pendedahan awal..

p/s: bakal pengantin memang dah menabung, tapi nak kawen ni, duit dah 'hilang', dengan tabung2 pun hilang sekali..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online