:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Friday, February 20, 2009

Mengapa Kita Begitu Sombong?

Kadang-kadang penulis berfikir kenapa kita begitu sombong dengan Pencipta? Penulis tidak menunding jari kepada orang lain bah kan penulis sendiri juga kadang kala leka dan sombong pada-NYA.. astaghfirullah.. sungguh.. kite sungguh leka dalam kehidupan menyebabkan kite terlalu leka dan bongkak pada Allah Yang Esa..

Setiap rahmat dan rezeki yang Allah bagi jarang untuk kite mensyukurinya.. kita hanya melabelkan ianya adalah 'dugaan' jika kita mengalami sesuatu masalah.. tapi adakah kite menganggapnya ia suatu 'dugaan' jika kite berjaya dalam hidup? tatkala ada masalah dalam diri, kite mengambil wudhu' untuk sujud pada-NYA agar kite tenang mengalami dugaan kesusahan itu.. tapi adakah kite mengambil wudhu' dan sujud pada-NYA tatkala kite berjaya dalam hidup untuk mensyukuri atas kurniaan kejayaan itu??

Pernah seorang kawan menasihati anim..

" dugaan kejayaan lebih hebat dari dugaan masalah.. dugaan kejayaan diberikan Allah untuk melihat sejauh mana kita bersyukur.. andai kite tidak menadah tangan bersyukur pada-NYA, kite semestinya sombong pada Pencipta yang memberi kita segala-galanya apa yang kite mahu.. Saya lebih hebat dugaan dari kamu.. sepanjang hidup saya, saya tidak pernah mengalami kegagalan dalam hidup.. saya sentiasa berada di atas tatkala keputusan peperiksaan diumumkan.. itu dugaan yang saya terima.. Allah mahu melihat sejauh mana saya bersyukur!!.."

Jika difikirkan balik, memang betul.. dugaan untuk bersyukur lebih berat dari dugaan masalah untuk dihadapi.. Andai ditimpa masalah, kite yg alpa terus mengingati Allah, mahu sujud pada-NYA dan mahu membaca kalam-NYA... tapi bile kjayaan milik kita, kite susah untuk bergerak sepantas mungkin sujud pada-NYA atau jika keadaan tidak mengizinkan, cukup lah berkata 'alhamdulillah..'

Dugaan sentiasa ada dalam hidup kita.. Allah memberikan dugaan yang sememangnya kita mampu untuk menghadapinya.. Allah tidak zalim untuk memberikan dugaan yang lebih berat kepada hamba yang tidak mampu menanggungnya.. anim tertarik dengan satu nasihat..

"andai Allah memakbulkan doa kita, DIA sayang pada kita.. andai DIA lambat memakbulkannnya, DIA mahu menguji kita.. tetapi andai DIA tidak memakbulkan doa kita, ada sesuatu perancangan yang lebih hebat dari-NYA untuk kita.."

Daripada isi nasihat ini, anim menguatkan dalam hati dengan berkata, 'yakin pada ALLAH.. sesungguhnya ALLAH tempat aku mengadu dan kepada ALLAH tempat untuk memakbulkan doaku..'

Sekadar renungan.. penulis bukan arif dalam bidang agama.. tetapi penulisan ini ditulis dari keadaan sekeliling penulis.. penulis tidak menunding jari pada sesiapa dan penulisan ini sekdar untuk mengingati diri penulis yang sememangnya lemah dalam meniti arus kehidupan.. Wallahu'alam..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online