:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, May 31, 2009

Suatu Petang dan Pagi..

Sebenarnya dah lame aku nak share cite ni.. sharing is loving kan =P .. alkisahnya petang tu aku tengah sebuk buat gubahan hantaran.. dengan tangannya pedih kena gam tembak tuh.. tibe2 bunyi calling.. aku angkat.. adik satu sekolah aku dulu yang tepon rupenya..

“Kak anim, boleh mintak tolong tak?”

Ingatkan mintak tolong ape, rupenye nak minta no tepon mak zubir.. aku ni tanye dia, kenapa.. pelik jugak aku, mak dia dengan mak zubir bukan pernah kawan apatah lagi pernah jumpe, tibe2 nak no tepon nak call..

“Ma Baizura (bukan nama sebenar) nak cakap dengan mak zubir.. nak tanye kenapa bagi anak kawen awal.. orang pun pening kak anim.. abang ngah Baizura tuh nak kawen.. ma semahu2nya tentang, tak nak bagi.. abg ngah setiap kali call pujuk ma.. orang pun pening kak anim.. ma luah perasaan dia kat orang, abang ngah minta orang pujuk ma suh bagi kawen.. orang tengah2 tak tau nak sokong mane satu.. ma tak nak bagi sebab abg ngah ade setahun setengah agi belajar.. lame lagi.. “

“Abg ngah Baizura blaja mane?”

“Indon.. medic third year dah.. tinggal setahun setengah agi.. tu pun dia nak masuk spital dah praktikal..ma nak cakap dengan mak zubir ni sebab ma nak dengar alasan dia bagi anak kawen awal ni.. mungkin same2 dorang, doarang lebih faham dari kita kan..”

Aku ni bukan la problem solver terbaik.. listener tuh aku boleh la sikit2.. erm, banyak lagi yang aku sembang dengan dia petang tuh.. aku cakap kat dia nanti aku tanye zubir, dia bagi tak aku bagi no phone mak dia...so, tanye2 zubir, zubir tak bagi.. sebab ape? Takut mengundang kerisauan mak dia yang dah susah nak bagi kami kawen.. kot2 la bile mak dia jumpe same ‘regu’ dengan dia, tibe2 dah rase berat hati bile jumpe kawan yang same2 berat hati nak bagi anak kawen..

Aku ni tak tau dah nak wat camne.. so, aku cakap kat baizura, nanti aku usahakan cari mak2 kawan aku yang dah ade anak kawen mase blaja.. Pagi esoknya, aku terima mesej dari mak baizura..

“salam anim.. makcik minta maaf la ganggu anim.. Baizura dah cite kan masalah makcik ni.. makcik bukan ape anim, makcik bingung.. makcik nak ade orang sokong makcik je.. boleh tak makcik nak call anim, cakap dengan anim.. kalau boleh mintak no tepon rumah..”

Aku balas mesej ma baizura dan bagi no tepon rumah.. lebih kurang kul 10 pagi, mak baizura call aku.. Ramah orangnya dan aku sungguh selesa sembang dengan dia.. seolah sudah lame kenal antara aku dan dia..

“Makcik ni anim, berat sngguh nk bagi abang ngah kawen.. bakpe la dia pelik sorang nak nikah mase blaja.. orang lain boleh perabis dulu blaja, dia ni tibe2 nak nikah mase blaja.. makcik setiap kali dia call, memang makcik geram la.. sebut nak nikah je.. bukan nak tanye dah ma sehat ke, abah sehat ke..makcik ni anim, kalu abang long yang mintak nikah, makcik bagi terus sebab dah kije.. ni blaja baru third year.. ade 2 tahun lagi..dah anim nak kawen awal bakpe? Bukan satu U pun dengan zubir.. makcik kenal jugak zubir tuh.. mase skolah dulu kan, anim zubir tingkatan 5, baizura kan tingkatan 4.. so, cikgu2 pernah la tunjuk best student smaasza mase tuh.. makcik sempat la kenal muka dia.. tibe2 dengar nak kawen, baizura cite..”

Aku ni cuba cari jawapan terbaik supaya boleh diterima oleh makcik tu.. tak leh jawab sembarangan, nanti kan hujah aku boleh disangkal.. =P

“Anim ni kawen sebab lame dah kawan dengan dia.. sejak lepas SPM dulu lagi.. lame2 pun tak manis jugak kan makcik.. kite bimbang jgak jadi mende2 yang tak diingini.. lagipun nak elak posting jauh2..anim pun KPM.. dah ngaji gune duit kerajaan ni, senang2 la dia nok ator kite ni mane2.. hehe..”

“Oooo.. dah gane mak zubir boleh bagi?..”

[To be continued..]

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online