:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, September 21, 2008

Kucing..

Sebenarnya dah lama artikel ni nak ditulis, tetapi kesuntukan masa yang ada untuk mengadap laptop dan menaipnya!!

Kucing merupakan seekor binatang yang paling aku suka.. Aku suka akan manjanya, aku suka mendengar bunyi 'meow'nya, aku suka akan kejinakkannya, tapi ada satu yang aku tak suka iaitu bila kucing berak merata2.. Uisy.. Geram yang teramat sangat jika aku lihat ada timbunan pasir kecil ada di hadapan rumahku beserta dengan baunya..

Dulu aku tinggal di hostel.. Kucing yang ada di blok ku adalah milik felo.. Tapi disebabkan kucing2 nya itu jarang 'berjalan2' menghala ke rumahku, so aku kuranglah bermain dengan kucing ketika tinggal di hostel.. Mana tak nya, kucing2 milik felo tu asyik terkepit dengan anaknya saja.. Huhu..

Mengimbas kembali ketika aku tingkatan 2, ada seekor kucing di rumahku.. Kucing ni asalnya milik kawan kepada mak aku, tetapi dia memberi seekor kucingnya kepada mak aku.. Dan dengan berjalan kaki mak aku membawa kucing itu.. Ketika itu kucing masih kecil.. Baru 2 3 bulan lahir.. Lagipun mak aku memang sengaja mintak kucing itu sebab di rumah ku terlalu banyak tikus.. So, bila ada kucing di rumah boleh mengurangkan bilangan tikus yang berlari keriangan di rumahku.. Hehe..

Sebaik sahaja sampai kucing itu di rumahku, aku terlalu gembira sebab kucing memang binatang yang aku suka.. Tetapi aku jarang bersamanya sebab aku bersekolah asrama.. Hanya sebulan sekali saja aku dapat bermain dengan kucing.. Tapi kucing di hostelku memang dah banyak.. Besenya, orang sekeliling yang 'buang' kucing itu di kawasan sekolah aku, maka menjadi ramailah kucing di sekolah.. Kucing pun pandai sebab dapat masuk SBP.. Huhu..

Kakak ketiga ku juga suka kucing.. Biasanya dia yang akan mandikan kucing dengan syampu dan keringkan bulu nya dengan towel.. Aku suke peluk je.. Hehe.. Bile aku naik tingkatan 4, kucing itu dah mati.. Dia mati setelah aku sekeluarga pulang dari KL.. Sebelum kami berangkat ke KL, mak aku ade pesan kepada jiranku supaya memberi makan kepada kucing kami.. Sebaik sahaja pulang dari KL, mak aku puas mencari kucing itu, tapi tak dapat dikesan..

2 3 hari setelah kami pulang dari KL, baru kucing tu 'balik' ke rumah kami.. Ketika itu, tubuhnya sudah lemah.. Mak aku meminta aku dan abang membawa kucing ke klinik haiwan.. Maka, bawa lah kucing itu ke klinik haiwan berdekatan.. Setelah diperiksa Dr, Dr tidak memberitahu ape punca kucing itu lemah, tetapi dia hanya menyuntik ubat sahaja..

Aku sangka setelah membawanya ke klinik, kucing tu sihat.. Namun, semakin hari semakin lemah.. Ditambah pulak dengan keluarnya darah ikut mulut, telingan dan kuku.. Kucing semakin lemah, badannya langsung tidak boleh berdiri.. Aku betul2 hiba melihat keadaannya.. Lalu, aku cuba menyapu ubat pada kukunya dan membalut dengan harapan supaya kucing tu sihat kembali.. Mak aku memberi makan, langsung tak 'dijamah'.. Aku menyuapkan susu ke dalam mulutnya.. Mak sudah tak tahu nak buat apa.. Dibagi sekor ikan langsung tidak respon....Keesokannya harinya, ku lihat kucing sudah kaku.. Aku sedih.. Dan sejak itu, rumahku sudah tidak membela kucing lagi..

Bila masuk matrik, kucing felo menjadi tumpuanku.. Bukan apa, kucing ini kacukan antara kucing siam dan kucing biasa.. Bulunya lebat berwarna kelabu.. Cantik sungguh.. Semasa aku sem 2 matrik, kucing itu beranak.. ada 7 ekor semuanya.. Semuanya comel2.. Setiap hari aku menjenguk anak kucing itu.. Dan dengan kucing2 itu lah tempat aku meluahkan problem aku.. Ntah, satu keajaiban pabila aku ada masalah, kucing tempat aku mengadu.. Perasaan aku menjadi lega setelah mengusap bulunya dan respon manja yang diberikan kepadaku..

Pernah satu hari, aku tertekan dengan keadaan study di matrik.. Satu hari aku bersama kucing.. Bermain bersamanya.. Tenang.. Kucing dapat melegakan perasaanku yang tidak tenang.. dan hari ini, aku dapat lagi bermain dengan kucing.. Sejak tinggal di rumah sewa, jiranku membela kucing.. Banyak kucingnya.. Tetapi yang menjadi perkara aku tidak suka, kucingnya suka datang ke rumahku untuk 'melepas'.. Di hadapan pintu pagar ataupun di halaman belakang.. Tension sungguh!!


Ini adalah kucing jiranku

Gambar diatas aku ambil ketika kucing sedang lena tidur.. Bukan di rumahnya, tetapi di rumahku.. Huhu.. Aku teringat kata2 abangku.. " Di antara binatang yang mendoakan kerahmatan tuannya adalah kucing.. Bertambah berkat jika di rumah ada membela kucing.."
Tidak sia2 aku suka kan kucing.. Hehe..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online