:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Monday, September 8, 2008

Bahagianya Bila Mempunyai Cahaya Mata..

Baru2 ni kawan saya (lelaki) baru menerima kehadiran cahaya mata dalam hidupnya bersama pasangan. Kawan bukan satu sekolah, tapi kenal ketika kami menyertai kem Persatuan Usahawan Muda di Cheneh Resort, Kemaman. Mase tu tingkatan 4. Saya hanya kenal nama nya sahaja dan tau dia salah seorang Ahli Lembaga Pengarah dalam syarikat sekolahnya. Dan pada malam akhir saya di kem, fasilitator meminta setiap sekolah membuat persembahan dan yang saya ingat kawan saya ini menyanyikan lagu 'Kasih Sayang' nyanyian dari kumpulan Raihan.

Dan pada awal tahun lepas, bakal suami saya ada memberitahu salah seorang kawannya ingin berkahwin dan apabila saya tanya namanya, rupa nya individu itu adalah orang yang sama dengan yang saya kenal jugak. Cuma, bakal suami saya kenal dia ketika sama2 belajar di Darul Quran, Kuala Kubu Baru. Ketika itu saya agak terkejut sebab kami masing2 baru berumur 20 tahun. Mungkin jodohnya sampai awal.

Dan pada tengah tahun baru ni, saya diberitahu isterinya hanya menunggu date due sahaj. Alangkah bahagianya menanti kehadiran cahaya mata. Saya belum diberi nikmat sebegitu. Dan apabila saya masuk ke blognya untuk melihat gambar baby, alangkah sejuknya mata saya menatapkan wajah seorang yang suci. Bukan baby nya sahaja, malah anak2 kakak saya juga pun saya menatap dengan perasaan yang sama.

Membesarkan seorang anak bukan satu kerja yang mudah. Anugerah Tuhan yang perlu diberi kasih sayang, belaian, didikan khususnya didikan agama, keperluan seharian dan pelajaran. Kurangya salah satu elemen tersebut boleh membuatkan anak kita gagal untuk meniti hidup di alam dewasa nanti. Allah menganugerahkan cahaya mata kepada hambaNYA yang mampu untuk menjaga. Cuba kita selidik, maafkan saya jika saya ada terkasar bahasa, golongan yang kaya biasanya akan memiliki anak kurang dari 3 atau 4 orang. mengapa?? mungkin mereka tidak dapat memberi semua elemen yang disebutkan tadi dengan sempurna contohnya kasih sayang dan belaian. dan bile kite tengok paparan Bersamamu TV3, kebanyakkan mereka akan memiliki cahaya mata lebih dari 5 atau 6 orang. Mengapa??

Pendapat saya bahawa golongan ini mampu memberi kasih sayang dan belaian yang cukup serta didikan agama yang sempurna (insya Allah), tapi mereka kurang mampu untuk menyediakan keperluan asas dan pelajaran dengan sempurna. Jika difikirkan rasionalnya, keperluan asas dan pelajaran adalah salah satu elemen yang memerlukan DUIT untuk menjadikan elemen itu sempurna dalam diri seseorang individu. Tapi, adakah kasih sayang dan belaian serta didikan agama memerlukan DUIT untuk menjadikannya lengkap dalam hidup kite??

Mengapa sya kata mereka memiliki ikatan kasih sayang, belaian dan didikan agama yang sempurna?? Ketika makan, mereka berkongsi lauk yang ada, menjamah makanan yang sama. Ada setengahnya perlu berkongsi pinggan sesama mereka kerana tiada pinggan lagi. Ketika itulah, mereka memupuk kasih sayang yang kuat. Si abang dan kakak akan mengalah untuk bagi kepada si adik. setelah makan bersama, mereka mendapat belaian bersama ibu bapa mereka. Berjemaah bersama2 dan mengaji Al-Quran bersama2. Bukankah sudah terisi pengisian rohani dalam diri mereka??

Fikirkan lah dan renungkanlah. Saya juga sudah pening memikirkan bagaimana untuk membesarkan anak dalam zaman yang serba canggih. Semua terletak dihujung jari sahaja. Petik itu keluar yang ni, tekan itu terpaparlah yang ini. Doakan semoga saya menjadi seorang ibu yang cemerlang dalam mendidik anaknya tentang ilmu dunia dan akhirat. Insya ALLAH..

Apa yang pasti, saya suka kan senyuman seorang bayi yang suci. Sejuk bila melihat muka mereka. Malah ketika saya tensen membuat assignment, saya akan beralih untuk melihat koleksi gambar baby yang saya simpan dalam laptop saya. Gambar anak2 saudara saya yang sudah mengjangkau 11 orang ramainya dan gambar anak2 kawan saya.. Saya suka pada baby, tapi saya tak tau saya dapat mengajar dan mendidiknya dengan sempurna atau pun tidak..

Yang melucukan saya, baru2 ni kakak saya ada bercerita kepada saya. Ketika dia berkemas untuk pulang ke kampung, anak sulungnya (Affeef Rusydan) bertanya kepadanya..
"Ibu, Su ada tak kat umah?"
"Su ada lah kat umah. kenapa?" Soal kakak saya balik.
"Kalau Su ada tak best sebab Su banyak sangat undang2. Buat itu tak leh, buat ini pun tak leh.."

Tergelak besar kakak saya mendengar luahan anaknya. Dan apabila saya mendengar cerita itu, saya pon bertanya kepada Affeef,

"Along, Su ni banyak undang2 ek??. Su mestilah banyak undang2 sebab Su ni cikgu.."

Alasan yang tak munsabah, tapi ada logiknya sebab cikgu familiar dengan sekolah dan sekolah itu banyak undang2..

Waallahu'alam..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online