:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, September 14, 2008

Gifted Student..

Tadi setelah selesai sahaja meeting tentang Program Ukhuwwah Kasih Ramadhan, kaki ku segera melangkah ke library UPSI.. Dari rumah lagi, aku sudah berkira2 untuk ke library sebab laptop sudah berada dalam beg dan beg itu sudah digalas di bahu ku..ngeh3.. Tujuan ke library adalah untuk menyiapkan assignment TSP 2023.. TSP adalah satu subjek yang menekankan tentang strategi pengajaran dan pembelajaran sains dan perlu diaplikasikan oleh guru sains.. 2 assignment sudag 95% siap iaitu writting and presentation.. Dan yang ingin aku siapkan adalah PBL (Problem Based Learning)..

Tajuk yang aku dapat adalah pembelajaran sains secara visual-spatial iaitu menekankan tentang pembelajaran dan pengajaran sains menggunakan peta minda, lukisan, lawatan atau seminar.. Da sebelum aku menghuraikan tentang visual-spatial, introduction yang perlu aku tulis adalah tentang 'students uniques'.. Dan aku tertarik untuk menulis tentang gifted student..

Ini adalah sedikit petikan dari artikel yang aku dapat tentang gifted student :

You may be reading this book because someone thinks your child may be gifted. This person could be you, a teacher, or another person. Perhaps the school has already determined that your child is gifted. Gifted students exhibit high cognitive abilities and need special learning experiences that allow them to make progress that reflects those abilities.
There are many clues that can tell you that your son or daughter is gifted. For example, your child may:

• be highly motivated
• be very curious
• have a good memory
• use advanced vocabulary
• be a good problem-solver
• be creative and imaginative
• have many hobbies and interests
• have clear learning goals
• have a highly developed sense of humor. (Frasier, 1997)

You may be concerned because your child's school work seems too easy or focuses on things your child already knows. This may make it difficult for your child to make progress in school. So you will want to work closely with people at your child’s school to make sure your child is getting the education he or she needs.

Aku tertarik dengan ciri2 anak yang cerdik ini.. Alangkah bahaginya jika aku ade anak seperti ini.. Dan aku percaya setiap ibu bapa menginginkan anak mereka bijak, pandai, cemerlang dan gemilang.. Dulu semasa aku di sekolah menengah, guru ku pernah berkata perbezaan antara cerdik dan bijak.. Cerdik adalah semulajadi dan bijak adalah daripada usaha.. Jika seseorang itu tidak berusaha, maka tidak akan jadi bijaklah dia..

Aku mengimbas memori semasa di sekolah dulu.. Mohd Zubir bin Abdul Rahman adalah seorang best student di sekolah ku.. Namanya cukup popular di kalangan guru2 dan pelajar2 sekolah aku.. Kehebatannya yang semulajadi kadang kala boleh mencipta sesuatu idea yang baru.. Aku masih ingat lagi, ketika kami menyertai Minggu Orientasi Pelajar Tingkatan 4, ketika itu sesi menjawab soalan berunsurkan matematik di mana kami diberi masa yang singkat untuk menyelsaikan masalah itu.. Kami yang tidak gifted ini bertungkus lumus mencari solution kepada problem itu sedangkan dia hanya rileks sahaja.. Setelah masa tamat, kami hampa sebab tak dapat jawapannya.. Dan ketika itu, fasilitator memanggil Zubir untuk memberi jawapan.. Dengan slumber Zubir menjawab, "soalan ini salah, memang lah solutionnya tidak ada.."

Kami yang ketika itu dengan pening kepada dek penangan soalan itu merasa geram..Punye lah mencurah idea untuk mendapatkan jawapan yang betul.. Sesi menyelesaikan problem itu adalah secara individu..Pernah juga, Zubir menegur guru yang mengajar salah atau memberi idea yang baru untuk satu penyelesaian masalah matematik.. Cara yang senang untuk difahami dan diaplikasikan..

Aku masih ingat lagi ketika itu, semasa kelas Bahasa Arab, kami dilanda 'angin taufan'.. Mengantuk tidak terkata.. Semua pasang mata layu mendengar penerangan ustazah.. Ustazah di depan fed-up.. Bagaikan mengajar seorang diri.. Last2, ustazah tu cakap, "Zubir, meh sini tolong terangkan dan ajar apa yang ustazah ajar tadi.."...Secara automatik, semua mata menjadi cerah.. Bagaikan baru bangun pagi, mata sudah segar!!

Menurut kawan2nya, tidak pernah nampak Zubir study di hostel.. Ketika kawannya bercakap, dai turut serta dan bile kawan2 sudah start study, dia start untuk TIDUR.. Alangkah bahagianya hidup Zubir.. Di kala kami sibuk mencari buku latihan atau rujukan, dia langsung tak kesah.. Biasanya kite akan membeli lebih dari 1 jenis buku latihan, tapi dia cukup sahaja latihan dalam buku teks.. Tidak membazr sungguh!!

Tidak hairanlah percubaan SPM dia mendapat 12 A1.. Ketika itu, kami bangga ada dia.. Boleh mengharumkan nama sekolah dan cikgu mensasarkan dia akan menjadii pelajar terbaik negeri terengganu dn termasuk dalam 25 orang pelajar terbaik malaysia.. Namun, setiap rezeki yang ditetapkan tidak ada yang tahu melainkan ALLAH.. Zubir terkandas dalam subjek EST dan mendapat 3B dan selebihnya 11 A1..Just menjadi pelajar kedua teraik sahaja di terengganu.. perasaannya hampa namun sudah ditetapkan rezeki oleh NYA..

Sekarang, dia sedang melanjutkan pelajarannya dalam bidang perubatan di Universiti Islam Antarabangsa.. Aku dimaklumlah, dia hanya menghabiskan sesi matrikulasi di UIA hanya setahun setengah sahaja yang sepatutnya dua tahun.. Semoga Zubir sentiasa diberi 'gifted' oleh ALLAH dan berjaya mencapai kejyaan yang cemerlang.. Tahniah buat Zubir..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online