:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Monday, September 8, 2008

Aku Menjawab Tag Raihah Rosli Dengan Sejujurnya Dari Hatiku..

Sebelum menjawab tag ini, sy nyatakan bahawa saya akan mejawab tag seikhlasnya tanpa ada rasa hendak mendedahkan keburukan atau kebaikan diri. Moga yang baik menjadi ikutan dan yang buruk menjadi sempadan.

Rules:
answer all questions sincerely...as simple as that:P

1. when did you start fasting?
Bermula dari sekolah tadika. Tapi mula berpuase bukan sebab ikhlas tapi sebab mak pakse. Mak banding2 kan anak jiran dengan saya. Bile saya tanya kawan saya (anak jiran tersebut), tau dia cakap macam mane??
"Yak pose selang seli je. Hari ni pose, esok tak yah. Mak ajar camtu"
Aku mendengar dengan hampehnya. Then, saya pun mula puase. Tapi berbuka waktu tengah hari. Masuk darjah satu baru penuh. Hehe..

2.when did you start understanding the true meaning of fasting?
Masa darjah 2 kot. Tau pose sebab akan dapat pahala. Tapi tak menghayati Ramadhan sepenuhnya pon. Mase darjah 2 tu pon, just tinggal 2 hari sebab demam.

3.Do you like fasting?
Suke sebab dengan berpuasa saya dapat menahan segala nafsu yang saya ade.. Opss!!Jangan faham lain. Maksud saya, kalu saya terasa nak gi shopping, fikir balik malas la sebab nanti tak larat. Fikir nak makan je 24 jam dah tak boleh sebab pose. Dan dengan itu juga puasa ini juga boleh wat berat saya turun..

4.how about 'sahur'?
Kat umah mak selalu kejutkan kul 4.45 camtu lah. besenye akan makan makanan yang lebih semalam atau lauk yang semalam. kalu mak rajin, mak masak lain. kalu kat sini, jam loceng yang kejutkan saya. Hehehe.. bile dah tidur lambat sebb banyak kerje, so kejut sahur pon macam lambat jugak lah. dalam kul 5. malas nak bangun, tapi fikir balik saya tak kan dapat berdiri kalu tak makan ape2. lagipun, bukankah Allah menjanjikan pahala kepada orang yang bersahur dan bersahur lah dapat membezakan puasa orang kafir dengan ISLAM..
5. break fast?
Jarang breakfast kalu hari bese. kadang minum milo je. malas nak wat sarapan sebab nanti kul 11 pon akan makan nasi jugak.awalkan??

6.how often do you perform solat terawih??
Biasa buat dekat umah je. mak dengan ayah pegi, tapi saya yang tak pergi. terukkan??Hehe.. Kalu kat UPSI, mase duk kolej selalu pegi sebab surau al-falah tepi blok je. Tapi bile dah duk umah sewa, nak pegi surau an-nur mcam jauh jugak. Lagipun, memikirkan pasal kawasan sekeliling upsi yang tidak bersih, menjadi was-was nak berjalan waktu malam sebab mase waktu siang di sana sini ada tahi kucing.
7.tadarus al-Quran??
Tak pernah tadarus beramai2. Buat sorang2 je. Mase sekolah menengah pon, start umur 17 tahun baru saye berusaha untuk menghabiskan 30 juzuk al-Quran. untuk Ramadhn kali ni, baru nak masuk juzuk 8. Tu pon sebab dah tinggal atas sebab 'CUTI' yang diberikan oleh Allah.
8.do your daily activity differs between ramadhan n other months??
yes.. memang different sebab bulan ramadhan saya akan cuba untuk bertahajud, taubat dan hajat sebab lepas tu terus bersahur. jika tertinggal atau bangun lambat, terasa penyesalan seperti meninggalkan sembahyang wajib. Waktu lain saya cuba baca al-quran sebab aim kan 1 hari 1 juzuk. Tapi sedih sebab tak amalkan bulan lain. Bulan lain, walaupun dah alarm kul 4/4.30, mata terlalu berat untuk bukak, tubuh terlalu susah untuk bangun. mengapa begitu??

9.what are you hoping for this ramadhan??
Bertemu dengan lailatul qadar. Malam yang penuh keberkatan. Semoga ALLAH menggolongkan saya dalam golongan orang yang dapat bertemu lailatul qadar. Jika ramadhan ini ramadhan terakhir dalam hidup saya, semoga saya terus diberi ketaqwaan kepada Allah dan ketaatan yang teguh dalam Ad-din yang suci ini. Insay ALLAH.

10.sad of??
Secara jujurnya, sedih. sebab bile berlalu nye ramadhan saya kurang membuat amalan seperti yang saya amalkan dalam bulan ramadhan. terlalu susah untuk saya mendisiplin kan diri bangun untuk mengadap Illahi sedangkan nyawa yang diberi pinjam untuk saya adalah sementara. Cuba bayangkan kalau kite tutup mata pada malamnya, dan kite terus lena di alam lain. bukankah satu kerugian??insaf bile memikirkan, tapi untuk melakukannya begitu susah. Mungkin selepas berkahwin saya ada kekuatan untuk berbuat demikian sebab dah ada 'kawan' untuk berjemaah bersama2. Alangkah bahagianya. Doakan untuk saya..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online