:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Wednesday, September 10, 2008

Ke Mana Zaman Kegemilanganku??

Nukilan ini tidak bermaksud untuk membanggakan diri tetapi sekadar luahan hati sahaja..

Semalam aku diberitahu markah mid term Termodinamik dah ditampal kat luar.. Perasaan berdebar tu terus menyelebungiku.. Sebab masa mid term hari tu, aku tidak dapat menjawab dengan sempurna mana mungkin untuk aku mendapat markah yang tinggi..Hajat dihati mahu menghantar lab report termo dulu, tapi bila syikin beritahu markah termo dah keluar, aku pun berjalan menghala ke pintu timur untuk ke bilik prof..

Bile sampai je kat bilik dia, aku pon segera mencari nombor matrik aku.. First aku tengok digit kt belakang 97 kat belakang dan markah nya 26.5...Lepas tu, bile aku cari no matrik kawan2 aku tak ada.. Tak munasabah sebab no matrik kami dekat2 sahaja nombornya hanya selang beberapa digit sahaja.. Bila aku tengok balik yang markah 26.5 tu, rupenye no matrik penuh adalah 20061026297 tapi aku 20061026497..wawawawa..Salah tengok yang orang lain punye..Hehehe..

Pengajaran dari tu, aku pun melihat dengan teliti nombor matrik ku.. Bila dah jumpe tercatat lah 25 sahaja.. Total markah adalah 30.. Aku kecewa..Tengok kawan2 ramai yang lebih tinggi dari aku..Mana zaman kegemilanganku yang dulu???

Sejak dari semester 1 hingga 3, aku sentiasa dapat 'lebih' dari kawan2.. I mean fizik lah sebab aku memang suke fizik.. Starting dengan Fizik Asas 1, Fizik Asa 2 dan Pendahuluan Mekanik, aku sentiasa dapat skor bila kuiz, mid term dan final..Tapi bile masuk je semester 4, aku dah kurang bersemangat untuk belajar fizik.. Mase sem 4, aku amik Elektronik Asas dan Getaran, gelombang dan Optik.. 2 subjek ni amat contra yang mana elektronik belajar tentang toeri yang terlibat atau proses ketika aliran arus dalam sesuatu litar manakalan getaran, gelombang dan optik belajar tentang getaran sesuatu gelombang dan tentang optik include kanta dan lain2..
2 subjek ni memang aku tak dapat skor.. First, elektronik asas aku tak dapat skor sebab Dr Syed terlalu menekankan student centered learning.. Pengajaran yang tidak menggunakan slide show power point menyebabkab kelas menjadi bosan dan kerja utama yang aku buat bile masuk kelas EA ialah main handphone.. Bukan berblas mesej tetapi main game dalam tu..

Untuk subjek GGO, aku tak dapat skor sebab langsung tak faham ape yang Dr Rosazley gitau.. Kelas yang sentiasa dibatalkan dan pengajaran yang aku berterabur.. Mintak maaf sangat2..Dan paling mnyedihkan, untuk final paper ni, aku langsung tak tekankan bahagian getaran dan gelombang... Aku aimkan topik optik dan nak jawab soalan optik..bile dah dapat soalan, aku terus pangkah soalan berkaitan getaran dan gelombang tanpa membacanya dulu.. Bile tengok soalan optik yang agak susah, aku terus jadi blur..dan jawab ntah paper.. Then, bile tinggal lagi 5 minit untuk hantar, hati aku terdetik untuk baca soalan tentang getaran dan gelombang, rupenye soalan hanya basic sahaja..dan aku pun boleh jawab walaupun aku tak baca tajuk tu.. Bile difikirkan balik, mase pun hanya tinggal 5 minit, aku tak bercadang untuk menjawab dan kesudahannya aku redha dalam kekecewaan dan tawakal pada Yang Esa..

That's why aku tak leh jawab dengan baik 2 subjek tu..Kegagalan menjawab dengan baik menyebabkan aku berada di 'bawah' kawan2 aku.. Semua dapat B, B+, A- dan A manakala aku hanya ...... sahaja.. Sedih yang teramat sangat.. Walaupun PNGK aku tidak turun, tetapi subjek fizik aku yang turun dari biasa yang aku dapat... First dalam semester subjek fizik aku dpt gred seperti itu..

Bila dah naik semester 5, ia betul2 memberi pengajaran kepadaku.. Apabila aku sudah terasa bagaimana perasaan duduk ' di bawah' baru aku tau betapa peritnya. Dan azam aku, aku akan naikkan gred fizik aku seperti sem 1, 2 atau 3 dulu.. Mase jumpe dengan PA aku, dia hairan kenapa keputusan aku begitu jauh berbeza dengan semster sebelum2 ni.. Dan untuk menyedapkan hati, aku pun berkata kepada Dr Rosazley,
"Insya Allah Dr saya akan dapatkan major fizik sem ni paling rendah pon A-.."

Itu sudah menjadi satu perjanjian.. Sejauh mana aku dapat menunaikan janji itu aku sendiri pon tidak pasti.. Bukan tidak berusaha, malah kekangan masa menyebabkan aku tidak dapat menumpukan subjek2 dengan sepenuhnya.. Contohnya, minggu ini sahaja banyak assignment yang perlu aku siapkan.. Bila masa dah dipenuhi dengan membuat assignment, ke mana perginya masa study ku?? Aku sendiri pon tidak pasti..

Yang pastinya soalan yang sentiasa menjadi tanda tanya kemana perginya zaman kegemilanganku?? Aku pernah cemerlang dulu, mengapa aku tidak dapat kekalkannya?? Dan azam aku, aku nak bagi 'hadiah' yang istimewa kepada ibu bapa ku di kampung dan bakal suami ku.. Insya Allah.. Doakan kejayaan ku di sini..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online