:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Monday, September 28, 2009

Cite Novel vs Cite Aku

Kamu pernah baca novel Bicara Hati? hasil penulisan Damya Hanna.. novel yg aku khatam 10 kali tapi tak jemu2x.. sungguh.. best sangat cite tuh.. novel dah lama, printed in 2003 kalu aku tak silap.. waktu tu aku form 4 dan memang gile ke novel.. setiap bulan, alaf 21 akan keluarkan 2 novel.. kadang2 aku sapu habis 2 2 novel tu.. hasilnya, novel2 bertimbun tamban atas rak dalam bilik aku.. jangan cakap nak pinjam sebab aku sememangnya seorang yang tahi hidung masin untuk memberi pinjam novel kepada mereka2 yg mahu baca.. haha..

Bukan aku nak cite panjang pasal novel tu, Cuma ni aku still ingat.. perbualan antara anak buah tengku syahran [kalu tak silap aku namanya Murni] dengan tengku syahran yg memegang watak sebagai pak ngah dan isterinya sebagai mak ngah [alia]..


“Pak ngah, kak long nak adik..”
“Kalu nak adik, suh la mama kak long bagi adik..”
“Tak nak, nak adik dari perut mak ngah..”


Ni cite aku.. aku balik beraya rumah abang pada petang raye pertama.. bertolak petang sampainya kul 10 malam.. bukan sebab traffic jam, tapi aku singgah rumah kawan satu sekolah dulu yg baru nak bertunang.. tup2 aku sampai rumah, azim anak buah abang, umur 5 tahun.. dia sangat rapat dengan abang.. belum kawen pun abang pernah amik dia bawak balik rumah ma dan tido sama2..

Bile kami sampai, azim ikut abang ke dapur..

“Cik bir, mana baby cik bir?”
“Cik bir mana ada baby..”
“Tu dalam perut cik anim..”


Nasib aku tak tersedak minum air.. haha.. budak 5 tahun cakap ada baby dalam perut aku.. abang senyum je pandang aku.. mujur Ma (MIL) tak der mase tu.. kalu tak, tak habis2 musykil mak mentua aku.. haha.. dan tibe2 aku teringat cite novel Bicara Hati.. macam sama je citenya, Cuma yang tak sama dalam novel, lepas si Murni tu cakap camtu, mak tengku syahran support.. tapi berbeza dengan my MIL, if dia ada waktu azim cakap camtu, mesti dia akan cakap [aku predict je ni],

“ngaji wi perabeh dulu.. tok soh nok beranok dulu la..”
[
belajar habis dulu.. tak payah nak beranak lagi..]


0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online