:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Saturday, March 5, 2011

Syukur Nikmat, Jangan Riak

dan dan tiru tajuk tazkirah dalam surat khabar.. hehe..

2 words

Alhamdulillah dan Puas

*****************************************************************
alhamdulillah..

Alhamdulillah, syukur.. terima kasih ya ALLAH sebab bagi peluang untuk aku menyusukan hadeef secara eksklusif selama 6 bulan.. tanpa sebarang solid food, plain water ataupun susu formula tambahan.. harap2, anak seterusnya, aku ade azam yang kuat jugak untuk exclusive breastfeed.. amiinn.. bile tu anak seterusnya, en zubir??? kakakaka..

Puas..



Puas sebab dari hadeef kecik sebesar tapak tangan, akhirnya dah jadi budak-tecik-slim-tapi-berat hasil dari minum susu maminya sahaja.. puas sebab air susu yang mengalir dalam tubuh anak adalah 'original' dari mak dia.. setiap kali menyusu, apa yang aku buat, usapkan kepala hadeef sambil berkata, "semoga hadeef jadi anak soleh dan tahfiz al-Quran, mami halalkan setiap titis susu ibu yang mengalir dalam tubuh hadeef.."


tapi kalu bangun malam bebuta, tak der maknanya dah aku nak usap lagi kepala dia.. bangun mamai je sambil menyusukan hadeef.. hehe.. suakan aja b****t, pastu aku tido.. sedar2, tengok hadeef dah tido sambil peluk tangan aku.. respek la sape yang boleh bertahan menyusu sambil duduk.. mase hadeef baby dulu boleh la, ni dah berat berkilo-kilo, memang lenguh la pinggang nak riba..


makanan pertama hadeef: mesti lah bubur nasi kasih sayang mami.. gigih tau aku balik sekolah terus bersilat kat dapur.. kat sekolah tensen yang amat mengadap budak yang tak nak blaja, tenaga pun dah hilang, tubuh pun lembik macam sotong, tapi bile balik umah, pikirkan nak kenyang perut suami n anak, terus jadi gagah perkasa kat dapur.. kalau masak lauk untuk kami berdua aku akan baca surah al-insyirah n selawat, aku buat mende yang sama je mase masak bubur hadeef..


aku just buat bubur kosong tanpa ada sebarang perasa.. en zubir suh aku tambah ayam la, carrot la, brokoli la.. agak2 la kan nak gemukkan anak.. sabau la.. huhu.. sebab aku baca dalam internet, untuk permulaan ni baik bagi yang kosong je dulu takut perut dia terkejut kera kan.. huhu.. kan pengsan perut hadeef, sape nak jawab.. hehe..


kitaorang celebrate ulang bulan hadeef yang ke6 kat teluk cempedak.. sebelum tu, aku n en zubir gi bank dulu atas urusan loan.. pastu, terus pecut gi TC.. ramai oh orang.. en zubir feeling2 jeles dengan hadeef sebab ada bubur nasi, padahal dia bagi hint nak makan KFC.. untuk makanan kitaorang memang aku tak sempat nak prepare pun.. sampai sekarang aku kempunan nak minum air gas, tapi cannot la kan sebab menyusukan hadeef, takut hadeef kembung..


aku lenyek bubur nasi tu campur sekali EBM.. tapi hampeh betul hadeef, makannya sikit je.. mungkin sebab aku dah menyusu dia sebelum tu.. jadi dia kenyang.. tengok esok la dia makan banyak ke tidak..

first solid food for hadeef =D

sebagai hadiah untuk hadeef sempena ulang bulan yang ke6, mami akan tambah koleksi CD hadeef.. senanya, kitaorang tak fully CD lagi untuk hadeef sebab tak cukup.. ada lima keping je.. tu pun mujur en zubir volunteer nak basuhkan CD hadeef.. bile tukar je CD, terus basuh n sidai.. jadi, bile ke nurseri aku bekalkan pampers, tapi bile balik umah, hadeef akan pakai CD je la sampai ke pagi.. dan suka sangat sebab nurseri tu terima baby yang pakai CD.. sebab tu aku nak tambah lagi stok..


mula2 memang duit kene keluarkan banyak untuk beli CD, tapi jauh lebih jimat.. sesape yang nak beli CD murah, boleh terjah kat sini.. aku ade brand rainbow baby, babyland printed n sunny baby minky.. bagi aku, rainbow baby sesuai untuk new born baby sebab cutting dia kecik.. kalau ade anak yang gebus, memang berbekas jugak la sikit bahagian getah dia tu kat peha anak..babyland oke.. sunny baby minky lagi okeh.. comel2 plak tu design..

untuk hadeef;

semoga jadi anak yang soleh, penghafaz kalam ALLAH, taat pada perintah ALLAH, ikut sunnah Rasulullah, dengar cakap mami dan baba, dengar cakap cikgu kat sekolah, rajin belajar, hormat orang tua, sayang adik2, pandai jaga adik.. eh eh, dan dan ade nasihat pandai jaga adik.. wakakaka..

p/s: rindu la mase hadeef mula2 lahir dulu

3 Comments:

Pija Madzlan said...

alahai...sedar2 dah besar dah anak dia....rasa aritu masa baca tak beranak lagi..nampak sangat lama dah tak singgah sini :)

spe_echless!! said...

yela..dh besa ank nye anim..
saye nye lg 4 bln nk kua...
mcm2 rasa ada..
impian stiap ibu bapa, smg ank2 kita mjd phafaz kalamullah,baik2 akhlaknya,aminn..

Unknown said...

Wahhhh
Tahniah :)
dah diploma BF
Saya ada lg 2 bulan huhu
harap2 berjaya juga

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online