:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Tuesday, March 22, 2011

Marah Betul

ya.. saya seorang cikgu yang muda n penuh beremosi, garang, suke bebel, tegas, kaki denda pelajar, tapi nasib hati baek n penyayang.. wakakaka..


hari selasa, otak n perasaan aku jadi tak stabil sikit sebab akan masuk 2 kelas kamil.. ohhh, otak aku sekali jadi TERkamil.. haha.. kalo org ganu sebut 'kame' yg bermaksud gaul sama rata.. contoh ayat, 'kame molek adunan tu biar sebati..' gitu.. eh, tetiba macam dalam kelas masak-masak..


awal waktu adalah tingkatan 4 kamil.. blajo histogram, tapi sampai sekarang tak reti2 nak buat ikut data yang diberikan.. rase aku dulu cikgu ajar 2 hari dah boleh tangkap kot camne kekdahnya.. aish,, tak pe lah kene ulang duploh kali pun sebab aku tau kemampuannya camne.. yg aku hangin, soklan yang aku bagi semalam kat white board sorang habuk pun tak salin.. sebab kelas math semalam adalah mase terakhir.. merana oh masuk kelas belakang bile mase terakhir ni..


lepas tu masuk kelas 3 Kamil.. dasar hormat ke cikgu memang dah buang dalam laut dah.. cikgu masuk pun malas nak bangun.. punggung berat macam ade batu seketul.. aku pun cek homework semalam.. hanya 3 orang sahaja yg buat.. yang aku hangin tahap dewa tuh, mase aku bagi homework semalam, masih ade waktu lagi 30 minit n aku suh dorang terus buat.. mana tak paham tanye.. aku tak pernah gigit pun budak yg tak paham pegi tanye aku..


aku ape lagi.. mane yang tak buat langsung, aku baling buku ke lantai.. mane yang salin sahaja soklan tanpa jawapan, aku koyakkan kertas tu, gumpal n baling tepat2 pada muka dorang.. ya, aku memang melampau.. tapi bagi aku biarlah melampau sekali, dari merana hati n perasaan untuk selama-lamanya..

*******************************************

Zaman Sekolah Dulu

aku ingat lagi cikgu kimia aku.. seorang yang sangat garang.. waktu dia mengajar janganlah berpusing kiri dan kanan, apatah lagi bersembang.. duduk kene straight, fokus n salin nota di papan hitam jika diarahkan.. kalau dia kate jangan salin, pandang sahaja papan hitam tu.. nota sangatlah kene kemas.. kalau nota yang disalin tu tulisan macam ayam berak cair, merasa lah kau buku kene baling..


pernah kawan aku hanya salin nota dalam kertas kecik2.. konon2 senang lah nak baca bile kene bertugas jaga kelas.. bile ditanye mane nota dalam buku, kawan aku tu tak buat.. dia kene tampar sampaikan spek mata tercampak dan pecah.. ngeri kan? pernah kasut kene baling .. dan pengalaman aku sendiri kene halau dari makmal sebab lambat hanya 5 minit masuk ke makmal atas sebab pegi bertugas jaga kelas waktu pagi [ mase kene halau kan, punye la malu dgn en zubir.. sbb en zubir lalu tepi makmal n tengok aku kene halau sambil sengih2.. cis cis * abang, aling ingat tragedi itu*..]


oke, kene halau sampai tak leh buat eksperimen.. menangis merayu kat cikgu nak masuk makmal walaupun mase tu umur 17 tahun.. malu sangat.. tapi, natijahnya, kerana sekali kene, aku blaja kimia sungguh2 n dapat A dalam SPM.. bukan kah sesuatu pengalaman yang amat pahit lagi memalukan tu akhirnya dapat kemanisan??? dan mase result SPM diumumkan, aku cakap 'mekasih cikgu sebab pernah halau saya.. kerana tu, saya dapat A kimia..' cikgu tu senyum bangga..

*****************************************

aku tak kesah kalau dorang nak repot pada mak ayah.. sebab aku buat bukan ade kesan lebam @ merah2 pun.. lagipun, kalau parents datang, aku boleh soal balik apa yang aku dah ajar.. memang dorang takkan boleh buat sebab aku ajar tak dengar n aku suh buat homework pun tak siapkan.. okeh, bukti tersebut sudah cukup menunjukkan anak dorang memang datang sekolah tak nak blaja..


8 Comments:

Humaira Xai said...

Salam Puan aniem,

I am one of your blog's silent reader and also a teacher...

I indeed understand there are moments when we need to marah the students...

Bila depa tak buat kerja, tak dengar ckp etc...

Keep up the writings =)

CaHaYa^KetEnaNGan said...

mak akak pun cikgu..dah hampir 28 tahun jadi cikgu..budak skrg tak sama dgn budak dulu atau zaman kite2..akak pun pernah jadi cikgu..mmg sakit mengajar budak yang tak nak belajar tapi dipaksa sekolah..

why not korang buat satu usul budak2 yang tak nak study ni..

Unknown said...

ni la masalah kalau budak2 datang sekolah tapi tak nak belajar. buat perabih duit mak ayah je. baik la dok rumah tolong mak ayah. tapi sekolah tu semua melayu ke? sebb selalunya kalau chinese or indian yang malas belajr, parents dorang suh dorang keje je. senang citer.

apa2 pun sabar la. tugas cikgu ni mulia. kalau hari ni dorang nakal, and one day dorang berjaya memang cikgu akan tersenyum gembira.

Noli said...

zaman sekolah lah paling indah..time kne marah pon bila dikenang jadik indah sume tuh..hehe

Unknown said...

Dorang x realize kepentingan belajar. Dan sebenarnya yg perlu menyedarkan mereka adalah ibu bapa. Tp skrang Cikgu pula yg kene ambik alih tugas ibu bapa

Hasnah said...

teringat juga pada cikgu math asna dulu.. sgt tegas jugak. Alhamdulilah berjaya juga.

lynntaib said...

saya pun tak suka hari selasa!
sebab kena mengajar satu kelas form 3 yang horror amat. tu kelas nombor 5 dari 12 kelas tapi kelas nombor 12 lagi senang control. kelas tu ada puaka ke hape tak tahula.. selasa baru ni, tengah syok2 menulis kat whiteboard, tiba2 ada duster singgah di bahuku huhuhu ngamuk gila. yang terbaling kat sy tu budak perempuan plak tu. dia main baling2 duster dengan kawan, sekali tersasar kena cikgu. saya bawak turun bilik guru, sementara tunggu guru disiplin sampai (guru disiplin ada kelas) saya suruh dia berdiri kat tengah bilik guru sambil pegang duster tu sebelah tangan. pastu tak tahula guru disiplin hentam apa kt dia sbb sy ada kelas lain lepastu.

p/s: jgn tanya kenapa sy tak marah budak2 main dalam kelas. sebab bebudaknye adelah kuang hajar tahap extreme baik sy jgn marah2 otherwise sy terberanak disitu hoho.. yes i know class management technic ku salah T______T

FirJah said...

Aniem,ngajar sek men lg mencbr dr sek rendah kan coz bebudaknya sudah tua2 tp hampeh malasnya..menyakitkn hati jer..thah apa jenis makann masuk dlm perut smpai perangai dah jadi mcm tu..sgt menyakitkn kita seorg guru.
bebudak sek ren pun kadang2 menyakitkn bila x bw buku,x buat latihan tp masih boleh dilentur lg cuma sorang dua yg jenis kebal tahap gaban mmg x leh nak kata ape laaa..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online