:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Friday, March 18, 2011

Hadeef dan Semi-Solid Food

apa kejadah satu hari sampai 4 5 entri baru kan.. kemaruk nak menulis ke apa omak hadeef ni.. haha.. sebelum mak hadeef masuk sekolah, tu yang sibuk apdet belog.. tak pe, mak hadeef tak paksa uols baca semua.. satu hari baca satu entri sudah.. wakakakaka..


sebelum hadeef menginjak ke enam bulan, aku sangat sibuk google resepi2 untuk baby.. ye la kan.. eksaited kemain nak bagi perut anak kenyang.. apa yang aku dapat ilmu baru adalah, minggu pertama kenalkan semi solid tu dengan bubur kosong sahaja tanpa ada sebarang tambahan sayur.. minggu seterusnya, boleh mix dengan sayur.. contoh carrot/brokoli/bayam.. minggu ketiga baru boleh mix dengan protin.. contoh ikan, ayam..


cuba mix sayur dengan satu jenis sahaja.. penting sebab nak tau samada baby allergic ke tak.. ni en zubir yang pesan kat aku sebab aku kan eksaited lebih nak tambah carrot n brokoli sekaligus.. haha.. pastu aku feeling2 nak beli ikan tenggiri untuk hadeef.. amboi nak.. omak n bapak nak makan ikan tenggiri pun kedekut tau untuk perut sendiri..


mula2 aku feeling yang hadeef adelah seorang baby yang suke makan macam baby lain.. tapi hampeh.. setakat ni bubur yang aku buat tak pernah habis.. tong sampah je yang habiskan.. mang mula2 buat bubur kosong je.. aku buat bubur segenggam beras je pun, pastu blend.. setiap kali bagi hadeef makan, hanya amik 2 sudu besar n suap sikit2.. tapi 2 sudu besar pun tak pernah habis..


sebab aku dah fed up, tak cukup tempoh seminggu pun, aku dah mix dengan carrot.. alhamdulillah, nampak dia selera sikit.. haiiiyyyaaa.. high demand sungguh la anak aku sorang ni.. padahal bubur kosong tu dah campur dengan EBM.. kiranya dah rase manis2 susu dah, tapi reject.. bile dah campur carrot, aku tak campur dah EBM dalam bubur, tapi aku selang seli kan suap bubur+carrot dan EBM.. kira EBM tu ala2 air masak la..


nampak oke sikit la.. tapi tak banyak sangat pun makan.. atau pun mak hadeef yang high expectation kot..sih~~~




3 Comments:

Zach's Momma said...

Semangat la mummy hadeef tulis entry harini.. Takper, ramai ja yg suka baca :).
btw, akak rasa mmg mula2 skit jer baby makan kot. Sbb zach pun camtu. Lps 2 mgu camtu baru mcm bersemangat skit dia mamam.

incik said...

it's okey akak..chaiyoook!
yang penting...jangan putus asa..=)

Nadiah Suhaidi said...

Aniem, Kak Nad bace baby mkn 1 sudu besar je. Hehe Kak Nad pun tgh belajar pasal solid food utk baby je ni! Ganbatte!! :D

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online