:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Saturday, October 2, 2010

Episod Berpantang Ai

Dulu punye berlagak yg berpantang adalah sangat besh dan perlu berdisiplin supaya badan kembali pada yang asal, sehat dan kuat.. maksud 'dulu' tu adalah sebelum aku kawen lagi.. keke.. punye la semat dalam hati, makan ikan bakar 44 hari pun tak kesah sebab ikan bakar kunyit adalah sangat sedap.. haha.. dah kau makan sekali je itupun curi2 yg kakak punye, memang la sedap.. cuba telan ikan bakar tu selama 44 hari, muntah tak??


Sekarang.. aku ulang sekarang adalah sangat jemu n bosan tapi belum tahap muntah lagi.. dan semalam kira menu paling besh la dalam dunia pantang aku sebab mak bagi makan ikan goreng.. keke.. dapat makan ikan goreng pun dah melompat2..


Bermula dengan hari pertama, ikan bakar+sayur sawi+lobak putih+nasi+air akar kayu sehinggalah sekarang.. see, sangat gigih aku telan menu yg sama hari2.. tapi dan tapi, jangan lah respek sangat kat aku sebab aku punye adegan curi2 makan kat blakang mak adalah sangat dasyat.. rupenye macam pencuri nak gi rompak bank.. kah kah kah.. tableh tahan woooo.. pernah satu hari, makan nasi minyak lauk daging.. malam tu Hadeef meragam teruk sebab panas kot tubuh dia.. sian.. lepas tu dah taubat dah tanak makan mengarut2..


Dinasihatkan jangan beranak sebelum raye.. sebab sangat menguji nafsu makan.. nasi minyak, rendang, ketupat, nasi beriani, nasi dagang, soto, lontong, mee rebus dan segala bagai adek beradik juadah raya adalah sangat sedap pada pandangan mata.. eh, adek beradik aku sangat berdosalah dengan aku sebab makan depan aku tanpa rase bersalah.. mak aku siap telan ABC depan aku.. memang kecik hati lah.. dah la ABC peberet aku..


Walau bagaimana pun, malam sebelum raye aku dah balun berketul2 ayam Kenny Rogers.. haha.. kakak aku cakap, ayam Kenny Rogers dia panggang, so kire orang berpantang bole makan.. kalu ikutkan mak aku, nehi he.. mane boleh makan selain ikan bakar kunyit pekat tu.. sejak balik berpantang di kampung la mak aku kire sangat strict la bagi makan kat aku.. tensen2.. sampai nangis2 pikirkan sanggup ke telan ikan bakar kunyit pekat tu sampai hari ke 40..


Nasib lah ramai yang back-up.. sorang mak sedara aku ni cakap kat mak aku, bagi je makan sikit2 sebab nanti anak kedua dah takleh makan.. jiran2 yg datang pun cakap anak first orang tak pantang sangat.. jadi mak aku akur dalam terpaksa je la sebabnya bile tengok makanan selain ikan bakar, mesti aku tanye, ni boleh makan? gitu la sambil2 buat muka kesian n kebulur sangat nak makan.. keke..


Tu bab makan.. memang nafsu makan tahap dewa betul.. ohhh~~ lupa nak mention kat sini.. ai berpantang jangan harap makan nasi satu senduk atau satu mangkuk kecik, tapi nasi milik aku adalah satu pinggan besar okeh.. penuh berbukit2 siap tambah lagi.. lagi dasyat aku makan nasi compared mase peknen kot.. keke.. air masak plak aku minum bergelen2 semata2 nak bagi susu banyak.. sesetengah orang tua tak bagi minum air masak banyak, tapi mak aku kasi je.. kesimpulannya, check up Hadeef sebulan aku nak timbang.. sila trime hakikat kalu ianya diluar jangkaan.. ^_~


Kalau bab berurut, aku berurut 3 hari je.. tu pun berurut start hari ke7 beranak.. yelah, duk kuantan ni aku tak tau punca nak bedal tukang urut kat mana.. jadi, balik kampung baru stat berurut.. senanya, abang tak berapa nak bagi pun urut peranakan.. orang tua2 dulu ingat lepas bersalin, peranakan jadi jatuh.. padahal tak pun.. tak perlu usik pun nanti lagi rosak dia punye muscle2... betul eh abang?? tapi sebab dah adat orang tua2, jadi aku jadi mak sanggup je la..


Sama jugak dengan cik bre*st.. tak perlu urut pun untuk kuarkan susu.. stimulate dari baby tu penting..makin hari susu makin bertambah ikut umur baby.. lagi urut, lagi boleh rosakkan tisu2.. jadi bahagian aku, tukang urut nak urut kat situ aku dah warning awal2 cakap tak yah, susu dah ada.. bukan berlagak, tapi jaga kesihatan..


Bab bertungku aku malas senanya.. sebab sangat malas yang hamat nak pegang mende bulat berat tu letak2 atas tubuh.. pastu golek2.. tapi sebab mak aku yang sangat tekun sediakan tungku yang sudah dipanaskan, jadi aku rela je la golek2 mende tu atas tubuh..tapi senanya, bes sebab rase tubuh segar bugar gitu..


Bab pakai barut n berstokin.. ai sangat gigih berbarut perut n berstokin sehingga ke hari ni.. ni semata2 warning suam suam kuku mak aku hari tu.. suatu hari tu, lepas abang balik kuantan, aku memang tak pakai barut sebab sangat malas nak sapu minyak panas Nonaroguy tu.. kalau abang ada, dia yang sapu n ikat barut kat perut.. lepas rahsia tak pakai barut bocor n sudah kepengetahuan mak, dia apa lagi cakap, "adik tak sayang tubuh la tu.. tak pakai barut.."


Bila mak cakap 'tak sayang tubuh', terus aku pikir abang kawen 2.. kah kah kah.. gila ah aku punye pikiran maju ke depan.. sejak kejadian tu, memang tak tinggallah barut di perut.. siyes sangat bes sebab rase kemas je kat perut.. aci tak pasang azam gi sekolah pun nak pakai barut gak?? aci?? haha.. stokin memang aku selalu pakai sebab tanak bagi kaki rase sejuk.. jenis aku, kaki sejuk je nak terkencing.. nk ke kau masuk jamban banyak kali, dah la luka jahit tak baik lagi.. pobia..


Apa, param? pilis? mende alah tu memang tiada dalam kamus hidup aku.. sebab tu aku boleh katakan berpantang ni kire bes la jugak.. tak de pobia macam kak zaza.. kekeke..


Geget kang kaki ni.. geram..


9 Comments:

aSmiDar said...

woo..bnyk bes berpantang time sblom raya..haha..
tapi tak baik tau curi makan nsi minyak ngn daging..
eda dulu curi k ef c xpe...hehehe

CINTAsebenarcinta said...

Selamat berpantang haniem...hee :)

[Zaza Azlan] said...

haha ngeng la aniem. tak best langsung berpantang tau. takleh nak jalan sana sini. akak punya cabaran pulak, mak dengan mak metua asyik kata tak payah pantang T_T pagi2 masakkan nasik goreng, tengahari buatkan masak lemak cili api. cis2. kang melawan kang derhaka pulak. tapi akak cuit2 je la haha

incik said...

huhu..akak ni kelakarlah..akak..mak pnh ckp..dl2 ms beranak..nenek pantang sungguh mak..tp..pantang byk kebaikan..nnt kite dah tua2..br terasa benefit pantang tu..
eceh..gaye ila ckp ni mcm dah beranak..haha..xpe2..share ape yg mak ckp..
so..kuatkn smgt tau!

ANIEMZ said...

to asmidar:

tableh tahan.. sane sini nasi minyak.. mujur makan nasi minyak je, kang bedal air gas baru tau.. =)

ANIEMZ said...

to CINTAsebenarcinta:

hehe.. kak dila, anim dh nak abes pantang dh pun..

ANIEMZ said...

to ZazaAzlan:

kalu gitu, next baby kite tukar mak la.. kekeke.. wah, kalu mak anim cam mak n mak mentua akak, memang confirm berat takkan turun la..

ANIEMZ said...

to incik:

hehe.. betul.. kalau pantang betul2 mase muda, tua nanti tiada masalah..tapi tu la, nak consisten nak betul2 pantang tu susah.. dugaan besar tau

miss jue said...

setuju dengan incik... ibu jue selalu ckp macam tu. kalau tgk oragn dlm pantang tak berapa nak pantang, ada je dia nk komen. kalau komen dpn orang tu tak pe gak. ni komen dpn jue, jue dgr je laaa... hehehe...

jgn tak pantang tau, tkt nanti dah berumur ada mslh lain. opah2 la cakap macam tu.

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online