:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Thursday, July 22, 2010

Sekarang Dah Conquer!


Sape lagi kalau bukan si kecik bam bam ni kan.. dulu aku perasan, dia suke duk sebelah kanan mase dia kecik2 dulu [eh, macam dh besar sgt je kan!].. pastu, kalau aku baring, jadi senget benget perut aku.. perut besar sebelah kanan.. bile ditekan2, sebelah kanan macam padat, sebelah kiri kalau tekan dgn jari siap blh masuk dalam lagi.. nampak sangat ruang sebelah kiri kosong.. eh, paham ke aku bebel ape ni??

Sekarang, budak kecik bam bam ni dah mula conquer semua tempat.. penuh+padat perut aku.. mak dia cute je, jadi sangatlah rase padat n tegang perut ala2 belon yg kalau ditiup jadi besar tahap giga.. haha.. trauma tengok perut sendiri jadi besar camtu.. oke.. dengan bangganya, stretch mark tanpa segan silu mula muncul.. macam aku cakap tadi, dulu stretch mark sebelah kanan je, sekarang sebelah kiri pun dah mula ada.. jadi ape function Bio oil?? tak jadi pun aku pakai mende alah tu.. bazir duit je ^_~

Jadi, bile strech mark pun dah timbul, aku stop la guna bio oil.. guna pun tak jadi, baik RM 33 tu aku wat beli KFC.. heh! sekarang, kalau aku nak tunduk bawah amik barang, jangan harap successful.. =D .. rase se'eh gile.. kalau lepas makan tibe2 aku tunduk nak amik barang jatuh, mau makan yg masuk tadi kuar balik.. keadaan2 seperti ni sangat memerlukan abang.. kadang2 saje je wat ngada-ngada.. ampun bang!

Bila abang palpate perut aku, abang cakap kepala baby dah banyak masuk dalam ruang.. aku ni sedikit sengal tanye abang, "ruang ape?" .. lalu, en zubir bagi explanation macam aku dalam kuliah medic.. taip birth canal kat laptop, macam2 rupe gambo yg kuar.. lalu, diterangkan lagi dan lagi dan lagi sampai aku pening.. haha.. abang cakap, kalau kepala baby dah masuk half dalam ruang, memang dia takkan pusing naik atas lagi.. alhamdulillah, lega dengar.. baby jangan pusing lagi tau.. awak dah besar..

+ nampak tak 1 ruang tu.. ruang tu la kepala baby akan masuk sikit2.. +



+ macam ni la.. kalau dah masuk banyak camni, insya ALLAH, baby takkan pusing ke atas lagi +


+ gambar ni en zubir explain macam aku duduk dalam dewan kuliah.. siap buat gaya lagi camne nak tarik baby kuar.. oh laki aku.. dah la bising2 waktu malam, ape la jiran aku cakap nanti.. haha.. +

Esok, aku ade appointment lagi dengan Dr. Shoba.. esok scan lagi.. suke.. suke.. tak sabar nak nengok baby.. dah berapa berat awak eh.. harap2 awak sehat je.. dan esok balik kampung.. cuma sekarang, aku jadi pening.. mak suh gi berurut, abang tak bagi.. sebab biasanya bidan ni akan 'angkat' balik baby yg dah turun.. lebih2 lagi aku baru 8 bulan.. tp dalam medical, memang first of pregnancy, baby cepat turun bawah.. camno? camno? antara mak n suami..waa... pening2..


6 Comments:

Dina Zakaria said...

salam aniemz...

maknanyer yang kita sakit kat V sebab kepala baby dh masuk n tekan area tu ey??

^m@habb@h ini^ said...

slm kak aniem..
saya pon ada berurut waktu 8 bulan dulu..cz bidan ckp nak anak sulung kn abg longgar sikit urat2 yg tegang supaya mudah bersalin..n..betol..die nampak kepala baby turun bwh die angkat bg naik.. skg sy dah 38 weeks dan kepala baby still x masuk rongga pelvik..sy sgt2lah risau cz doc sume ckp baby sulung patut turun awal..kalau kepala baby still x turun hujung minggu nanti..risiko for operate tinggi..sgtlah takoot.. jd, rasanya kak baik x yah urut kot..sy nyesal urut aritu..tp mak pesan skg banyak2 berdoa je..=(

Mami Hadeef said...

aniem to deena awanis:

wsalam.. a'ah.. baby dah masuk kat ruang tu n jadi menekan la.. sebab tu kite rase sakit je.. anak first memang cepat masuk.. kalau anak kedua n seterusnya, pecah air ketuban baru baby masuk dalam ruang tu..

aniem to mahabbah ini:

wsalam.. ape yg awak alami, akak pun alami.. baby dah naik atas balik.. dah keluar dari ruang pelvik dh.. sedih sgt2 rase.. bile baba dia palpate, memang rase penuh kepala dia, maknanya dia naik atas balik.. perut akak pun bulat mcam biasa dah.. dulu, before beurut, memang nampak perut turun bawah..

awak tak pe, tak GDM kan?? akak ni, 40 weeks, kalau baby tak engaged lagi, nampak gayanya operate la.. nauzubillah.. tak nak sangat bedah..

Aishah Rahim said...

Aniemz, untung awak sebab suami awak memang bakal doktor. Jadi tak risau pape pon kan?

Anyway, saya nak tanya, GDM tu apa ye?

Lagi satu, pada 16 Julai, saya check up, doktor kata baby head dah 4/5 engage.

Pastu, 21 Julai saya warded, doktor check perut lagi dia kata dah 3/5.

Dia makin keluar ke ape tu ye?

Mami Hadeef said...

aniem to aishah rahim:

saya slalu baca blog akak.. suke baca blog ibu2 yg peknen ni.. GDM tu gestational diabetes mellitus.. kencing manis mase mengandung.. lepas bersalin, dh tak der la kencing manis ni.. GDM ni kene sebab hormon.. n yg ade history kencing manis dalam keluarga high chance nak kene GDM mase peknen ni like me la.. ayah anim kencing manis, so anim kene gak la..

yang pasal baby engaged tu, akak cek dgn Dr yg sama ke lain? baby head engaged ni tengok pada Dr yg palpate jugak.. lain Dr, lain resultnya.. dia tak measuring tape pun yg dpt measure baby head engaged dh berapa..

sama jugak mase kite nak bersalin nanti.. nanti bile buat VE (viginal examination=seluk), lain Dr, lain result.. ade tgn Dr besar, ade tgn Dr kecik.. so, tak pelik la nanti kalau admit dah 2 cm, tibe2 esok Dr lain yg wat VE cakap 1 cm.. hihi.. mende subjektif kak, yg bukan ade alat, jadi tak accurate sgt la..

p/s: panjg beno bg penerangan.. harap membantu.. =)

Aishah Rahim said...

Heeee. Thanks Aniemz. Penerangan Anim betul-betul membantu.

Akak pelik jugak kenapa dari 4/5 tiba-tiba pergi 3/5. Kepala baby keluar balik ke hape kan. Hehehehe.

Orang tak paham memang macam gini.

Anyway, selamat untuk Anim ye. Akak doakan semuanya selamat. :)

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online