:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Wednesday, July 28, 2010

Antara Mak dan Suami

Hari tu aku pernah gitau kan yg aku rase sangat serba salah nak mengurut.. hujah abang, baby dah masuk dalam rongga pelvik tu, so dah comey lote dia duduk situ.. biar kan aje.. lagi2 anak pertama, memang cepat baby turun bawah.. selain dari tu, abang cakap banyak kes kat spital yg sebab berurut la jadi placental abruption, tali pusat terbelit, baby berpusing kepala naik atas n etc.. jadi, aku setuju dengan hujah abang lagi2 dia lebih tau dari aku..

Balik kampung, mak aku suh pergi berurut.. hujah mak pulak, mengandung anak sulung, jadi kalau berurut, perut jadi longgar.. pastu, bagi bidan rasa kedudukan baby oke ke tak.. bagi bidan angkat sebab baru 8 bulan, perut macam dah ke bawah.. aku macam???? pening oke.. pening.. sebab nak jaga hati mak, abang cakap pergi la berurut, tapi jangan bagi bidan tu angkat perut... urut peha, betis, belakang tubuh tak pe.. aku pun oke je sebab abang pun dah izinkan..

Tiba hari pergi berurut, aku rase macam tak sedap hati.. takkan nak warning kat bidan jangan pegang perut.. dia sape, aku sape.. melawan tokey yang dh jadi bidan untuk beribu2 ibu bersalin.. opkos la nanti dia cakap, aku ni tak tau ape2.. mengandung sulung la katakan..

Mase dia pegang perut aku, kuat sangat dia tekan.. aku tau dia cari kepala baby.. since dia dah jumpa, sangat kuat dia pegang kepala baby.. aku terus rase tak sedap hati.. terus rase nak jerit panggil abang.. waaaaaa... lepas berurut, kitaorang pegi bandar KT untuk cari barang.. jadi, abang tak sempat nak tengok keadaan baby berubah ke tak.. balik dari bandar KT, kitorang excident...

Malam tu, abang palpate perut aku.. n yes, kepala baby dah 'keluar' dari ruang pelvik tu.. kepala dia still kat bawah, cuma tak masuk ruang macam sebelum2 ni.. aku rase sebak sangat mase tu.. rase macam bersalah.. 'perlu ke aku kacau baby yg dh selesa camtu??' .. tambah2 bile abang cakap, 'kesian kat baby, kepala kene angkat..mesti dia rase sakit sebab kene pegang kuat tadi..'

1 malam tu aku runsing fikir, macam mana kalau baby lambat engaged.. aku pun dah 34 minggu lebih, hanya tinggal 5 minggu lebeh je lagi utk deliver.. if dah sampai 40 minggu, baby lambat turun macam sebelum2 ni, nampak gayanya operate la aku sebab aku GDM.. not allow to post date.. sangat mengcengkam jiwa dan perasaan weh.. alahai..

Setiap hari aku n abang pujuk baby.. tapi tadi, aku nampak perut dh turun sikit berbanding dengan selepas mengurut hari tu.. mase lepas mengurut hari tu, nampak perut aku bulat je sebab kedudukan baby sedikit di atas.. to baby, jangan wat mama runsing ye sayang.. cepat2 tau turun bawah macam hari tu.. mama tau baby selesa duduk macam hari tu.. dan mama mintak maaf sebab mama pegi jugak berurut.. sayang baby sangat2 tau.. lagi 5 minggu lebih kite jumpe sayang..



2 Comments:

Anonymous said...

best pulak baca blog awk ni...best kan pregnant...baby belum kluar lagi dari perut...kita dah sayang dia mcm nak rak..apetah lagi dah kluar kelak..berilah baby yang terbaik kay..tak sume org diberi peluang mengandung dan menyusukan anak

Mami Hadeef said...

aniem to cery:

hihi.. yela.. semua ibu n bapa camtu kan.. sayangkan anak tu sebelum dia lahir lagi.. kalau la sayang itu sesuatu yg blh diukur n direkod, mau saje nak rekodkan supaya besar kelak dia tau betapa mak bapak dia sayngkan dia.. supaya tak der la dia nak wat mende yg pelik2 blakang mak bapak dia..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online