:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Monday, April 19, 2010

Berkongsi Rasa..

Ni sebenarnya permintaan dari miss jue yg nak aku ceritakan pengalaman baby tendang2.. hihihi.. dah lama nak tulis tentang pengalaman ni, tapi tak jadi2 nak tulis sehingga lah aku dapat tau dari Doctor makna sebenar 'tendang2' tu.. haha.. kan tulis2, takut salah plak..

Memang sejak baby 16 weeks lagi, aku asek tanye abang je, bile baby nak tendang2 ni.. abang pun gitau, untuk first pregnancy, paling awal pun dapat rase adalah bermula dengan usia baby 18 weeks.. Doctor akan bagi mase 18 weeks-20 weeks untuk ibu merasai pergerakan baby.. if not, something wrong happen la kan.. sehingga masuk umur baby 19 weeks, aku lum lagi rase baby tendang2..

Hati memang dah berdebar2.. tambah2 plak, last scan sejak umur baby 13 weeks 3 days ritu n monthly check-up hanya di klinik desa IM sahaja.. sehingga 2 minggu lepas, mase monthly check-up (umur baby 18 weeks), nurse tanye rase baby gerak tak? aku mase tu teragak2 nak jawab sebab aku tak tau maksud baby gerak tu camne... yang aku fikirkan, baby gerak adalah bile si ibu merasai tendangan kakinya..

Sehingga suatu hari aku demam dan ke klinik kesihatan kuantan (seperti yg diceritakan dalam entri sebelumnya).. bile Doc tanye, rase baby gerak tak? aku pun ringan mulut tanye Doctor balik.. "Doctor, sebenarnya saya tak tau maksud baby gerak tu camne.. rase kaki dia tendang ke? kalu kaki baby tendang2, macam tak der pun.." Doctor just gelak je.. aku pulak malu pada diri sendiri.. aku tanye sebab sememangnya aku tak tau pun..

Doctor jawab, " tak der la rase kaki dia tendang.. cuma kadang2 perut awak mengeras tibe2, it's means baby awak tu bergerak.. ade movement di situ.. kalu awak baring, tibe2 mcm 'floating' kt bahagian perut, dia sedang gerak2 la.. kalu nak rase betul2 dia tendang ke, tumbuk ke, tu lambat lagi sebab sekarang baby kecik lagi kan.. space dalam perut masih besar utk dia n dia masih terasa 'bebas'.. kadang2 rase denyut2, tu dia gerak la cuma kite tak tau pergerakan tu, dia ngah tendang atau menyiku tangan dia"

Bile Doctor cakap camtu, baru aku paham.. aku terus mengiyakan, memang aku selalu rase macam tu.. kadang2 denyut tu pun sakit wooooo.... walaupun perut orang mengandung ni memang keras, tapi kadang2 dia mengeras n nampak terbonjol sikit, rupenye di situ dah ade movement baby... dan sampai kat rumah, aku termenung jap mengingatkan sesuatu.. kalau lah apa yg Doctor cakap tu adalah movement daripada baby, maknanya start weeks 17 lagi aku dah rase.. cuma tak sekerap sekarang.. alhamdulillah..

Movement yg dimaksudkan tu mungkin dia tendang, dia tumbuk, atau siku dia [bunyi baby macam ganas je dalam perut], cume untuk sementara dia kecik ni, si ibu hanya rase ade movement je.. start dari hari tu, aku tertunggu2 bile perut aku nak mengeras tibe2 ni.. haha.. bile dah rase, sibuk panggil abang suh rase bersama.. dan kami akan letak tangan sama2 kat perut tu sehingga dia kembali pada keadaan biasa [keras biasa]

Aku ingatkan, aku je yang tak tau maksud movement baby tu camne.. rupenye, bile sembang dengan kak lin tadi kat sekolah, aku tanye kak lin, dah rase baby gerak ke? .. kak lin tanye aku, anim dah rase ke, kak lin tak der pun.. sebenarnya, EDD aku dengan kak lin lebih kurang sama.. aku punye 8/9/10 n kak lin punye 9/9/10.. nampak sedikit cuak mukanya tadi.. n aku jelaskan camne rase movement tu..

Bila kak lin dah tau, baru nampak muke dia lega n cakap, "yg perut mengeras tu memang ade anim.. kak lin ingatkan bile orang cakap baby gerak tu maksud nya baby tendang.." aku gelak je.. dalam hati, rupenye aku pun sama je dgn kak lin... biasa la, first pregnancy, no experinece before, so memang agak tergapai2 la mencari ilmu2 tentang kehamilan ni.. bile ingat balik, rupenye ramai jugak kenalan aku yang hampir sama EDD.. kak mawaddah (kawan blog), akmal (kawan sekolah rendah), kak lin (cg sekolah), kakak kawan aku..


p/s: balik kampung baru ni, aku tanye mak aku.. mak aku cakap, 6 bulan dah boleh rase baby tendang2.. ohhh~~ tak sabarnya.. lagi tak sabar nak tau jantina.. tapi cam boy je gayanya.. ^_~

p/s 2: lain orang lain experience kan.. tapi mungkin experience lebih kurang sama je.. betul tak?? untuk ibu yang mengandung kali kedua n seterusnya, mereka dah boleh rase movement baby sejak 16 weeks lagi..




3 Comments:

Ameena Muktar said...

salam....
lama tak mengomen kat blog akak. huhuhu....busy, final sem. hanya dapat baca je......

akak, bila nak letak pic akak pregnant. tak sabar neh, tembam tak? hehehe

Unknown said...

oooo... baru tau maksud sbnr bb tendang2 tu... hehehe... ilmu gak ni. utk masa dpn ;p
nti share la lagi ilmu2 yg bermanfaat ek?? walupun masaku nth bila =(

Mami Hadeef said...

aniem to mies:

wsalam.. hihi.. akak faham.. skrang kan ngah exam kan.. oke.. wat yg terbaik eh.. gud lak utk exam awak..

p/s: nanti akak upload gambar akak peknen.. wat mase ni tak pernah amik pun lagi gambr time peknen ni.. hihi..

aniem to miss jue:

hihi.. tu la.. anim pun dulu2 pening sampai terpikir2 kenapa tak rase pun kaki tendang2.. rupenye, tak semestinya kite rase kaki, bile dah rase perut keras lain dari lain, tu dah ade movement.. nanti tibe la mase jue.. =)

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online