:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, April 18, 2010

3 Klinik, 2 Cucuk..

Bunyi dia macam satu pakej perlancongan 3 hari 2 malam kan?? haha.. seolah2 aku telah memilih satu destinasi yang sangat indah untuk dilawati selama 3 hari 2 malam.. ohhh~~ sudah mengarut.. cite ni berlaku minggu lepas.. tapi aku baru nak apdet.. sejak akhir2 ni pun aku perasaan, blog ni dah tak 'galak' dengan entri2 baru.. sibuk praktikal.. alasan ^_~ [tunggu lusa, lepas aku kene observe utk kali terakhir, blog ini akan jadi hiperaktif ]

p/s: semua cerita di bawah berlaku pada hari Khamis ( 15/4/10)

Klinik Desa Indera Mahkota

Sebenarnya, aku dah pernah cite kan pasal lebihan naik berat badan.. bukan saja nurse2 yang bimbang, tapi abang juge.. abang siap warning, jangan lepas bersalin tak turun balik dah la.. ada nada resah gelisah dia takut bini jadi besar macam tong gas.. [rendah+gemuk = bini siapa??]

Klinik pertama adalah klinik Indera Mahkota.. time nak naik penimbang tu, punye la cuak.. aku siap sengih2 dekat abang mengharapkan biar jarum penimbang tu tak gerak banyak sangat.. haha.. kalau lah aku ade alat ajaib macam Doremon, eh aku nak pinjam tau!! nurse pun terus sound aku, 'nape, takut berat naik banyak ke?' .. aku sengih siput je.. tengok2, berat statik.. uhhhh~~ legaaaaaa... memang la aku takut berat naik lagi sebab dorang bagi aku mase seminggu je utk turunkan berat atau statik.. so, bile dah statik 51 kg, oke la..

Masuk bilik 1, nurse lain cakap, 'kenapa berat awak statik ni? diet ke?' .. ohhh~~~ aku sudah pening2.. mane satu betul ni.. adehhhh.... blood pressure oke = 110/70 .. Hb = 11.8 .. then, nurse tu pun cakap, kite cucuk sekali hari ni.. anti-tetanus [tak tau ejaan betul ke tak].. ohhhh~~~ aku sudah membayangkan sakit-sakit-gigit-semut.. haha.. aku tanye nurse, nak cucuk sebelah mana, nurse cakap, ikut awak la..

Aku yang agak2 blur neh, bagi la tangan kanan.. padahal dah tau, tangan kanan yg banyak buat kerja dari tangan kiri.. kesimpulannya, tangan ni amat lenguh dan sakit bile diangkat.. kesimpulan lagi, hari Jumaat, aku terpaksa mintak Kak Maz ganti aku ngajar Sains kelas 2 Gigih.. ngehhh~~~

Klinik Kesihatan Ibu & Anak Jalan Gambut

Tempat kedua aku dan abang gi kat klinik ibu & anak jalan gambut.. sebenarnya, sebelum ke sini, aku dah gi klinik UIA.. tujuan asal, nak scan baby je.. huhu.. ni kes jimat oke.. tapi klinik UIA tutup awal sebab Dr ada meeting, so tak dapek la nak nolong.. tujuan nak scan pun bukan saje2, ade sebabnya..

2 hari dah aku demam + batuk2.. aku gi Klinik Kesihatan Kuantan pada hari Rabu.. Doc nak buat FBC (full blood counting), tapi sebab dah lewat, dia mintak aku datang pada hari Khamis.. sebelum datang keesokannya tu, dia mintak aku scan dulu tengok baby oke ke tak sebab aku ngadu baby tak gerak.. hajatnya pada malam tu, nak gi Al-Farabi, tapi fikir kosnya, cancel...[baby, mama&baba bukan kedekut tau! jimat].. lagi 1 sebab cancel nak gi Al-Farabi, baby dah start gerak.. ish~~ manja lebih ni dengan mama & baba.. saje buat kitaorang riso..

Jadi, pada hari Khamis, sebelum gi Klinik Kesihatan Kuantan untuk wat FBC tu, kami gi la scan dulu.. padahal, kalu ikutkan, tak payah scan dah sebab baby dah gerak sempurna, tapi sebab gatal nak jumpe baby, aku n abang pun usaha jugak cari klinik utk scan.. Doc sangat baik oke.. bile Doctor scan, waahhhh~~ sangat excited jumpe baby.. Doc tengok jantung, oke.. ukur segala bagai, dan ALHAMDULILLAH, perkembangan baby ikut umur kandungan.. Syukur ya-ALLAH..

Cume 1 ayat Doctor yang buat aku gelak, "baby awak tengah sujud ni.." ohhh~~ bagus sayang mama baba ni.. kecik2 dah pandai sembahyang.. ~_~ .. buat mase ni kedudukan baby (songsang).. tapi tak pe, ade banyak mase lagi utk dia berubah kedudukan sebab dia pun kecik lagi.. bebas lagi nak gerak2 camne.. weight baby lebih kurang 330 g.. oke la kot.. bile Doctor nak tengok jantina, baby kepit kaki.. so, tak dapat nak tengok boy ke girl.. overall, baby n mama dia sehat.. alhamdulillah..

Klinik Kesihatan Kuantan..

Klinik ni hari Rabu dah pegi, hari Khamis pegi lagi.. pegi hari Khamis untuk buat FBC seperti yg diceritakan di atas.. Doctor pun sangat baik.. dia siap sembang2 dengan abang pasal Prof Hamizah (lecturer abang) .. result FBC pun oke, cuma WBC ( white blood cell) naik sikit dari biasa.. sebelum kami keluar, Doctor cakap kat abang suh abang request dengan Prof Hamizah nak buat 3D scan untuk tengok baby lebih jelas, abang pun sengih2 je..

Abang cakap kat aku, kalau nak buat 3D pun nanti lepas habis praktikal la.. baby dah besar sikit n jantina pun dah boleh nampak kot.. cuma 1 je la, nak request dengan Prof Hamizah boleh, cuma tatau Prof tu masih ingat abang lagi ke tak sebab abang pun dah lepas posting OnG.. lain la kalu sekarang ni abang posting OnG, boleh jugak nak tebalkan muka.. tapi kalu tak request dengan Prof Hamizah pun, memang kami akan usaha jugak nak wat 3D scan walaupun mahal [baba cakap, kumpul duit awal2 nak wat 3D scan..haha] =D

**************************************************

Lepas gi 3 klinik, kami terus gi JHC untuk tengok result exam abang.. tahap cuak abang bese2 je berbanding dengan posting Internal Medicine tu yang jauh lebih cuak.. dan resultnya, ALHAMDULILLAH, abang lulus.. walaupun tak distinction, nah amik warming kiss dari aling!!! ayat abang seperti biasa, kalau la abang study awal2 OnG ni, mesti dah dapat distinction sebab OnG paling senang.. aku cakap kat abang, nanti lepas exam Peads, tolong jangan ulang ayat ni lagi sebab ketiga-tiga posting abang akan cakap mende yang sama *_*


5 Comments:

incik said...

salam..kak..tringinnye nak tgk 'gambar'baby akak..hehe

Mami Hadeef said...

aniem to ila:

wsalam.. hihi.. akak sendiri pun tak der dalam simpanan pun gmbr2 baby mase scan.. yg bese org upload dalam blog tu, dorang follow up kt klinik swasta.. klinik swasta memang boleh request nak print gmbr scan baby.. kalu klinik govern ni, rasenye blh jugak request, tp kalu dia tak bagi, kite plak yg malu.. hihi..

nanti la, akak pun nak try scan kat klinik UIA.. insya ALLAH, doctor bagi kot nak print gmbr scan sebab doctor situ sporting tmbh2 dia dah kenal dgn asben akak..

akak pun teringin nak simpan gmbr scan baby.. kalu rindu boleh tengok.. lagi 1, memang angan2 akak pun nak buat satu album utk dia, first2 gmbr adalah gmbr mase dia dalam perut.. hihi..so, nak tak nak, akak memang nak usaha jugak dpt gmbr baby mse scan.. hihi

incik said...

aah kak..buat album utk die dari sekarang lg..seronoknye...nnt boleh tgk development die stiap kali go thru gmbr2 die nanti2..huhu..
xpe kak..skrg ni..rindu2 pun...'dkt' je dgn akak,akak boleh 'belai' die..'cakap' dgn die...pastu btau die..ila x sbr nk jumpe die nnt..huhu..

Mami Hadeef said...

hihi.. yela.. akak dah berangan sebelum kawen lagi.. if peknen, akak nak buat album anak sejak dari dalam kandungan lagi.. nanti dia boleh tengok la dia dlm perut camne.. nanti bulan depan insya ALLAH, nak scan utk tau jantina.. susah la nak beli barang kalu tak tau jantina.. tapi agak2 mcm boy je.. tapi tak tau la.. tak kesah pun laki ke permpuan, asalkan sihat, dah syukur sgt2 dh..

FirJah said...

aniem :
kat kuantan berapa scan 3D??
kak jah wat kat kedah ritu rm60 ..
tak lama dah nak masuk 29 April..
Birthday aniem kan??

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online