:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Monday, July 19, 2010

Govern @ Private?

Lama rase tak apdet blog.. semua gara2 sebab ini.. nak tengok, sila klik.. nak skip, sila buat donno je.. punye la aku tekun mengadap 3 hari 3 malam.. senanya, aku upgrade sikit lagi senang orang nak cuci mata.. eh! cuci mata cuci jugak, sila la berkenan n grab 1.. haha.. tiada paksaan.. =P .. malam yg first aku start upgrade tu sampai tak tido.. ralit betui.. tengok jam kul 2am, kul 3am, kul 5am, last2 tunggu Subuh je la.. gigih kan aku.. lepas Subuh, terus pengsan sampai kul 1.. ^_~

Oke.. tutup cite hal tu..

Senanya, ramai jugak antara kawan2 aku satu UPSI dulu [eh, mcm dh lama je habis blaja =P] yg dah kawen n ramai jugak yg dh peknen.. tahniah la untuk korang yg cepat di'bunting' kan.. wakakaka.. alhamdulillah, rezeki ALLAH SWT kan.. anak la penawar suka n duka.. eh, dah tukar statement.. dulu suami la penawar suka dan duka.. oh abang~~~ abang pun super duper penawar suka n duka aling dari dulu, kini dan selamanya.. sila jangan jeles dengan baby ye.. baby tak rampas takhta abang di hati aling.. cewah :-)

Oke dah.. asal aku taip asek lari dari tajuk je ni.. ni la penangan kalau lama tak apdet blog.. dah lari lintang pukang segala skill2 yg ada.. mari kite mula dari sini.. hari tu kawan aku ade mesej;

"aniem nak bersalin kt goven ke private?"

Sah2 la jawapan aku mestilah goven.. kau tanye bini kepada bakal pegawai perubatan yg mesti bekerja dengan spital kerajaan ni, memang la dia akan menolak setolak2 nya hospital private.. bukan atas faktor duit, tapi atas faktor management.. kalau lah aku memang plan nak bersalin kt private, blh je simpan duwet start lewat period 4 hari dulu.. tapi dh memang tak plan, so, baik kite boros.. haha..

Oke.. mase en zubir posting bahagian OnG dulu, macam2 cite aku boleh dengar.. gerun2.. blh bikin jantung aku jadi terbalik.. eh, betul.. aku tak tipu la.. semua cite2 yang dari spital private di transfer ke spital govern.. kes sebab tak leh nak buat.. kesian untuk baby, kesian untuk mak dia jugak.. n tak kesian pun kat Doc spital private sebab bukan anak dia.. jadi, bile kes tak leh nak handle, senang2 dia angkut kau masuk ambulans n pegi govern.. sampai kat govern, doc2 kat govern yg pening kepala sebab nak handle kes separuh jalan..

Mungkin mereka yg pilih private ni ade alasan tersendiri.. duit awak, awak punye suke la kan.. tapi bile ade kawan kepada kawan aku yg bersalin sampai 8K kt private, mau nak gadai sebuah kancil.. bile aku dengar cite n tanye ape procedure yang Doc situ wat, aku cite balik kat en zubir, n en zubir cakap; 'kt govern pun ade', 'eh, procedure camtu tak yah pun..', 'ala, kalau terlebih, baby blh lemas' n bla bla bla lagi.. n kesimpulan yg en zubir wat; 'private ni dia ikut patient. Govern ikut Doc..' gitu la..

Bukan pasal bersalin je senanya, pasal mende lain pun ade.. kes kakak aku, dia sakit2 kat perut.. g la private kan.. dgn hanya amik sedikit sahaja history, Doc india ni terus cakap nak operate sebab kes appendik.. nasib nurse situ baik, dia gitau kakak aku tu senanya Doc india tu suke wat pembedahan suka2.. ko tengok... ko tengok.. at the end, pembedahan suka2 dia dapat duwet, patient kene berpantang tak leh makan ayam, tak leh makan telur sebab kes baru sudah operate..

Aku pun penah kene.. aku gi private, cakap sakit kepala.. doc terus nak scan kepala (MRI).. nasib aku hold dulu.. cakap kt Doc nak tanye ayah dulu camne.. tak kesah pun melayang RM700 tu, tapi sebab main2 scan kepala ni, aku takut jugak.. scan perut tengok baby je aku suke.. huahuahua.. dulu memang aku suke la gi private, dah kawen dengan en zubir, baru aku sokong govern 100%.. =D .. aku tak cakap semua private camtu, tapi ade jugak la..

Bagi aku, nak g private, pegi la.. tapi pastikan apa yang Doc suggest kat kite tu, kite tau ape mende alah tu.. tapi kalau duit banyak macam tokey balak, awak blh angguk je segala yg Doc suggest tu.. untuk kawan2 yg tengah peknen ni, nak plan bersalin kt private tu, teruskan la.. tapi, kaji betul2 segala procedure yg ada kat private.. fahamkan betul2 procedure ni perlu ke tak dalam situasi camni, yg mana perlu, yg mana tak payah.. jangan nanti, bile nak discharge, laki bini plak pengsan tengok bil.. tapi kalau spital tu jadi panel tempat awak kerja, tak pe la sebab company yg tanggung.. cucuk kiri, cucuk kanan, cucuk belakang, bil jadi 6K pun tak pe.. huhu



0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online