:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Tuesday, September 28, 2010

Hadeef Zafran Menjengah Dunia.. Part 3

ni memang betul2 jadi duploh episod nih.. banyak lagi yang nak cite, tapi tetibe macam malas plak nak taip.. heh! jalan cite bersalin aku nih panjang bebeno cik kiah oii.. tape2, aku akan taip gak.. kenangan tuh biar bile beso hadeef tau bukan senang nak keluarkan dia seketul ni.. huhu.. sila jangan bosan ye..

************************************

Macam2 complication yang berlaku.. first, cord round neck..senang cite, tali pusat terbelit.. second, meconium aspiration.. sebab dah berak dalam perut, so baby dah tertelan najis dia.. pastu, baby keluar pun tak nangis n dah biru.. Alhamdulillah, lepas tu dia dah nangis, tapi sekejap.. nangis sekejap n kemudian nampak macam sesak nafas..


Aku jadi bingung jap.. terus fikir, “selamat ke baby?” .. aku nampak muke abang pun memang terkejut gile.. sebab baby tak nangis kan.. tapi aksi abang cium dahi aku memang akan aku ingat forever lah.. hik hik hik.. kemudian, nurse mintak abang keluar dari labor room sebab doc dah nak jahit luke aku..


Ohh~~ ni adegan ngeri yang kedua yang akan aku ingat forever jugak.. sampai sekarang masih terbayang2 n rase ngilu doc jahit bawah.. masih terasa benang ditarik2.. sebijik macam aku jahit seluar abang yang labuh tuh.. bile doc tarik benang je, mesti terangkat2 punggung aku macam nak lari2 ayam pencen.. napa aku rase proses jahit nih wei??


Doc banyak kali pesan, jangan keraskan kaki, nanti lagi susah saye nak jahit.. bagi kerjasama.. camne aku nak bagi kerjasama, sakit la wei.. then, bile doc tengok aku tak tahan, baru cucuk bius.. lega.. baru tak rase dijahit2 macam kain.. proses jahit pun lama.. sebab aku vacuum, jadi luka memang banyak pun.. ohh~~ tak sangka baby dah keluar..


Mase doc (MO) jahit, ade sorang HO tolong.. mase tu memang hati aku tersentuh la.. Doc tu cakap kat HO, “cuba awak bayangkan kalau itu anak awak.. saya setiap kali sambut baby, saye akan bayangkan itu anak saya.. saya nak yang terbaik untuk dia..” .. doc tu masih bengang la dengan HO sebab tak gitau pasal moderate meconium tadi..


Tetiba aku nyampuk tanye Doc, “Doc anak saya hidup ke tak?” T_T soklan bodoh kan? Mane aku tak bagi soklan bodoh camtu sebab baby dah biru.. aku pun tak dengar dia nangis pun.. dah tak der adegan baby keluar, doc pun tanye, baby puan lelaki ke perempuan?? Atau adegan baby keluar dengan nangis2, dan abang klik2 amik gambar baby masih berdarah.. sangat sedih mase tu T_T..


MO tu memang terkejut dengar soklan bodoh aku.. terus dia cakap, “saya bukan nak dia hidup je, tapi sempurna semua.. “ tunggu proses jahit memang lama la.. nak tido tak lena sebab asek fikirkan baby baby baby.. tibe2 bile cek blood pressure, blood pressure tinggi plak.. 139.. adui2.. nape tetibe darah naik ni.. mungkin stress mase bersalin tadi kot sebab aku amat tertekan bile doc bagi mase untuk push.. asek tengok jam kt dinding je..


Upenye darah bersalin memang banyak kan.. sekali doc tekan perut aku, macam air paip keluar darah.. ngalir laju gile.. mujur dapat rase je, bukan tengok dengan mata sendiri.. kalau tak, pengsan! abang duk kat luar dah sibuk taip2 mesej n send pada semua orang.. ohh~~ walaupun masih rase saket bersalin, tapi aku nyempat lagi call kakak aku n gosip2 dgn dia pasal bersalin tadi.. hampeh tul..


Dekat kul 4 kot jahit baru siap.. aku dah lupa.. yg aku ingat, MO tadi tak solat zohor lagi.. kah kah kah.. yg tu je aku ingat sebab dia nak jahit cepat2 sambil mulut duk sebut tak solat lagi ni tak solat lagi.. jadi orang yg pakai white coat ni memang kene banyak berkorban.. nurse acap kali datang amik blood pressure aku.. tapi still menten 139/ berapa ntah.. lupe dh..


Akhirnya, dekat2 kul 6pm, aku dah nak ditransfer ke wad.. mase nak bangun duk atas wheel chair, aku request kat nurse mintak tolong tukar pad.. heh, bersalin ni memang kene tebalkan muka.. kau kangkang sane, kangkang sini depan orang.. nasib semua nurse2 n doc2 perempuan.. rase cam bersalin dekat pusat perubatan swasta plak =P


Aku cakap kat nurse, darah saye banyak la.. rase ngalir macam air paip.. haha.. hiperbola betul aku punye statement.. habis nurse2 dalam tu gelak..mase nurse nak tolak aku pegi wad, dorang suh aku pegang baju aku pakai tadi dgn baju baby.. sedih sgt mase tu T_T.. tak dapat nak sarungkan kat baby sebab baby dah kat NICU.. abang pun sayu je.. T_T


Nurse tolak aku masuk post natal wad lebeh kurang kul 6pm.. mak n ayah aku dah tunggu aku kat luar mase tu.. syahdu sangat rase bile kuar dari labor room tak leh dukung baby.. abang terus naik tingkat 6 pegi NICU tengok baby.. kang mase aku deliver bulan pose, so dekat2 kul 7pm, mak ayah aku terus balik umah aku n tinggallah abang dengan aku kat wad.. abang pun keluar jap gi buka pose n bungkus makanan kat aku..

Dekat kul 8 pm abang sampai.. macam bese, white coat adalah lesen besar utk masuk mase waktu bukan melawat.. aku cakap kt abang nak gi toilet.. abang amek wheel chair kat aku n tolak sampai toilet.. sampai depan toilet, "LELAKI TIDAK DIBENARKAN MASUK.." so, abang pun tinggal lah aku kat toilet n dia cakap nak gi tengok baby jap..

Aku jalan pelahan2 masuk toilet.. mase mula2 bangun dari wheel chair oke je.. lama sikit, kepala dah pening2.. pesal wei.. berpusing2 rase satu toilet... mangkuk toilet dh nampak kat siling dh.. haha.. aku pegang dinding kuat2, tapi last2 .... lu pikir la sendiri.. aku pitam weh.. tersembam muka kat lantai dengan kepala benjol sebab terhantuk kt dinding n hidung berdarah sebab tersembam ke lantai..

Pestime pitam, ohh~~ begitu rupenye.. aku celik mata terus rase cam bingung jap.. aku kat mane ni.. nasib la sedar2 kt toilet.. kalu celik mata tengok dh dalam tanah, azab2 tak sempai taubat.. terus jerit2 panggil nurse.. "tolong..tolong.." lagi2 aku buat aksi macam dalam filem.. nurse datang terus kelam kabut.. dekat 10 orang datang tolong aku.. terkejut dorang tengok aku sujud dalam toilet.. kah kah kah

Pastu tanye, mane suami awak.. aku pun poyo jawab, kan lelaki tak dibenarkan masuk.. haha.. dorang angkat aku, suh duk kat wheel chair n tolak ke katil.. mase tu, nurse2 semua dah bebel2 sambil gurau2, "blh plak Doc tinggal patient kat toilet sorang2.." pastu nurse tanye, dah makan lum.. aku jawab belum.. tak sedar rupenye aku tak makan langsung.. makan mase sahur je.. pastu pisang separuh mase lunch.. akibatnya, kau sujud dalam toilet puan anim oii..

Nurse amik nasi yg abang bungkus tu bagi kat aku.. bukak2, lauk ikan bakar dah betul, tapi nape ade sambal belacan?? terus dorang gelak2 kan abang.. pastu salah sorang dari mereka cakap, "ni lah kalau ibu bapa muda.." tengah2 aku makan, abang pun datang.. nurse2 kat katil aku dah pandang2 abang sambil2 bebel nape tinggal bini sorang2.. dan aku pun tunjuk lah hasil drama aku kat toilet tadi.. benjol seketul kat dahi.. ~~ bersambung..


p/s: untuk mengelakkan dari readers bosan baca, aku janji episod 4 adalah yg terakhir..



+ amik gambar dengan hp cap ayam.. gambar langsung tak clear.. tapi anak teruna ai senyum tu yg penting.. +


+ ish, anak sapo la ni.. kepala botak tanpa ada bulu kening, leher baju selekeh, nasib ensem... eceh!! +


21 Comments:

layla_elyas said...

pengomen pertama...hee..ada ke patut nurse cakap itulah ibu bapa muda..ish xpatut kan..dh mmg xtahu biasalah tu..ibu bapa tua pun kalu xtahu buat salah jugak kan2..geram jugak ngan nurse2 ni kdg2..asyik mengumpat jer diorg kan..tahulah kita tgh sakit lemah lg..

Insyirah said...

seronok baca entri anim..trase susahnya nk bsalin kan..pling dahsyat jtuh dlm toilet tu..x bole blah btol..hehe..tp itula sebuah pengalaman..sgt2 berguna utk ms depan..~~

aSmiDar said...

seronok la baca..
ade patblas episod pon tape...cepat la tak saba nak tau nii..huhh demand plak haku..hehehe

Unknown said...

oloh, kata ade 20 episod, xboringla bace!!

incik said...

alala kak...jgnla stop lg..enjoy je tau bace..
huhu..
erm..pasal nurse..sabar lah akak..take it easy...
ila n kwn2 yg posting ni..kdg2 naek ward..skali dgn kitorg kna mrh kdg2 sbb nk tny patient pindah ward mn..haha...tp..x semua mcm tu..ramai lg yg baik..tgs diorg mmg dgn patients,esp kna jg patients in ward..so..agak berat jugak kan..
skali lg akak...
smbungla cepat2...
n banyak2...
huhu//x sbr nk bc...=)

[Zaza Azlan] said...

huwaaa..nangis..sob3 sedihnyaaa aniemmmm haaaa sedihnyaaaaaa....

aaa takutnya nak bersalin!

huk2 [tak habis nangis lagi]

Unknown said...

next baby..try mintak gas etonok (huhuhu betul ke dak ejaan ni)...masa nak thn contraction n mse jahit tu...akak dpt etonok kat husm..mula2 request for epidural..tp biasalah sbb bukn office hour..Doc bg etonok to reduce my pain..tapi skli hidu etonok..tahap hayal ala2 org hisap gm kot..huhuhu...mmg tp reduce da pain...

haneem..akak pon deliver normal br nih..tp tak sanggup nak ingat sebegitu details..tp bila bace n3 anim yg detail ni...rase gerun pulok...huhuhu...

da best thing..ur n3 mmg lwak la,walopon saspen..hahaha

Anim..akak pon jenis nafas pendek..siap try curi nafas...tapi mmg tak jadi...curi nafas mmg takleh la nim...huhuhu...

last2..kene vacum gak...

ai said...

bestnya ade anak, dapat plk kalo comel cam baby kamu.

tp i kawen pon belum..huhu

Anonymous said...

baca sambil menangis..tapi boleh ketawa nge lawak anim..hahhaha

Ija1202 said...

Salam...
Tahniah atas kelahiran baby yg sgt comel..
seronok bc pengalamn anim...
rasa di bawa bersama chewah...heheee..
btw, take care ya!

Mami Hadeef said...

to layla_elayas:

hehe.. tu la.. tak pe la, nak wat cane.. dorang pun jage kite gak mase kt wad.. so, tebalkan aja telinga buat2 pekak..

Mami Hadeef said...

to insyirah:

tu la pengalaman kak nor.. jatuh dalam toilet tu harap pengalaman yg pertama n terakhir.. jangan harap kedua sujud lagi dlam toilet dah la..keke

Mami Hadeef said...

to asmidar:

hehe.. thanks sudi baca pengalaman yang tak seberapa.. nasib ada jugak pembaca, kalau tak tulis syok sorang2 aja.. =D

Mami Hadeef said...

to mommy pinky:

hehe... pengalaman akak pun apa kurangnya.. bes jugak baca!

Mami Hadeef said...

to incik:

hehe.. yela, kalau camne, den bole buat novel.. ^_^ akak tak kesah pun pasal nurse cakap camtu sebab dorang layan akak pun first class gak.. baik aja..

Mami Hadeef said...

to zaza azlan:

apa, takut nak bersalin?? dah kluar seketul tu si adik manis syaura cantik, takut apanya.. hihihi.. oh, lupa.. akak terlebeh epidural.. patut cakap takut nak bersalin.. =)

Mami Hadeef said...

to armouris:

thanks..

Mami Hadeef said...

to latiefah sulaiman:

oh, akak anak first ke kene vacuum?? hihi.. nurse suh curi2 nafas, selama ni bernafas tak pernah curi2 pun.. haha.. itu yg tak reti main2 curi ni.. mula2 nak request epidural gak, tapi tak leh dah sbb masuk labor room dah 6 cm..

Mami Hadeef said...

to ai:

qele, tu maksudnya anda kene cepat kawen.. keke.. memang bes ada anak.. kene ganggu malam2 dgn anak sendiri pun bes gak.. =)

Mami Hadeef said...

to nadia:

hmmm~~ nak wat cite bersalin ni jadi macam gerun, tapi fail la kalu tak buat lawak.. jadinya, cite bersalin yang melawakkan..

Mami Hadeef said...

to ija1202:

wsalam.. salam perkenalan..thanks.. kalau feeling betul2 baca cite bersalin ni blh sampai tahap pobia nak beranak..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online