:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Saturday, September 25, 2010

Hadeef Zafran Menjengah Dunia.. Part 1


Uhh.. lama gile x tekan keyboard ni.. menaip pun dah jadi macam siput sedut dah.. tape2.. tu tak penting.. yg penting episod bersalin ni mesti ade duploh episod.. kah kah kah.. kalu bosan sila la jangan baca.. cite bersalin ni kategori 18sx, 18sg, kot.. yg mana bawah umur tu harap jangan baca la.. kang tak pasal2 mimpi ngeri malam2 kang. . =)

Sehari sebelum bersalin (03/09/10)

Senanya, sangat berharap nak bersalin tarikh ni…sebab betul2 cukup 15 bulan kitaorang kawen.. jadi, sangatlah berusaha untuk nak bersalin pada 3/9.. hari tu aku memang dh ade rase sakit perut sikit2, tapi dia punye rase contraction tak berkala pun.. so, aku kire memang tu false alarm je la kan.. gitau kt abang pun, abang cakap orang saket nak beranak ni sampai tahap nak jalan pun susah.. ni bole sengih2 lagi, so bukan la.. abang pun hari tu ade presentation IRK.. dah la tajuk contraception.. cis2..

Abang balik lepas kelas petang tu memang aku terlebeh excited la.. sebab pertama, dunia bz dia dah abes sebab dah tamat posting public health, 1 lagi baby dah boleh keluar skang.. yeay!! Jadi, petang tu aku ajak abang round bazar ramadhan.. tengah2 syok jamu mata, tetibe hujan rintik2.. pastu, jalan laju2 macam orang slim nak pegi ke kete.. aku pikir, wah, sangat bagus untuk cepatkan bersalin ni.. jalan lagi laju.. berlagak tul..

Disebabkan abang belum ade lagi baju raye, so, aku ajak abang gi beli baju raye dia.. mula2 pusing dalam carefour, tade berkenan.. gi parkson, pun tade.. pastu gi giant, pun tade.. last2 gi kat bazar ramadhan depan terminal.. tawaf kt situ tak hengat dunia.. jumpa kawan2 abang 5 6 orang, semua tanye bile due nya, confident jawab 8/9.. dulu belum peknen, memang aku pantang la abang park kete jauh2.. kalu kete park jauh je memang muncung itik terus.. =D tapi hari tu sebab nak bagi mudahkan bersalin, rela hati cakap kat abang, parking jauh sikit la.. ngeh3!

Akhirnya dapat jugak abang baju melayu warne oren.. terus kitaorang balek umah.. jam pun dah 12 am lebeh.. so, baby hadeef tamau besday dia 03/09/10..

4 september 2010..

Aku bangun sahur cam bese.. lepas sahur, solat, ngaji, gosok2 perut sambil ugut2 baby bile nak kuar, aku pun sambung tido.. baru nak pejam mata, tibe2 rase sakit sikit2.. tengok jam kul 7.20 am.. pikir2 mesti saket tipu2 macam semalam..so, aku pun ignore je la sambil2 berlakon pejam mata.. pastu, 7.40 am rase lagi.. ish.. betul ke nak bersalin hari ni?? Pastu 7.50 am, pastu kul 8 am.. ish, taleh jadi nih.. aku pun kejut abang..

Bile gitau abang, abang terus gabra suh aku mandi nak gi hospital.. padahal selama ni, kalu aku cakap saket perut, tade nye dia nak ajak gi hospital.. aku cakap, rilek dulu.. kot2 la tipu2 je.. bile tengok jam, macam berkala je saket ni.. aku pun terus panik sama.. kah kah kah.. angkat baju kotor masuk mesin basuh.. sarungkan cadar n sampul bantal kat bilik no 2, kot2 mak ayah aku nak datang kan.. sapu sampah, kemas umah.. abang dah bising2 dah takut terberanak kat umah.. ape daaa..

Bile nak mandi, tetibe teringat baju melayu oren semalam belum basuh.. aku pun basuh baju melayu tu dulu.. cangkung weh dalam toilet.. kih kih kih.. abang lagi bising bile aku tak mandi2 lagi.. lebeh kurang kul 9 am dah siap2 nak gi spital, aku pun suh abang tunggu jap mesin basuh siap.. sempat lagi nak jemur baju.. sila contohi aku ye.. saat2 genting pun maseh lagi gagah perkasa..

So, kitaorang gerak gi hospital lebeh kurang kul 9.15am.. otw gi spital, abang sebuk ajar aku cara teran.. ajar dalam kete mane efektif kan.. pesal la tanak ajar awal2.. aku dah dengar tak dengar dah sebab dah rase makin saket.. sampai low risk, sangat saspen nak cek jalan.. mase tu takut nak wat VE lagi dari nak beranak.. kih kih kih.. ngah2 baring sambil wat CTG, datang la 3rd year medical students.. aku rase malas nak layan dah.. tapi pikir2 balek, laki aku pun dulu camtu, so haruslah kene berbakti jugak pada insan2 yang tengah blaja nii..

Tapi aku jadi hangin bile sorang datang tanye..5 minit kemudian, datang lagi sorang tanye.. 5 minit kemudian, datang lagi sorang.. pesal la tanak datang serentak bertiga n sorang je tanye aku soklan macam2.. ni datang tanye soklan same je, mane aku tak hangin.. tengah2 saket ni nasib tade slipar jepun, kalu tak, lu pikir la sendiri.. hahaha.. abang dah sengih2 dah tengok aku rimas nak layan 3 orang student tu.. cis2..

HO hari tu sangat penat sebab sangat ramai orang yg kawen bulan 12 tahun lepas nak beranak.. so, dia wat VE pun sampai tak gitau pun aku dah berapa cm.. sangat saspen di situ.. aku suh abang curi2 tengok file, abang cakap 0.5 cm.. what??? Napa harus ade titik perpuluhan bukaan aku? 0.5 cm saket dah macam ni, kalau 5 6 cm camne, 10 cm camne??

Akhirnya, rase nak tumbuk2 dada en zubir sebab dia dah salah tengok.. senanya, mase HO cek jalan, aku dah 3 cm.. berbaloi la saket sepeti tu, tapi masih managable la.. tunggu untuk admit ward, aku dah rase makin saket dah.. gelisah sikit2 macam ibu ayam hilang anak.. tanye akak sebelah sebab tengok dia rilek je, tup tup dia dah 5 cm.. waa.. sangat kagum sebab senyap, tenang je.. anak sulung jugak.. tetiba aku malu kat diri sendiri.. so, duduk la diam2 kat kusi tunggu admit ward..

Kul 11 am lebeh nurse tolak aku gune wheel chair naik ke high risk.. aku kan GDM, so haruslah kene bersalin kat high risk.. abang plak, start masuk low risk sampai ke dalam labor room, white coat macam dah melekat kat tubuh.. haha.. lesen besar tu kalu nak masuk bilik yg dilarang masuk.. duduk sekejap atas katil, doc nak wat VE.. saspen lagi sebab sangat saket wat VE.. bukaan dah 4-5 cm.. aku pun ke katil semula utk makan tengah hari..

Walaupun lauk sup ayam dengan sayur kobis, tapi langsung tak selera.. aku makan pisang je.. baru separuh makan pisang, rase saket perut nak buang air besar.. aku cakap kat abang nak gi toilet, abang cakap gitau kat nurse.. bile gitau nurse, nurse tak bagi.. sebab dia takut aku sakit perut tu sakit nak beranak dah.. nurse pun cakap nak wt VE lagi..cek2 upenye dah 6 cm dah.. terus dorang kalut.. kah kah kah.. nurse cakap blh sediakan baju baby.. wahh.. macam tak percaya oke..

Terus nurse tolak aku ke labor room.. rase cam adegan dalam drama melayu sakit nak beranak kene tolak atas katil.. malu pun ade sebab semua orang pandang.. nasib masih ayu, baring dengan sopan.. kekeke.. nurse hantar aku ke labor room 6.. pestime masuk labor room.. ohh~~ sangat lah saspen dengan alat sane sini.. mase tu jam lebeh kurang kul 12.30pm.. sakit makin kuat.. macam lawak abang ade kat sebelah dengan pakai white coatnya..

Sebab abang pakai white coat, jadi abang ade tugas duk dalam labor room.. tengok CTG la, ntah ape lagi.. bile contraction datang lagi, memang segala ayat2 Quran aku baca.. doa selusuh pun sama.. rase nak baling ke dinding mende bulat bertempek kat perut.. hahaha.. setiap kali saket aku paut lengan abang.. tetibe Doc datang cek jalan lagi.. tengok2 dah 7 cm.. so, doc pun nak pecahkan ketuban.. sebab mata sangat gatal gi tengok alat untuk pecahkan air ketuban, sampai sekarang masih terbayang2.. haha..pobia2..~~ bersambung

hari ke7 rambut dh kene tebas dengan baba..

9 Comments:

Unknown said...

welcome back to blogger world...hehee.. dekat kuantan ke skg? sape jaga kt sna??


wowowowoooo... cam takut tp cara anim cerita cam kelakar je. ari tu baca ummu 'ukasyah punya cerita pun cam suspen. sume orang cerita skt.. huhuhu...

incik said...

waah..akak..cepatlah sambung...n letaklah pic hadeef banyak2 sikit kak...

alongmatmin said...

aniem..berpantang kat kg ke?xsbr nk jmpe hadeef ni..:)

Nadiah Suhaidi said...

xsabar nak tunggu part 2 hehe

[Zaza Azlan] said...

haha dulu gelakkan akak ada banyak episod. ni aniem ni memang kompom 20 episod ni hehe..

CEPATLAH UPDATE! Hehe

muah to baby hadeef..

HuRuN^AiN said...

aniem da kt kuantan eh?insyaALLAH ade masa nnt akak g mlwt baby hadeef.xsabar nak jmpa dia.hadiah dia pn da lama beli ms anim tgh pregnant lg.hehe

::~aFiFaHaNi~:: said...

wah..sgt suspen+teharu tgk ketabahan akk menghadapi saat2 genting tu..alhmdulilh suma slmt.

**********************
xsbr nk th cite seterusnya..

layla_elyas said...

hehe..cmne lah rupe alat pemecah ketuban tu ye..seb ritu air ketuban pecah masa ngah mandi..ngilu gak terfikir org crita kena pecahkan oleh doktor..huhu..

Mami Hadeef said...

to miss jue:

a'ah.. dh kt kuantan..mak anim ikut sekali.. haha.. memang bersalin saket pun jue.. tipu ah kalu ade org kate tak saket melainkan operate..

to incik:

ok.. nanti akak upload gmbr bb banyak2..

to alongmatmin:

a'ah..kt kg kejap je.. skang dh kt kuantan..

to puan nadxoxo:

=)

to zazaazlan:

haha.. ikutkan hati nak wat betul2 duploh episod.. biar detail gile.. tapi kang.. takut anak2 dara yg baca kisah ai pobia nak beranak
pulak nanti..

to hurun^ain:

a;ah.. dh kt kuantan.. sampai tadi.. jemputlah datang umah.. nanti mesej anim, anim bagi pelan..

to afifahani:

pengorbanan seorang ibu.. =)

to layla_elyas:

mende tu besi panjang, hujung dia macam ade cangkuk.. hihi.. sila jangan bayangkan.. kang takut plak nanti..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online