:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Saturday, December 18, 2010

Tamak


fuh.. fuh.. baru je paksa hadeef tido, ngah2 syok blogwalking, sekali pusing belakang, dah besar biji mata dia terbukak sambil bunyi ehm ehm.. panggil mami eh? mami nak buat donno je boleh tak? huahuahua..


sejak akhir2 ni, aku sangat gilaa gila gila semangat terjah masuk belog ibu2 yg bekerjaya yg berjaya breastfeeding anaknya.. syabas syabas.. senanya, untuk naikkan semangat aku nak fully bf kan hadeef ni.. bile tengok stock EBM orang laen yang menimbun namban tu, baru lah semangat berkobar2 nak pam susu.. hoho.. yang baru 4 5 bulan fully bf baby tu aku kira baru lah jugak, ni ada yang sampai dekat 2 tahun, masih fully bf kan anak walaupun sibuk bekerja.. memang betul2 superwomen la.. sebab apa aku cakap superwomen, sebab aku tau bukan senang kekdahnya nak kekalkan susu sentiasa banyak n cukup utk anak..


selain tu, aku jugak ngah sibuk cari gali dalam internet ni makanan2 yang boleh tambahkan susu.. since en zubir tak bagi aku beli apa2 supplement untuk tambahkan susu, jadi terpaksa cari lah yang natural way punye kekdahnya.. tapi tak tau one day nanti kalau dia bagi lampu hijau, terus aku sambar shaklee punye product untuk tambah susu.. kekeke.. larat kau nak makan sawi hari2? naik muntah tau.. huhuhu.. tp bile en zubir yg tak menyusukan anaknya mampu utk telan sawi hari2, mau komen lagi ke?? thanks abang, paling kurang walaupun tak mampu bagi hadeef susu, tp mampu telan sawi hari2 dah cukup baek.. hahaha..


bile terbaca belog2 ibu yg bf kan anak ni, macam kagum boleh pam susu sampai 25-30 oz waktu di pejabat.. owh, kome makan hape ye?? aku ni, kalau dari kul 7 lepas hantar hadeef, n baru pam kul 11, baru boleh dapat 8-10 oz.. pastu pam lagi kul 2, dapat lah dalam 4-5 oz, kalau rajin lagi pam dalam kul 5 lebih, dapat lah jugak dalam 4 oz.. total dalam sehari boleh dapat dalam 16-18 oz, cukup untuk hadeef minum 1 hari.. tp senanya, kalau aku bekalkan 6 botol 3 oz, hadeef akan minum 4 -5 botol je.. patut lah anak aku ni selim melim je dari anak org lain yg fully bf neh..


ni lah kekdahnya keroje aku pepagi before gi skolah.. agihkan EBM setiap satu botol adalah 3.5 oz.. labelkan ikut no supaya senang kakak kat nurseri amik dan keenam enam botol ni masukkan dalam satu bekas tupperware yang ditulis nama Hadeef Zafran Mohd Zubir.. al maklum, nurseri kan ramai orang, baek aku senangkan kerja dorang.. kang tak pasal2 anak aku nanes, pi amik EBM anak orang laen.. EBM no 5 dan 6 adalah yg fresh n belum dibekukan.. if hadeef tak minum, aku boleh terus bekukan dalam freezer..


oke, bila dah jumpe makanan2 yg boleh tambah susu, mula tamak aku gi beli kt kedai.. haha.. setakat ni, aku telan sawi hari2.. muak jugak, tp sebab masak sedap, jadi boleh la telan.. ececece, puji diri sendiri nampak.. lepas tu, rebus barli, buat air.. ni baru try lepas baca dari belog ummu ahmad.. kalau kurma tu aku telan kadang2 je.. jantung pisang tak pernah try lagi.. tapi semalam, aku makan timun n ulam raja, memang betul marveles la susu kuar memancut2.. tak tau samada timun atau ulam raja yg boleh increase milk production tu.. gila tamak kan aku ni dalam usaha mengumpul EBM, padahal peti sejuk kecik sajo... haha


jadi sebab tamak punye pasal kumpul EBM, en zubir janji nak beli peti baru.. suke suke suke.. aku bukan apa, aku bimbang, dibuatnya kene gi kursus 4 5 hari nanti, cukup ke susu untuk hadeef.. kan bes kalau stok besar kontena, kompem cukup.. kalau setakat kursus 2 3 hari tu, boleh la aku bekalkan susu utk hadeef n simpan dalam freezer kecik je.. dibuatnya kene gi BTN ke induksi ke, haru biru kalau stok EBM tak cukup kan.. nanes aku kalau kene sumbat FM kat hadeef.. bukan hadeef yg nanes, tp mak nya.. melampau??


ni aku pam mase gi kursus kat Temerloh.. on the spot beli safety plus punye bottles, alih2 tak cukup pun bawak 9 botol.. =( memang besh la tak sampai 10 minit pun pump, 2 2 botol dapat penuh 4 oz..

aku ingat lagi, mase first time pump susu gune spectra 3.. gila ah terus set maximum, saket gilosss.. haha.. terus tukar2 jadi minimum.. mase tu aku tak tau lagi kadar kekuatan hadeef hisap camne sebab dia kan dalam NICU.. punye la berusaha bangun kul 1 am semata2 nak pump susu, tapi sekarang kenapa dh malas bangun pagi?? =( mula2 bekalkan untuk hadeef dalam botol bumble bee, alih2 nurse suh letak dalam bekas dadih je.. first hantar susu, aku letak 1.5-2 oz dalam 1 botol, pastu nurse cakap, jangan letak banyak, anak awak minum 5 cc je.. what?? 5 cc je?? owh, lupe dia baby baru 3 hari.. hehehe..


mase tu bersyukur sangat2, susu kuar dengan banyak.. aku pun buat lah stok untuk hantar ke hospital.. sekali spital tepon cakap baby dh boleh kuar NICU n masuk SCN, terus stok tu terbengkalai dalam peti ais.. lepas 3 hari kene buang dah.. sedih tau terpaksa buang susu sendiri.. lupa plak aku nak feeling2 basuh tangan gune susu tu, kot2 jadi lembut ke hapa kulit tangan.. wakakkaa.. tade pulak gambar kenangan susu kene buang =(


dan sekarang, sebelum masuk sekolah, aku nak kumpul stock banyak2 sebabnya kadar nak dapatkan peti ais baru adalah dalam mase terdekat.. kau tengok, laki tak dapat lagi duwet, dah rembat peti seketul.. tak pe kan abang, untuk hadeef..


ni hasil pagi tadi.. sila jangan gelak, bukan keadaan luar biasa okeh..walaupun en zubir selalu gelak n cakap, "aaa banyak sebelah.." dush! .. yang hijau adalah susu sebelah kiri dan yang putih, susu sebelah kanan.. sebelah kanan tu hadeef baru lepas sedut sampai kering kontang, itu yg dapat 1 oz je.. campur 2, dapat lah 4 oz sekali hadeef minum.. senanya, ni adalah hasil pam tak sampai 10 minit.. daku sangat malas nak menunggu lelama.. kekeke.. beg kuning di belakang tu adalah beg yg aku usung hari2 bernama Jacobs.. jangan budak panggil aku cikgu Jacobs sudah.. bebudak ni bukan leh caya..


motip utama nape aku sibuk dan gigih bercerita pasal EBM n breastfeeding?? sebab aku sangat TAMAK nak menang



fuh kiri fuh kanan.. mintak2 ai menang.. nak menang yang utama, kalau tak dapat, yang kedua pun okeh, kalau tak dapat jugak, kak vagg tutup mata la bagi ai menang tempat ketiga.. gila tamak kan walaupun semua tu dah ada?? wakakkaa

ni hasil minum susu mami sepenuhnya..
newborn : 3.06 kg
bulan 1 : 4.25 kg
bulan 2 : 5.3 kg
bulan 3 : 6.2 kg


3 Comments:

nurul aziyana said...

hehhe samer ar..gilakan nk bf anak..
aniem, susu bekalan hadeef tu bila smpai taska masukkan dlm fridge kt taska ek?

vagg© said...

salam. hehe thanks join contest tu. good luck ye. hahaha siap soh org pejam mata xtahan tu. menciks

incik said...

slm..akak..
tak pernah miss pun tiap kali akak update..cume x tau nak komen ape..esp pasal breastfeed..haha
cume..all d best..ila doakan akak dpt breastfeed hadeef sampai 2 tahun..amiiin..
chaiyooook!!!

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online