:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Monday, February 22, 2010

Apa Maksudnya?

Actually, aku bengang sangat dengan satu kelas ni.. malas aku nak mention kat sini sebab takut cikgu or students sekolah aku yg baca blog ni [sebenarnya, student Eah yg terjumpe blog aku.. ngee~~] .. geram sangat.. nasib aku mengandung, so aku terpaksa tahan hangin marah aku ni sebab fikir kan baby.. kalu tak, aku memang dah hangin ribut taufan dalam kelas tu..



Fine.. sorang student ni memang setiap kali aku masuk kelas, dia akan cakap, "cikgu, saya penat.. saye nak rehat.." [ketua kelas actually] .. aku BOLEH terima jika dia sakit n betul2 memerlukan rehat yg cukup.. tapi yang aku hangin nye, cakap penat nak rehat, tapi ko punye sembang dengan kawan2 kalah kedai kopi.. aduiiii...



Setiap kali kelas dia memang berperangai camtu.. diajaknya geng2 sembang jugak.. bile dah sembang, orang yg mula2 fokus aku ngaja, dah mula tertarik hati nak join kedai kopi dia.. last2, tadi aku cakap, "Ali [bukan nama sebenar], kalu tak nak belajar, awak duduk diam2.. tido lagi baik.. jangan ganggu kawan nak belajar.."



Rupenye, bile aku cakap camtu, ade sampai 10 orang yang take part jugak.. dorang tak nak blaja, tak tido pun tapi sambung sembang.. aku punye hangin, lepas aku siap tulis latihan kat white board, aku amik surat saman n tulis nama mereka.. pastu, salah seorang dari mereka si M ni kata kat aku,


"Tadi cikgu cakap, tak nak belajar tak pe.. ni main nak saman2 plak.. cakap tak super bikin betul..."



Aku memang terkejut gile.. aku bukan terkejut sebab dia cakap, aku terkejut sebab sebenarnya dorang datang sekolah bukan nak belajar pun, sekadar nak lepas dari mak ayah marah kalu tak ke sekolah.. so, datang sekolah bukan nak belajar, tapi amik SYARAT! adusss, budak2 sekarang ni.. kesian betul.. tak der langsung kesedaran ilmu untuk mereka..



So, aku sekarang sedang memikirkan satu jalan penyelesaian.. nanti kalu jadi solution aku neh untuk mereka, aku akan share dalam blog.. yg pasti, mereka ni TIDAK berjaya buat aku give up dengan mereka, malah buat aku lebih rasa tercabar menjadi GURU untuk mereka...



11 Comments:

H_SYIDAH said...

hm..memg mncabar jd cikgu ni..akak yg baru posting bulan 10 thun lpas pon dh trasa sgt cabarannya.blaja fizik pnat2, g sek ajar kh. tu xkisah la. bila pesan kt budak suruh bwk barag or wat ever, dia bleh dtg dpn2 akak, tnjuk brg yg dia bwk n cakap, "nah, ambik ni.nk sgt!!" ni la budak2 zmn skrg gertak sikit2 dia buat xtau ja..sabar ye dik..skali kita jd cikgu, kita kan jd cikgu seumur hidup...mbakar diri smpi pencen...

Maaruf Mohamad said...

anda memang punya pakej jadi cikgu la pn hanim...hahaha...kalau aku ..
xpat kot...sebab tu x leh mengjar orang..pandai belajar je...aduyaiii

incik said...

SLM..kak..sabar ye...secara tak langsung didik baby jadi kuat n penyabar jugak..sejuk hati akak dpt anak mcm tu nnt kan..amin...

hi baby!!kak ila ni..cak!!! =D

[Zaza Azlan] said...

serious ke budak2 ni macam tu? okey nasib baik akak tak jadi cikgu. boleh high blood pressure kayak gini huhuhuh.
tapi sedih jugak sebab diorang tak hormat cikgu..kenapa macam tu yeh?
aniem, lepas praktikal ni sambung stadi lagi or what?

M.S Wan said...

begitulah susahnya dahulu guru2 mdidik kita anak bangsa untuk berjaya..dan menjadi siapa kita hari ini..

pengorbanan dan kasih sayang guru kita dulu moga dapat dijadikan teladan, hanya kesabaran mampu menjadi jawapan utk semua dugaan..

~stalker~smoga bsabar cikgu Hanim

Mami Hadeef said...

aniem to H_SYIDAH:

erm, yela akak.. baru praktikal, dah frust.. haha.. tapi kalu dah jadi cikgu tetap, pressure still same, tapi ade kuasa nak mendenda budak.. ni, setakat praktikal, takut nak buat lebih2.. betul ke budak camtu? eiii, kurang ajar betul lah student akak tuh.. ingat kite ni kawan dia ke..

aniem to maaruf:

sebenarnya, dah frust jadi cikgu, tapi aku sayangkan ilmu n mereka.. so, aku buang perasaan frust jadi semangat! haha.. lagi pun, kalu aku awal2 dah frust, sian dorang nanti beso tak leh la jadi macam mu kan.. engineer.. hikhik =)

Mami Hadeef said...

aniem to incik:

hihi.. yela ila.. sekarang akak ade jumpe salur getah gas yg belum diguna lagi dalam makmal.. so, akak amik mende alah tu wat masuk kelas.. sape mulut bising, akak jolok masuk dalam mulut.. haha.. garang tak?

aniem to zaza:

a'ah.. camtu la dunia perguruan kak. kadang2 geram dengan mereka sebab perangai tak sedar diri.. dalam masa yg sama timbul perasaan kalu bukan cikgu didik n bagi ilmu, nak jadi ape la dorang nanti..

anim lepas praktikal tunggu posting la.. ade contract dengan KPM 5 tahun, so tak leh sambung study.. tapi tak tau la sambung ke tak study.. hikhikhik..

aniem to Fahim Mumtaz:

Betul2.. tapi saye tak pernah masuk environment sekolah harian biasa sebab saye dulu SBP n 5 tahun di asrama plus sekolah agama.. sekali cikgu marah, tak lagi tinggi kan suara, kami dah takut dah cuak.. ada sekali, cikgu tu tak marah pun, tapi dia geram sehingga menangis n keluar makmal.. itu pun bukan sebab kami melawan cakap ke apa, tapi just tak siap kerja sekolah n tau kami bersalah..

tapi compare dengan sekarang, even cikgu menangis darah depan mereka pun saye rase just buat donno je.. tapi secara jujurnya saya cakap, budak yg bermasalah datang dari keluarga yg bermasalah..

Anonymous said...

masa untuk muhasabah teknik pengajaran dan pembelajaran

mungkin dia tidak minat

aliaa said...

Salam, minx izin link blog akk yeh

Zatul Iffah Fakharuldin said...

salam akak,
klu ka sini[UK] cikgu2 die halau budak cmtuh kat luar. pastu bile sume kelas dah settle, baru ckp 1-1 lah ngan student tuh. tp klu student tuh keep melawan, cikgu akan masuk kat BSR[behavior student room], x pon akak halau suh dier balik je. hihihi.

Mami Hadeef said...

aniem to Darus:

mungkin pembelajaran berbentuk nyanyian kot baru dorang minat.. sebab selang 5 minit, mesti ade je dengar budak nyanyi dalam kelas..

aniem to alya:

dipersilakan =)

aniem to bakal translator:

owh.. cara yg menarik jugak tu.. tapi dik, kalu student kat sini, cikgu halau dari kelas, alamatnya raya la dorang.. jalan sana sini ukur bangunan.. takkan takut punye melainkan muka cikgu memang betul2 macam singa.. hahaha..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online