:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Friday, October 17, 2008

Robotic

Ini lah assignment yang paling anim suke.. mungkin sebab ianya asemen dari subjek fizik dan lagi satu asemen yang tidak terlalu berat sgt sebb just buat dalam lab.. group anim adalah cu,eah dan anim.. kami amik masa 3 minggu untuk siapkan robot ni.. first imagine when En. Ikhwan said that, u must to construct a robot, anim membayangkan robot yang berbentuk orang dan berjalan bile kite control nya..Hehe..

Then, bile instrument dah diberikan, anim pon fikir, robot ape camni..rupenye kami kene construct kete yang bergerak sendiri bile dah di set kan.. means that, kami yang set kan data dan di 'run' dalam micro controller..set tu kami reka sendiri mengikut citarasa sendiri.. ingin kete itu bergerak belok ke kiri dan kanan, depan dan belakang..

Kami mulakan bina robot minggu sebelum cuti raya..belajar yang basic dulu cmne nak control robot ni.. instrument perlu disambungkan dengan menggunakan skru untuk membentuk sebuah kete.. then, bile kete dah siap,kami perlu set kan data tadi ke dalam micro controller supaya kete itu boleh bergerak sendiri apabila ditekan button 'on..

Lepas je en. Ikhwan dah observe group by group, dia pun minta kami supaya set kan kete itu bergerak dengan pegerakan paling kreatif..sakit kepala otak jugak nak fikir mende nii..sebab nak set kan tu kene faham dulu.. anim dan kwan2 just reka je nak buat camne.. so, anim pun decide nak buat kete tu bergerak seperti bentuk segi tigaa.. kami pun set lah.. untuk set,kami perlu tentukan jauh mane kete tu bergerak, pusingan kelajuan tayarnye dan berapa saat robot itu rest sebelum change the direction..

Akhirnya, menjadi jugak roobot anim dan kawan2.. robot kami bergerak mengikut arah segi tiga lah.. nanti jika berkesempatan, anim akan upload kan video robot kami.. gambar pun anim akan attach kan..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online