:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Thursday, December 17, 2009

Pengaruh TV..

Dulu2, aku terpikir, TV nih memang sangat mempengaruhi minda kanak2 yg sedang membesar.. cam skema je ayat.. oke.. aku sudah lupe teknik2 penulisan blog yg betul.. hikhik.. pastu aku terpikir lagi, dengan cerita2 yang ntah pape (padahal aku pun tengok gak!), pastu iklan yang seksi meksi nye (aku tutup mata, sila jangan percaya), sesuai ke untuk kanak2?


Abang pun mencelah tengah2 aku mengelamun.. terganggu mende2 yang aku pikir tadi.. aku kan manusia suke berpikir, buat sakit kepala je.. huahuahua.. aku pun mula sembang dgn abang,

" abang, TV ni tak elok kan untuk kanak2.. kalu kite ade anak, nak wat camne ye.. kan budak2 terpengaruh pulak.."

abang pun balas..

"ayah abang boleh je membesarkan anak2 tanpa ada TV di rumah.. kite wat camtu la.."



Adik beradik abang membesar tanpa TV di rumah.. bukan atas sebab ma dan ayah ingin mengongkong, tapi nak mendidik.. kata ayah, bile ada TV akan jadi lagho.. sembahyang pun lewat.. sebab tu yg utama sebenarnya.. tengok mende2 tak sopan.. iklan ntah pape.. cerita omputih yg seksi2 adalah alasan yang berbaki.. kat rumah abang, adik2 nya boleh tengok cerita hanya melalui komputer je.. so, setiap cerita yg di donlod tu akan ditapis oleh ayah.. tapi jika ada cite2 yg 'pelik', ayah tak marah, just tegur.. so, atas kemampuan akal la utk berfikir ianya baik atau buruk..


Bile tibe waktu solat, cerita yang ditonton melalui komputer perlu di 'pause' dan ke surau.. itu la ajaran ayah abang sejak kecil.. dan bile anak2 dah besar, tak perlu lagi tinggi2 kan suara nak marah itu ini, sebab ianya sudah menjadi kebiasaan.. dengar azan, off komputer dan ke surau.. balik surau, sambung balik tengok cite tadi.. ayah kate, ayah bukan larang nak tengok cerita2, tapi ayah suke kalu tengok cerita gune komputer sebab boleh stop berulang kali..


Berbalik pada cerita aku dan abang.. abang pun pernah bagi 'warning' kat aku.. "kalu aling solat lewat camni, abang bagi balik la TV kat abang jie (TV kt rumah aku hanya TV pinjaman semata2..hihi).. atas sebab cerita2 besh kt TV, susah bebeno nak angkat punggung.. isy, tak sedar diri sungguh diri ni hanya hamba-NYA..


Bile dah jadi suri rumah sepenuh masa jiwa dan raga neh, lagi la aktiviti hari2 aku full.. lepas siap semua kerja rumah, kul 10 am aku stat tengok TV.. jangan gelak, aku suke tengok ultraman max.. haha.. pastu sambung dengan Detective Conan.. pastu sambung dengan Ewah-ewah.. kul 12 pm, Wanita Hari Ini.. kul 1pm -Manjalara (dah tengok dah.. so, tak fanatik sangat..).. kul 2, tasbih Cinta.. sambung cerita Indonesia yang mengarut tahap gaban pun aku tengok gak.. kuar pari2 la, jin besor, gergasi.. kul 4.30pm sambung Cucu Betong.. 5.30 pm sambung Roda Impian.. kul 6 tak de ape2 yg besh.. kul 6.30 pm Cinta Balqis..


Kepadatan cerita2 kt TV ni la yang kadang2 buat aku solat lambat lebih2 lagi waktu Asar melainkan jika waktu asar abang dh ade kt rumah, so aku sembahyang awal sebab berjemaah dengn abang.. tapi lambat2 aku solat, tak der la sampai 6pm baru solat asar.. itu dah melampau namanya.. maksud aku lewat solat ialah lebih 30 minit dari masuk azan.. bile dah berakhirnya sembang dengan abang petang tu, aku pun mencadangkan satu idea..

"abang, kalu kite ade anak, TV masuk dalam bilik kite la.. boleh kawal anak2 tengok cerita apa.."


Abang cepat2 balas,

"kalu camtu, lagi abang tak nak bagi.. nanti mama dia yang lebih2 tengok.." huhu..


Aku harap, bulan depan aku tak perlu pakai spek mata atas sebab mata sudah rabun.. mengadap TV tak reti2 nak tutup setiap hari selama tempoh 2 bulan.. huhu



2 Comments:

Melatidaisy said...

salam kak..

wah..cantik tour akak tgk cite ari2..hihi..:)

kitorg dulu pn penah hidup tnpa tv slama 2 taun..mse tu la zman kegemilangan akademik..ye la, keje blaja je, lau main pon, main congkak dlm rumah..siyes kak, x rugi papepon kal x de tv kt umah..sbb banyak buruk dr baiknya:)

Mami Hadeef said...

wsalam.. a'ah.. betul gak tuh.. rase pun rase camtu.. ni sebab dah busan duk rumah, tak tau nak wat ape.. kalu ade baby, rase duk main dengan baby je.. tak tengok dah ultraman max kegemaran akak tu.. hihi

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online