:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Tuesday, December 22, 2009

Abang Punye Pi'il..

Pi'il tu maksudnya perangai.. perkataan tu sebenarnya dari Bahasa Arab.. the correct spelling is fi'il yang bermaksud perbuatan.. betul ke? aku rase betul dah kot, kalu salah mahap la.. dah 6 tahun tinggal kan bahasa arab.. huhu..


Ni first entri aku post gune broadband.. tapi aku punye hepi bukan sampai melompat2, gayut kat pokok mcam monyet sebabnya broadband ni BUKAN aku yang punye.. huhu.. thanks to Solehah sebab bagi abang pinjam broadband.. kenapa perlu pinjam2 orang punye nih?? ini lah yg dikatakan abang punye pi'il..


Perangai abang kalu nak beli sesuatu mesti nak selidik dulu.. lebih2 lagi kalu mende yang beratus2, beribu2 n berpuluh2 ribu (pernah ke beli mende berpuluh ribu?) =P .. contoh yang terbaru yang ni lah.. dah la susah nak buat keputusan untuk beli broadband, pastu dah decide nak beli, 'jalan' untuk nak gi beli tu kene tapis dulu.. ahaks..
"aling, kite kene test dulu broadband tu laju tak kat rumah kite.. test untuk 2 2.. celcom dan maxis.."
"ok.."


Dan bile aku test mende alah ni kat rumah, macam tak laju sangat je.. sebab aku cakap kat abang, nak bukak blog pun lambat.. haha.. see, blog yang aku surf dulu.. mujur ni hanya broadband pinjaman semata2.. huh!


Contoh kedua, masa kitaorang nak beli kete kancil dulu utk dibuat sewa, abang bukan main lagi susah nak decide untuk beli.. bile dah gi kedai untuk beli, abang mintak dengan owner kete tuh nak try drive.. abang drive ke bengkel kete.. suh pomen yang tengok2 kan kete samada OK ke tak.. bukan nak buruk sangka pada owner kete tu, takut jugak untuk ditipu..


Contoh ketiga, aku nak beli kasut untuk gi sekolah (cikgu jugak harus berebut beli kasut utk ke sekolah ^_~).. abang cakap, baik beli yang mahal dari murah.. yang murah cepat rosak.. so, sebab sekarang kan tengah SALE kt mane2 shopping complex, kitaorang pun gi Megamall Kuantan.. ade la sepasang kasut yg aku berkenan ni.. harga lebih kurang RM100 after discount.. punye la abang suh aku 'jalan' round rak kasut kat dalam kedai tu semata2 nak jawapan daripada aku samada OK ke tak kasut tu.. huhu..sebab abang cakap kt rumah dah bertimbun2 kasut yang tak pakai atas alasan TAK best, so abang tak nak dengar reason yang sama untuk kasut yang aku baru berkenan tu.. layan je la..

Contoh lain banyak la lagi.. tapi aku malas la nak tulis semua.. kan penuh semua cite pasal abang kang.. berbalik pada broadband yang tengah aku gune nih, aku rase macma cancel je nak beli broadband C nih.. huhu.. sebab tak berapa laju sangat.. dan sekarang ade 2 pilihan lagi samada broadband maxis atau streamyx..


"abang, agak2 abang bile nak beli rantai kt aling, aling kene test dulu ke pakai??" =D

p/s: sebenarnya abang prefer nak pasang streamyx.. nak amik pakej kad kredit bank islam.. daftar streamyx percuma PC.. tapi sebab ketiadaan kad kredit tu jadi masalah.. =D


7 Comments:

Unknown said...

baguih ade fi'el macam nih..akak n my hubby pon slalu wat mcm..survey+research sampai kiteorg puas hati br decide nak beli brg tu..of course tgk pro+kons dgn harga2 yg ditawarkan..fsl kengkadang, hrga yg dilihat mahal..tetibe tgk tmpat lain ade offer lagi murah...

anaklaut said...

salam...manusia mcm tu la..

byk fi'el..itulah kehiudpan..

incik said...

slm..akak...miss u so very much..;)

Mami Hadeef said...

aniemz to latifah suleiman:

hihi.. ye la akak.. kadang2 bile kite wat camni dulu before beli mende yg kite nak, at the end kite jadi puas hati.. tak der nak nyesal2.. huhu

aniemz to anak laut:

wsalam.. a'ah.. camtu la =)

aniemz to incik:

miss u too dik.. sorry sangat2.. akak masih tak berkesempatan nak reply emel ila.. mesti ila tertunggu2 je kan.. insya ALLAH, akak cube reply ASAP..

Unknown said...

ok jer pe'il suami tuh. alah membeli menang memakai. apa pun, pakai jer streamyx kalau nak kelajuan time surfing internet. byk pakej yg ditawarkan, pilih jer mana 1..

ummuilham said...

salam.
eh bagus tu husband aniemz tu..
alah membeli menang memakai..:)

Nisa said...

HA'AH, UMAH SAYA PON GUNA STREAMYX,HANIM..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online