:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Tuesday, November 18, 2008

Wahai Insan Bernama Lelaki..

Wahai insan di dunia yang dilahirkan sebagai lelaki, jangan kau memainkan perasaan kami sebagai seorang wanita, sinonim dengan kaum hawa.. 2 kisah yang memang langsung tak sedap untuk telinga nak menadah mendengar semuanya.. mungkin anim tak boleh wat conclusion awal tentang lelaki tapi kisah ini membuktikan segala2 nya..

-------------------------------------------------------------------------------------

Kisah 1 :

Seorang wanita dan lelaki ini berkahwin lari di sempadan akibat tidak mendapat persetujuan daripada keluarga sebelah perempuan.. setelah akad nikah selesai, lelaki ni menjelaskan bahawa dia adalah isteri KEDUA.. terkejut si wanita tersebut, namun 'nasi sudah menjadi bubur'.. mase tak boleh diundur dah.. sudahlah dengan keluarga tidak serapat dulu, namun keputusan kite yang menentukan mase depan.. salah pilih, merana lah hidup..

Kisah 2 :

Seorang wanita dan lelaki yang belum berkahwin.. di katakan lelaki ini sudah jadi SUAMI orang dan wanita tersebut tidak diberitahu olehnya.. dek kerana isteri jauh nun di Sarawak, si suami bermain kayu tiga di sini.. lelaki itu bukan lah pelajaran setakat PMR tetapi sudah ke tahap yang membangga kan iaitu pHD.. sedih bukan??

-------------------------------------------------------------------------------------

Kedua2 kisah ini anim tak boleh cerite secare detail demi untuk menjaga sensitiviti mereka.. tetapi sedih kaum anim sendiri ditipu hidup2.. Wahai kaum lelaki di dunia ini, kamu dicipta untuk memimpin kami kaum yang lemah, bukan menindas kami sesuka hati.. tidak dinafikan kamu dibenarkan untuk berkahwin lebih pada satu, tapi sedar kah kamu kenikmatan yang kamu cipta di dunia bersama ramai isteri2 mu, senang kah untuk kamu mengumpulkan mereka di akhirat??

Cuba kamu bayangkan.. anim ambil contoh 2 isteri.. isteri pertama dan kedua masing2 ade anak perempuan dan membesar.. dari segi keadilan, anim tak nak sentuh.. anim nak sentih dari segi agama.. setelah anak itu akil baligh, si anak isteri pertama memakai tudung tetapi solatnye tidak cukup 5 waktu dan si anak isteri kedua brtudung jugak, tetapi tiak berpuasa.. kamu (suami) di kira adil memberi nafkah kepada isteri2 dan anak2 mu.. pada pandanganmu, anakmu sudah cukup ilmu agamanya, mengikut apa yang agama suruh..

Di saat kamu dihitung diakhirat, kamu sudah dihitung layak masuk syurga (alhamdulillah), tetapi pabila kaki kamu ingin melangkah, anak perempuan mu isteri pertama menarikmu.. menyalahkan mu kerana tidak mengajarkannya solat, tidak pernah mengajaknya berjemaah bersama.. di situ kamu kesal.. di saat kamu ingin melangkah lagi ke syurga, anak isterimu kedua menarikmu, menyalahkan mu kenapa tidak mendidiknya berpuasa..Bukankah itu satu kerugian?? itu tak kira lagi dari segi mana kamu mendidik isteri2 mu..

Berfikir lah sebelum membuat keputusan.. berfikir tentang keseronokan di dunia, jangan lupe masukkan sekali keseronokkan di akhirat jugak.. tul tak?? kamu tipu isterimu.. apakah kamu sudah lupe semua pengorbanan yang mereka lakukan.. jika dihitung, berapa guni beraskah dia sudah tanak untuk mengeyangkan perutmu?? berapa liter susu ibu yang dia susukan untuk anak kamu??

Isy.. anim memang benci golongan2 camni.. benci sungguh!! benci yang teramat sangat.. kisah yang kedua 2, mungkin si perempuan tu mahu lelaki yang sudah kukuh kewangannya, namun dia tak fikir panjang, asal usul lelaki itu.. tak kan tak penah dengar 'bekas student' lelaki tu cakap lelaki tu dah kawen.. ntah lahhhhhhh...

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online