:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, November 30, 2008

Perkongsian Bermakna..

Duk termenung petang tadi [memang kije org yang takde kije duk termenung ni], tetiba teringat kenangan di Kem Kecemerlangan Cinta Alam baru2 ni.. anim hanya ingin berkongsi satu kisah disebalik tugasan yang diberikan kepada kami oleh para fasi2..di check point terakhir, tugasan yang diberikan kepada kami berbeza antara satu kumpulan dengan kumpulan yang lain..

kumpulan 1 - mengumpulkan 7 helaian daun yg berlainan jenis
kumpulan 2 - 7 jenis barang yang dianggap sampah dan senaraikan kegunaannya
kumpulan 3 - mencari 6 jenis ranting kayu
kumpulan 4 - 3 jenis serangga
kumpulan 5 - 5 jenis batu
kumpulan 6 - 5 jenis bunga

Setiap kumpulan mesti menyiapkan tugasan yang diberikan dan dibentangkan kepada peserta lain.. Di bawah adalah penerangan disebalik tugasan yang berlainan itu..

7 helaian daun yang berlainan jenis

7 helai daun melambangkan 7 pintu syurga Allah..setiap 7 pintu syurga ni berlainan kenikmatannya..

7 jenis barang yg dianggap sampah

7 jenis barang ini adalah melambangkan 7 pintu neraka Allah.. setiap pintu neraka ini berlainan azabnya.. dan mengapa kami perlu menyenaraikan kegunaan setiap sampah itu?? sebagai contoh, setiap barang itu kita menganggapnya sampah, tetapi disebaliknya ada kegunaan yang boleh diaplikasikan.. dan di mata Allah pun begitu.. walaupun seseorang itu banyak membuat dosa, tetapi di mata Allah mungkin orang itu lebih mulia daripada kita atas satu perbuatan baik yang dia penah lakukan tu.. iye ke idak??

6 ranting kayu di bawah pokok

6 ranting ini melambangkan 6 rukun iman.. mengapa ranting yang berada dibawah pokok perlu dikutip?? Iman itu diibaratkan ranting kayu.. ranting yg telah jatuh terlalu rapuh dan senang utk kita patahkan.. begitu juga dengan iman kita.. iman yang rapuh begitu senang utk kita terpesong dari jalan yang sebenar..

3 jenis serangga

3 jenis serangga melambangkan hubungan 3 pepenjuru antara Allah dengan manusia, manusia dengan manusia dan alam dengan manusia..

5 jenis batu

5 jenis batu melambangka 5 waktu solat yang patut kita tunaikan.. batu itu terlalu keras utk kite pecahkan.. begitu juga dengan teguhnya solat jika tunaikan dengan sempurna..

5 jenis bunga

5 jenis bunga ini melambangkan 5 rukun Islam.. betapa cantiknya bunga, begitu cantiknya rukum Islam.. lebih2 lagi apabila Allah menetapkan 5 hukum iaitu wajib, sunat, makruh, haram dan harus..

Islam itu agama yang suci, bersih dan 'molek'.. menjadi orang yang beruntung jika kita mengikutinya, dan menjadi orang yang rugi jika kita menghindarinya..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online