:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Saturday, April 9, 2011

Air Tangan Mami


Sangat lah macam gerun nak bagi anak makan mende2 yang ready-made ni.. ohhh~~ bukan ade sebab tertentu pun, tapi saje je aku nak makanan yang masuk dalam perut hadeef adalah dari tangan mami atau baba dia..


walaupun aku bagi hadeef bubur yg dimasak sendiri, aku ade gak beli nestum n puree Heinz.. hari tu ade gak try bagi hadeef makan nestum, terus naik merah2 kat mulut dia.. mungkin allergic kot.. yg puree Heinz tu belum terusik pun lagi sbb ritu aku try tengok dalam web JAKIM nak tengok halal ke tidak, tapi Heinz tidak didaftarkan bawah halal.. so, kalau mak2 di luar sane tau pasal status Halal heinz ni tolong komen pada entri ni eh.. sbb sayang sgt nak buang.. 2 botol pulak 2..

oke.. dah.. back to topic..

Hadeef diberi makan bile umur nya betul2 cukup 6 bulan.. makanan pertama dia adalah bubur kosong saje.. untuk bagi perut berkenalan dulu dengan semi-solid ni.. kang kalau terus bagi ayam ikan ke pengsan pulak perut hadeef..


Mula2 aku terfikir gak mampu ke nak bangun awal setiap hari.. kerja waktu siang penat.. malam kompem dah pengsan awal2 atas katil.. pastu, bukan dapat tido lena sebab akan bangun mnyusukan hadeef.. dan mesti sharp bangun kul 5 untuk buat bubur.. mampu kah??? katekan.. katekan.. =D


Awal minggu pertama bangun seawal kul 5 pagi adalah seperti orang mabuk.. jalan terhuyung hayang kat dapur.. nasib tak tersadung kat mane2.. kihkihkih.. tapi bile dah sebulan lebih berlalu, bak kate omputih, alah bisa tegal biasa.. ececece.. bangun kul 5 pagi mata dah segar bugar.. ni lah prinsip aku.. selagi terdaya aku akan bangun sediakan makanan yang fresh untuk hadeef..


Slow cooker ada tapi aku ni macam mangkuk je kan tak nak gune.. kakakkaa.. slow cooker tu mak aku yg bagi supaya dengan harapan anak dia tak perlu bangun awal sangat n cucu dia dapat makan bubur yang panas2 setiap hari.. tapi sampai sekarang tak rasmi2 pun lagi. adeehhhh...


Mula2 macam terfikir nak buat bubur nasi kosong banyak2 n letak dalam freezer.. tapi takut rasenye dah tak besh dah.. jadi, kene la berkorban setiap awal pagi macam kipas kudung sebab nak cepat.. 6.45 am mesti kene chau dah dari umah, kalau tak akan lambat sampai skolah..


Aku buat bubur hadeef kul 5, kul 6 baru masak.. beselah, masak atas dapur gas ni api tak leh besar.. takut dia jelebak (aku tatau bahasa KL ape, ni bahasa org ganu..)... jadi, kul 6 la aku baru nak blend, isi dalam tupperware n letak dalam beg susu hadeef.. sejak hadeef makan ni, EBM aku letak 3 botol je.. tu pun kadang2 tak habis pun susu, tapi bubur yg habis..


Tapi, kecewanya aku bile time cuti hadeef langsung tak nak bubur.. nak susu je pastu mula mengamuk2 sebab tak kenyang.. tensen tau.. jadi setiap hari cuti kompem akan berlaku pembaziran yang tidak disengajakan.. menci tau menci..










0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online