:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Friday, January 28, 2011

Sesak Napas


yeay.. cuti seminggu.. siyes,, hari sabtu dan ahad adalah hari yang sentiasa ditunggu2.. nak duk goyang2 kaki kt umah tanpa mengadap segala bagai kerja yang menimbun menamban, tanpa menghadap muka students.. wakakaka.. keji ah cikgu camni.. apatah lagi kalau cuti adalah seminggu.. lompat2 katak la aku duk kat umah.. cuti sekolah bukan sahaja budak2 yang gembira, malah cikgu pun sama.. oke, statement aku buat ni adalah benar kecuali yang benar2 belaka..


sesak napas okeh.. siyes, masuk bidang perguruan, baru tau bidang tugas sebenar cikgu.. saya lah cikgu, saya lah kerani, saya lah ah long, saya lah akauntan, saya lah tukang berlari, tukang kawad kaki, tukang bagi duit, tukang bla bla bla.. pengsan..


secara jujurnya, aku memang suke bidang mendidik.. kalau dulu mase zaman blaja sekolah rendah atau menengah, suke sangat ajar kawan2 yang tak paham.. dan sangat suke kalau ade kawan2 yang bertanye kalau tak paham n then ajar dorang.. memang cita2 utama nak jadi cikgu pun.. tapiii dan tapiii,,, aku tak suke bidang di luar tugas guru.. kutip yuran budak, tulis resit, setelkan register, tutup register setiap bulan, handle kokurikulum yang budak seciput je datang, ajar kawad kaki, buat kertas kerja, setelkan borang biasiswa, isi maklumat budak (SMM), isi maklumat kokurikulum, bagi markah kokurikulum.. oke, aku memang banyak komen kan?


Kerja2 ni lah yang baut aku terlompat-lompat kat sekolah, terkejar sana sini, masuk keluar pejabat, duk tercongok tulis resit, duk perati ke skrin komputer sebab isi SMM.. jadinya, aku sangat kecewa sebab badan letih, susu pun dah merudum =( seminggu dah tak pam pun susu kat sekolah.. sedih tau.. aku doa mintak2 ALLAH izinkan lagi aku susukan hadeef selama 2 tahun biarlah apa jua sekalipun cara dia.. walaupun susu merudum, tapi masih cukup untuk hadeef.. cuma, stok yang keluar tak ditambah masuk pun.. jadinya, memang stok dalam freezer makin kurang dah.. T_T


lagi2 sejak akhir ni aku asek tensen je.. dengan en zubir pun tensen tengok aku.. serabai, tak terurus.. kahkahkah.. setiap hari, paling lewat pun kul 9 pm aku memang dh pengsan atas katil.. tu pun sebab tidokan hadeef.. kalau hadeef tak tido pun, memang aku akan tido je sebelah dia.. alhamdulillah, hadeef tak der bising2, asalkan ada orang sebelah dia, dia tak kesah kene main sorang2 pun.. sayang hadeef tau.. sori sayang, mami kekurangan masa dengan hadeef..

baju memang akan dilipat hujung minggu je.. sori la nak spend masa weekday untuk lipat baju, memang tak sempat pun.. antara kul 2-9 pm tu aku akan terlompat2 buat kerja umah yg lain macam cuci botol EBM, basuh baju tu pun tekan2 mesin je, jemur baju, mandikan hadeef, tidokan hadeef, susukan hadeef, masak kalau rajin.. kalau disenaraikan memang sikit je kerja aku buat tu, tapi alih2 tengok hari dah malam.. tengok2 jam dah kul 9 pm.. tengok2 mata dah ngantuk.. tengok2 dah tertido pun mak hadeef ni.. hahaha..


sekarang boleh bernapas lega sikit sebab en zubir sedang bercuti.. okeh, dia adalah Mr Mama aku.. thanks abang sebab sudi buat semua kerja umah.. dia lah yang masak, basuh baju, jemur baju, lipat baju yang memang macam gunung dah pun, mandikan hadeef, tidokan hadeef, basuh berak hadeef, tapi tak mampu susukan hadeef.. waakkaka..


tetiba kakak aku feeling2 mimpi aku peknen lagi..motip??
pengsan la ai kalau keluar lagi sorang.. huhu


7 Comments:

Nurul Aziyana@Ummu Husna said...

samer la kita..hujung minggu jer br nmpk rumah tu mcm rumah..hahahha..hari2 lain ngadap budak kecik tu jer..

lynntaib said...

takut plak baca. sy bakal posting 7hb feb ni.. =D

CaHaYa^KetEnaNGan said...

sama la akak ni..bz tapi still ader masa nak lipat kain bila nagkat..tak suke bersepah..mmg kena kuat even penat..ye la..mst tunjuk yang kite ni wife yang kuat..
kurangkan mengeluh..insyaAllah semua akan jadi hebat...

Ummu Iffah said...

aneem..nape dah seminggu tak pam susu?..bimbang nanti kurang sgt sbb tak cukup stimulus..

nak urus rumahtangga ni kena sangat pandai bahagi masa..then baru kite cukup masa utk hidup bahagia..

take ur time..baru ada anak memg gini, tak dapat sesuaikan diri lagi..lama2 oke la..

Mami Hadeef said...

to kak yana:

betul2.. jujurnya, memang tak nampak mcm umah pun time weekday.. keke

to lynntaib:

jgn takut.. tugas cikgu memang mcm tu.. lagi2 cikgu baru..

to cahaya ketenangan:

memang tak suke jugak bersepah.. tp memang penat sgt2 tubuh ni.. hehe.. tak pe, permulaan ni adalah blaja..

to ummu iffah:

seriously, memang tak de masa.. saya tau pam tu dalam sekitar 20 minit je, tapi dalam mase 20 minit tu byk mende boleh setel..

nurul, mintak maaf tau tak mesej awak.. sebenarnya, kitaorg tak kesah pun bile2 awak nak dtg ziarah, tapi sebab kitaorg satu family dilanda batuk dan selsema.. bimbang takut iffah n izzu berjangkit nanti.. nak mesej gitau pasal ni, tapi tak termesej.. sorry ye.. lepas raye cina boleh la..

NooR AzLen BinTi HaRoN said...

assalamualaikum

tersenyum sendirian saat mbaca entry ini..nasib baik xde rumate dlm bilik.hehe

inilah kehidupan slps bergelar isteri..macam2 keje umah kena wat dlm satu masa.

Moga ALLAH mmberi saya pluang utk merasai indahnya menjadi isteri kepada seorng suami dan ummi kepada cahaya hati:-)

mea said...

btol btol btolll...
sian anem huuhuuu...
konklusi yg i bleh buat base on pglman sndiri
ngajo kt johor stresss byk dgn budak
ngajo kt phg stresss byk ngn keje2 luar..
so skg ni konpius nk stay jhr or blk phg

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online