:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Saturday, December 3, 2011

Cloth Diaper : Senang Ke?

Eh, tajuk mcm fotostat entri kt bawah je kan?? haha.. seperti tajuknya juga; Cloth Diaper: senang ke?

Status aku adalah seorang ibu kepada hadeef zafran dan bakal kembar yg akan lahir pada 2012.. sorang cikgu yg cute, tapi garang... haha.. status x leh blah langsung.. oke, aku tipu je.. jadinya aku tak berada di rumah start kul 6.45 am - 3.00 pm.. camne nak handle cloth diaper (CD)? senang ke? bila nak basuh, bila nak jemur, bila nak lipat? bila? dan bila?

Selain itu, aku adalah seorang yg pemalas.. oke, ni pengakuan berani mati lagi jujur.. baju jarang2 dilipat, masak jarang2 sekali.. seminggu boleh dikatakan 4-5 kali je masak even weekend pun breakfast kat kedai.. pemalas tahap dewa.. sapu lantai seminggu sekali kalau lah rajin.. kemas rumah pun depends kepada tahap keserabutan otak melihat rumah.. lagi ape ye? basuh baju 2-3 kali sehari.. jemur baju bukan pada hari yg sama basuh baju.. oke, boleh bagi aku org yg malas tahap spuloh.. sape yg lebih malas dari aku sila mengaku cepat.. haha..

TAPI, aku boleh je handle CDs...

Aku yakin, org yg rajin masak spagetti kt umah, buat lasagna ke hape, kek atau muffin pun boleh handle CDs.. sbb handle CDs bukan lah seperti memasak, tp memerlukan kerajinan seperti nak masak.. eh, mcm keling je ayat aku.. ni cara aku... harap jangan lah ikut sb ni lah cara org pemalas tahap dewa.. hahaha..

Aku akan bilas CDs setiap hari.. samada CDs yang kencing atau berak.. dan simpan dalam besen.. ingat bilas sahaja, bukan gune sabun lagi.. agak2 besen tu dah penuh, lebih kurang 2-3 days, baru aku angkut masuk WM (washing machine).. bia mesin buat kerja.. ye, nak buat laundry day 2-3 days sekali kene ade back up CDs yng banyak.. mcm si hadeef dh ade hampir 30 CDs.. jangan lah kate sbb kami tokey, tak jadi tokey pun boleh beli dgn kami dengan harga RM20/pc.. murah kan? haha.. iklan jap..

Dah siap basuh, kadang2 aku just amik CD je dulu untuk dijemur.. seperti yg aku dh mention, jemur baju bukan pada hari basuh baju.. CDs ni boleh kering kalau jemur bawah kipas je.. insert yg kering memang dh melambak sbb sekali aku gune masukkan 1 insert sahaja.. normally, pakej CD adalah 1 CD comes with 2 inserts.. so, memang akan ade back up inserts yg banyak.. bile aku masukkan inserts dalam CDs?

Aku akan masukkan inserts dalam CDs bile balik dari sekolah.. masuk siap2 nanti senang bile nak masukkan dalam beg nurseri hadeef, CDs dah siap packing.. kadang2 terbabas jugak, balik sekolah terus pengsan, pagi nak gi kerja baru kelam kabut nak masukkan inserts.. ala, amik mase sekejap je pun.. small matter lah.. cewah.. haha..

Agak2 kalau CDs yang kesan stain tak hilang, aku takkan letak dalam beg nurseri hadeef.. nampak sngt mak hadeef ni pemalas.. haha.. kadang2 kesan stain x hilang, still ade tompok2 kuning gitu, jadi kalau aku rajin, aku basuh semula.. kalau malas, pakai kan aje CDs tu kt umah.. CDs dah x bau, cuma warna je x hilang.. nasib la tak de gatal2 bontot hadeef.. huhu.. tp memang pakai CDs boleh elakkan dari terkene rashes..

Ade org kata, "ala, pakai CD kene beli sabun khas la, air gune byk la.."

Aish, kene skolah balik agaknya mak2 @ bapak2 yg berkata begitu.. memang la kene pakai sabun khas.. kau kedekut nak beli sabun FAB plastik biru yg harga rm 1 kt mydin? sayang duit? tp aku x pakai sabun tu pun.. aku pakai Pureen HAD botol hijau sbb basuh baju hadeef pun gune sabun tu, jadi sekali beli je... kalau x pakai Pureen pun ok, no hal.. pakai FAB ke, kuat harimau ke, trojan.. janji yg tiada enzim.. senang cite, sabun murah..

Ok, dah bace cite aku yg super pemalas.. moh la, selamat kan bumi kite.. yok beli CD di HZ Baby Village..




1 Comment:

Unknown said...

aisy akak dah try segala tips CD ni tp still takleh go jugak huuu. still bocor jugak... tatau nak buat cmne dah sebab ikutkan hati memang nak berCD je, sebab comel plak nampak bontot dia bercorak2 hehe. CD faheem ada 20++ kot tp tak guna pun T_T

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online